Hlinecký masopust kandiduje na zápis do seznamu UNESCO
20. 3. 2007 -, Econnect
Tradiční lidový masopust z okolí Hlinska má velkou šanci na zápis do seznamu UNESCO. Stal by se tak teprve druhým českým zástupcem mezi světovým nehmotným kulturním dědictvím. Prvním se stal v roce 2005 lidový slovácký tanec verbuňk. Hlinecký masopust je stále živým lidovým zvykem, který je udržován již po několik generací ve stále stejné podobě.Masopust je tradiční oblíbenou lidovou slavností, dodnes živě slavenou zejména v některých regionech a převážně pak na vesnicích. Končiny neboli vostatky, tak se nazývá staročeský masopust z okolí Hlinska v Čechách. V několika obcích Hlinecka, ve Vortové, Studnici, Hamrech nebo v Blatnu se dochoval ve výrazné podobě, která se podle dochovaných záznamů nezměnila již po dobu nejméně dvou století.
„Masopustní maškary (masky) téměř beze změn známe od 19. století a to podle dochovaných záznamů. Nemáme pamětníka ze starších lidí, který by to nepamatoval od svých rodičů nebo prarodičů. Ti také masopust slavili ve stejné podobě i maskách, jak se nám dochovaly do dnešních dnů,“ uvádí starosta obce Vortové Jaroslav Šmahel. Záznamy o „vostatcích“ dle něj prý v kronikách chybí, ale o slavení masopustu v minulosti i přesto nemůže být pochyb.
Připravit návrh na kandidaturu na seznam UNESCO je velmi náročné
Folkloristé usilují o to, aby masopustní masky z Hlinecka byly zapsány do seznamu UNESCO jako příklad uchování tradiční lidové kultury. Projekt je pečlivě zpracováván týmem zkušených odborníků, zejména etnografů a existuje zcela reálná šance, že Česká republika by mohla mít druhý zápis v seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO.
Potíž je ale v tom, že ČR zatím stále nepřistoupila k Úmluvě o zachování nehmotného kulturního dědictví. Stát by se tak ale mělo již v letošním roce. „Je to pro nás problém. Česká strana se kvůli tomu nemůže účastnit jednání odborných komisí. To nám ztěžuje práci, jelikož neznáme aktuální podmínky pro podávání přihlášek k zápisu na seznam UNESCO,“ uvádí ředitelka skanzenu Vysočina na Hlinecku Ilona Vojancová, která je členkou týmu etnografů připravujících podklady pro nominaci masopustu na seznam UNESCO. Připravit kompletní návrh s dokumentací přitom není vůbec snadné a musí se přitom postupovat podle daných instrukcí. Pro každý návrh platí jednotná kritéria a totožné osnovy.
„Návrh se skládá z písemné části (velmi složité), daný jev – příslušná národní kulturní či umělecká tradice nebo hodnota se např. musí srovnat s podobnými v rámci Evropy, dále se musí popsat zabezpečení udržitelnosti a ochrany daného jevu minimálně po dobu příštích 10 let a také zpracovat filmová dokumentace. Filmová dokumentace musí být na profesionální úrovni a jedná se konkrétně o dva dokumenty v cizojazyčných verzích – jeden v délce 10 minut a druhý v délce do 60 minut,“ popisuje náležitosti návrhu Ilona Vojancová.
Hlinecký masopust má v rámci ČR ojedinělou tradici
Masopustní obchůzky na Hlinecku jsou výjimečné tím, že v několika vesnicích se udržují v nezměněné podobě po několik generací. Prokazatelně od poloviny 19. století, ale tradice je mnohem starší. Etnografové jsou přesvědčeni, že masopust se slavil už v době o několik století dříve. Navíc i podoba masek, stejně jako jejich funkce je prakticky beze změn. Masky jsou vlastnictvím jednotlivců (v rodinách se tradičně dědí), kteří se za ně jednou v roce převlékají. Masopustní obchůzky na Hlinecku nikdo neorganizuje, žádný soubor či spolek, ale jedná se o spontánní záležitost obyvatel dané obce. Podoba masek a jejich funkce na Hlinecku je jedinečná a u nás se nikde jinde nevyskytuje tak dlouho a beze změn udržovaná.
Masopust se dnes koná většinou o víkendu před popeleční středou. Mluvčí průvodu masek je laufr neboli strakatý – žádá o povolení obec i každého majitele domku, kam masky zavítají. Dále mezi tradiční masopustní postavy patří také rasové, turci, kominíci, kobyly, medvěd, ale i židi či osoba slaměného. Na závěr masopustní obchůzky dochází k obřadu poražení kobyly a poté následuje veselý tanec masek a všech kdo se chtějí k veselí připojit.