Soud uznal žalobu Dětí Země proti odstavnému nádraží
25. 2. 2009 -, Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Krajský soud v Brně dne 28. ledna 2009 na základě žaloby Dětí Země z listopadu 2007 zrušil rozhodnutí brněnského magistrátu o vykácení 476 kusů stromů na místě právě budovaného odstavného nádraží. Soud zjistil, že rozhodnutí je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, na základě nichž byly námitky Dětí Země zamítnuty. Spor se především vedl o stanovení počtu vysazení nových dřevin. S obdobnými důvody zrušil stejný senát soudu dne 12. prosince 2008 i územní rozhodnutí pro odsunované nádraží.„U kácení dřevin pro odstavné nádraží i při umístění odsunovaného nádraží se shodně prokázalo, že úřednice magistrátu buď námitky veřejnosti ignorují nebo si vymýšlí báchorky, proč se jimi nebudou zabývat, takže soudu v obou případech nezbylo, než žalobami napadená rozhodnutí zrušit pro nepřezkoumatelnost důvodů,“ hodnotí svůj nejnovější úspěch Miroslav Patrik z Dětí Země.
Magistrát se nyní musí znovu zabývat odvoláním Dětí Země z října 2007 a buď jejich námitky znovu zamítne, ale tentokrát s důkladným odůvodněním, anebo v souladu s rozsudkem celou věc vrátí zpět na ÚMČ Brno-jih k dalšímu projednání. Zde se pak může dohodnout, kolik a kde budou náhradní dřeviny vysázeny.
„Na výzvu pana starosty Josefa Haluzy jsme už předběžně vyjednali vysázení téměř tisícovky nových dřevin, takže by nové rozhodnutí mohlo být brzy vydáno a sázet by se mohlo třeba již na podzim,“ uvádí dále Patrik.
Ten za velmi nadějnou plochu do budoucna pro nové stromy a keře považuje hlavně dlouholetý plán magistrátu vytvořit nové biocentrum na soutoku Svratky a Svitavy, kam by se mohlo vejít až několik tisíc kusů dřevin.
„Doufáme, že tyto dva prohrané soudní spory změní pohled magistrátu na veřejnost, takže bude jejich názory ve správních řízeních brát vážně, jak mu přikazuje zákon, a nikoliv se na ně dívat skrz prsty,“ dodává ještě Patrik.
Podle plánu magistrátu z dubna 2006 se první část odstavného nádraží za 2,87 miliard korun měla stavět v prosinci 2006, ale začalo se až v říjnu 2007, protože se nezvládlo vše připravit. Stavba má být hotova údajně v květnu 2009. Stavebníkem je sdružení Brněnský drak, jehož členy jsou OHL ŽS, a. s. a SKANSKA, a. s.