Konzumentům masa v EU nezáleží na welfare hospodářských zvířat
13. 6. 2005 - Ing. Jaromira Horáková, Společnost pro zvířata
Většina Evropanů nepřemýšlí při nakupování masa o podmínkách, ve kterých žijí hospodářská zvířata a měla by obtíže nalézt produkty pocházející z chovů vhodných pro tato zvířata a jejich welfare. To ukázal průzkum veřejného mínění, který si zadala Evropská komise a který proběhl od 9. 2. do 2. 3. 2005, bylo při něm osloveno 24 708 občanů.Průzkum se soustředil na tyto oblasti:
- welfare hospodářských zvířat
- chování při nakupování a welfare hospodářských zvířat
- welfare zvířat na úrovni EU
Oblasti byly rozděleny do několika dalších otázek o:
- frekvenci nakupování
- frekvenci konzumace masa
- přemýšlení o welfare zvířat při nakupování potravin
- tom, zda-li respondenti někdy navštivili farmy, chovy hospodářských zvířat
- tom, pro která hospodářská zvířata by měly být podmínky chovu či welfare nejvíce zlepšeny
- označování systémů "animal friendly" na etiketách
- vlivu nakupování "animal friendly" produktů na welfare a ochranu hospodářských zvířat
- ohodnocení welfare nosnic, dojnic a prasat
- zdrojích vajec
- ceně navíc/příplatku, kterou by byl respondent ochoten zaplatit za vejce z "animal friendly" chovů nosnic
52 procent Evropanů uvedlo, že se nestarají o welfare zvířat při nakupování. Nejvyšší procenta pochází z nových členských zemí EU: 74 % občanů České republiky a 68 % občanů Polska uvedlo, že welfare zvířat berou při nakupování v úvahu buď velmi zřídka nebo vůbec. Občané těchto zemí také uvedli, že je pro ně obtížné zjistit podle etikety, zda-li maso či vejce pochází z volných chovů.
Kolik % Evropanů a občanů ČR přemýšlí o welfare hospodářských zvířat při nakupování masa?
17 %, 5 % občanů ČR, Evropanů bere v úvahu welfare h. zvířat při nakupování masa
26 %, 16 % někdy
20 %, 24 % velmi zřídka
32 %, 50 % nikdy
4 %, 5 % nekupuje maso
Průzkum veřejného mínění Eurobarometr dále zjistil: Ve všech nových členských zemích většina respondentů připustila, že nemůže nikdy rozpoznat, či pouze velmi zřídka, produkty, které pochází se systémů vhodných pro zvířata - "animal welfare-friendly".
"Tyto obtíže by mohly částečně vysvětlit nezájem o welfare zvířat při nakupování potravin", uvádí průzkum a dodává, že označování by pomohlo konzumentům nakupovat více selektivně v zájmu produktů pocházejících z dobrých chovů pro zvířata.
Více než tři čtvrtiny dotázaných věří, že by mohly ovlivnit podmínky pro zvířata v rámci jejich zvyklostí při nakupování.
Nejsilnější názory pocházejí ze Švédka a Kypru, a to 94 a 90 procent a nejméně konkrétní jsou odpovědi z Estonska, Litvy a Polska.
Věříte, že nakupování produktů z "animal friendly" chovů by mělo pozitivní vliv na welfare/ochranu hospodářských zvířat?
32 % (celkem občané EU), 26 % (občané ČR) ano, určitě
42 %, 40 % ano, pravděpodobně
13 %, 19 % ne, pravděpodobně ne
6 %, 6 %ne, určitě ne
7 %, 8 % bez odpovědi
Dále: 58 procent Evropanů si myslí, že největší zlepšení potřebují podmínky chovu nosnic a to více než pro krávy či prasata.
Přibližně ten samý počet uvedl, že by mohl platit více za vejce vyprodukovaná v dobrých podmínkách pro welfare. Ve Skandinávii a Holandsku dokonce 70 procent dotázaných uvedlo, že by připlatilo, pokud by dobré welfare podmínky pro chovaná zvířata byly garantované.
Evropané a občané ČR nakupují vejce, která pochází:
38 %, 14 % z volných systémů nebo venkovních chovů
11 %, 14 % z bateriových systémů
5 %, z dalších bateriových systémů (s bidýlky, prostorem na popelení a s hnízdem,...)
10 %, 5% z neklecových vnitřních systémů
8 %, 16 % nekupuje vejce
18 %, 24 % se nestará o systém chovu
10 %, 25 % bez odpovědi, neaplikovatelné
A závěrem co ukázal průzkum na otázku:
Kolik důležitosti/pozornosti se věnuje ochraně/welfare hospodářských zvířat ve vaší zemi v rámci potravinářské a zemědělské politiky?
55 % (celkem občané EU), 65 % (občané ČR) nedostatek pozornosti
29 %, 26 % tak akorát
7 %, 2 % příliš mnoho pozornosti
8 %,7 % bez odpovědi
- zpracováno volně podle výsledků průzkumu
Celá zpráva na:
http://europa.eu.int/comm/food/animal/welfare/euro_barometer25_en.pdf