Češi se učí podporovat produkci za férových podmínek
16. 12. 2005 - Tereza Zavadilová, BBC
Většina lidí podléhá před Vánoci nákupní horečce. Toto období přinese obchodům se spotřebním zbožím třetinu celoročních tržeb. V adventním čase ale roste i obrat obchodů, které se specializují na prodej výrobků s certifikátem Fair Trade, tedy zboží, které bylo vyrobeno v zemích třetího světa za tzv. spravedlivých podmínek.V České republice se na dovoz a prodej výrobků Fair Trade specializují zatím jen tři organizace. Jednou z nich je obecně prospěšná společnost Jeden svět, která provozuje dva obchůdky v Praze. Ředitelka Jednoho světa Věra Lukášová stála u zrodu tohoto způsobu prodeje v Česku už na začátku 90. let.
Co znamená Fair Trade?Fair Trade je podle ní forma rozvojové pomoci a také značka výrobků, které splňují přísná kritéria: "Podmínky jsou, že se nezneužívá dětí pro práci, není diskriminace žen, že jsou podmínky průsvitné. Každý se může přesvědčit, proč ty evropské firmy spolupracují zrovna s touto firmou, s tímto plantážníkem nebo s tímto družstvem. Fair Trade se zajímá hlavně o ty, kteří stojí na okraji, kteří nemají dobré podmínky, kteří jsou znevýhodněni, kterých si nikdo nevšímá. Těm pomáhá, aby nabyli sebevědomí."
Země třetího světa totiž nelákají jen slušné obchodníky a investory, ale také zlatokopy, kteří vykupují místí produkci za co nejnižší ceny. V mnohých jihoamerických či afrických státech jsou za minimum peněz k práci nuceny děti, lidé pracují v nelidských podmínkách.
Proti diskriminaciV rámci Fair Trade jsou výrobky přímo od pěstitelů či výrobců vykupovány za vyšší než tržní ceny (až trojnásobek) a jsou zaručeny také nediskriminující podmínky práce. Kromě potravin se takto prodává i různé dárkové zboží či oblečení.
Prodej zboží v obchodech Jednoho světa probíhá netradiční formou. Jak říká Věra Lukášová, každý výrobek má nějaký příběh, který prodavač rád zákazníkovi poví: "Třeba taková loutka na prst, která stojí 65 Kč, je z Peru a Guatemaly, představte si ženy, které sedí a takové věci pletou."
V obchodech s Fair Trade zbožím prodávají podle slov Věry Lukášové pouze dobrovolníci: "Tady se našlo téměř dvacet lidí, většinou žen, které jsou ochotné ve svém volném čase na tři hodiny týdně přijít do toho obchůdku a prodávat. Všechno jsou to důchodkyně." Ředitelka organizace Jeden svět ale dodává, že myšlenka Fair Trade je populární hlavně mezi mladými lidmi.
35 let tradiceTradice Fair Trade ve světě existuje už 35 let. V Česku je to fenomén stále poměrně nový. Přesto se tuto myšlenku daří rozšiřovat, jak říká Šárka Špačková z brněnské Společnosti pro Fair Trade, která v Brně zároveň provozuje třetí specializovaný obchod s těmito výrobky v Česku.
Zákazníci podle ní mohou Fair Trade zboží koupit i mimo tyto obchody: "Možností, kde nakoupit Fair Trade, už je víc a stále se rozšiřují. Jednak jsou to různé prodejny zdravé výživy, kavárny, čajovny a tento typ obchodů, ke kterému prodej Fair Trade ideově sedí, ale postupně se rozšiřuje i do maloobchodní sítě."
Z obchodních řetězců se prodejem Fair Trade zboží v Česku zabývá zatím jen francouzský Carrefour. Jeho mluvčí Jana Havlíčková říká, že ve Francii má tento prodej dlouhou tradici. V Česku zboží Fair Trade zařadili do sortimentu v roce 2004:
"V současné době v obchodech Carrefouru v České republice a na Slovensku prodáváme několik druhů čokolády z Bolívie a z Filipín, dále rozpustné kakao – to je z Dominikánské republiky a Bolívie, káva z Kolumbie a Tanzanie a čaj z Indie. Všechno to jsou velmi kvalitní výrobky."
Češi pro Fair TradeJana Havlíčková dodává, že zájem Čechů o tyto výrobky řetězec velmi překvapil - zákazníci se prý k tomuto zboží znovu vracejí - i přes jeho vyšší cenu. S tvrzením, že celkově poptávka po Fair Trade zboží v Česku postupně roste, souhlasí i Věra Lukášová:
"Když jsme začali, tak nám lidé říkali – to jste se zbláznili, my jsme tady čtyřicet let pod komunisty a my potřebujeme, aby nám někdo pomáhal. Tak tento postoj se změnil, jsou stále otázky na toto téma, ale to povědomí, že my jsme bohatá země a musíme nést tu odpovědnost, musíme pomáhat, už zobecnělo a už se na tom dá stavět."
Objem obchodu s Fair Trade výrobky na světě činí zhruba 1,5 miliardy eur ročně. Češi ale z tohoto koláče moc velký díl zatím neukrojí. Šárka Špačková odhaduje, že tohoto zboží se zde prodá za zhruba tři až čtyři miliony korun za rok.