Evropský soud rozhodl o porušování práva na vzdělání
14. 11. 2007 - Eva Dobrovolná, Amnesty International v ČR
Evropský soud pro lidská práva v úterý 13. listopadu vynesl rozsudek, podle kterého Česká republika porušila právo na vzdělání v případě osmnácti Romů, kteří byli umístěni do někdejších zvláštních škol. Podle soudu byli Romové diskriminováni na základě svého původu, čímž ČR porušila článek Evropské úmluvy o lidských právech hovořící o zákazu diskriminace a článek protokolu k úmluvě, který se týká práva na vzdělání.Na nerovné postavení romských dětí ve vzdělávání a přetrvávající segregaci dlouhou dobu upozorňují místní i zahraniční nevládní organizace včetně Amnesty International. „Rozhodnutí Evropského soudu nesmí být chápáno pouze jako důtka, ale především musí být impulsem k systémovému řešení problému segregovaného vzdělávání romských dětí,“ uvedla Jindra Pařízková, koordinátorka vzdělávání k lidským právům Amnesty International Česká republika.
„Bez dostatečného vzdělání a integrace spolu s dětmi většinové populace se romské komunity nevymaní z bludného kruhu chudoby a života odděleného od zbytku společnosti,“ dodala Jindra Pařízková.
Velký senát ve svém výroku uvedl, že Romové „se stali specifickým typem znevýhodněné a zranitelné menšiny“, která vyžaduje „zvláštní ochranu“, a to včetně sféry vzdělávání. Ačkoli systém speciálních škol nebyl v České republice určen výhradně pro romské děti, Velký senát shledal, že ve skutečnosti ve speciálních školách umístěn nepřiměřený počet romských dětí, kterým se dostávalo omezeného vzdělání a byly izolovány od ostatních dětí. Samy české úřady uznaly, že v roce 1999 navštěvovalo některé speciální školy 80 až 90 procent dětí romského původu.
Většina členů Velkého senátu „nebyla přesvědčena, že rodiče romských dětí, kteří patří k znevýhodněné komunitě a sami často absolvovali nedostatečné vzdělání, jsou schopni zvážit všechny aspekty situace a důsledky svého souhlasu.“ Velký senát proto shledal, že související česká legislativa v dané době měla nepřiměřený dopad na romskou komunitu. Romské děti pak získávaly vzdělání, které zhoršovalo jejich obtíže a znesnadňovalo jejich rozvoj. Soud uznal, že mezitím došlo ke změně zákona a že se objevily snahy vyřešit problém vzdělávání Romů, nicméně rozdílné zacházení s nimi nebylo objektivně a odůvodněně ospravedlnitelné.
Pro více informací kontaktujte:
Amnesty International
Provaznická 3, Praha 1
E-mail: press@amnesty.cz