Cyklisté mají být součástí dopravního systému
7. 7. 2004 -, Radio Praha
Kabinet Vladimíra Špidly má na středečním zasedání jednat také o tom, jak posílit cyklistickou dopravu. Rozvoj cyklistických stezek a značených tras spolu s rozšiřováním zázemí pro cyklisty ve městech by měl přispět k tomu, aby se kolo na českých silnicích stalo rovnocenným dopravním prostředkem a přispělo k rozvoji cestovního ruchu. Rozšíření cyklistiky by mělo podle Národní strategie cyklistické dopravy ČR zároveň posílit ochranu životního prostředí a zdraví.Strategii vypracovalo Centrum dopravního výzkumu, vládě ji předloží ministr dopravy Milan Šimonovský. Podle návrhu by se měla cyklistická doprava stát nedílnou součástí dopravního systému. K tomu by měla mimo jiné vést některá legislativní opatření. "Cyklisté by například mohli získat větší prostor na silnicích, měli by mít možnost projíždět i jednosměrné ulice za určitých podmínek v protisměru nebo dostat přednost v místech, kde se kříží cyklistické komunikace se silnicemi," řekl ČTK Jaroslav Martínek z CDV.
Aktualizovat by se měly i některé metodické postupy při budování cyklostezek. Nabídka bezpečných komunikací podle Martínka přiláká k využívání kol více občanů, a to nejen k rekreaci, ale i při cestách do zaměstnání. Proto cyklostrategie počítá i s podporou programů, které pomohou propojit používání kol s veřejnou hromadnou dopravou. Plán navrhuje například rozšiřování "infrastruktury" pro cyklisty, tedy vytvoření krytých parkovišť pro kola u autobusových a železničních zastávek a parkovišť, domů a obchodů.
Nyní mohou cyklisté v Čechách a na Moravě využívat zhruba 20.000 kilometrů značených cyklotras pro kola i motorová vozidla a více než 400 kilometrů cyklostezek. Masivní rozvoj obou druhů tepen nastal v posledních letech. Zatímco cena jednoho kilometru cyklotrasy se pohybuje mezi 2000 až 3000 korun, cena cyklostezky o stejné délce je tisícinásobná a loňský průměr nákladů činil 2,8 milionu korun na kilometr.