Sdružení obcí KLID vítá rozhodnutí vládní expertní komise o dálnici D3
22.1.2010
LIBEŘ [KLID]
„Výsledek práce expertů konečně jasně dokazuje, že dosud všemi zatracovaná a podceňovaná varianta Východní je srovnatelná a v některých ohledech dokonce lepší než Západní varianta naplánovaná přes výjimečnou krajinu dolního Posázaví“, říká předseda sdružení obcí KLID Michal Bernard. „A nejedná se jen o pohled krajinářský či ekologický, východní varianta má své přednosti i z hlediska dopravního, stavebně technického a dalších“ dodává Bernard.
Podle analýzy, která byla součástí práce expertní skupiny, například souběh trasy Východní varianty se stávající silnicí I/3 umožňuje rozdělit výstavbu na krátké etapy s okamžitými přínosy tam, kde jsou nejvíce zapotřebí. „Toto je v dnešní době nedostatku veřejných financí významný argument a zásadní výhoda oproti variantě Západní přes Posázaví, která neumožňuje výstavbu po částech“ říká k tomu starosta obce Tisem Miroslav Hruška.
Východní varianta nabízí rovněž kratší spojení pro dálkovou trasu E55, hlavní tah zůstává ve stejném koridoru, již „obětovaném“ pro dopravní potřeby, ve kterém však výrazně zlepšuje podmínky a nedochází k narušení dalšího území, zkracuje silně zatížené spojení mezi D1 a východní částí Pražského okruhu a má na rozdíl od varianty Západní souvislou odklonovou trasu po kvalitních silnicích I. a II. třídy.3)
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
Zájmové sdružení obcí KLID
Libeř 35, 252 41 Libeř
email: d3klid@d3klid.cz
URL: www.d3klid.cz
Poznámky:
1) Zájmové sdružení obcí KLID pracuje již od roku 1995. Předmětem jeho činnosti je zajištění jednotného postupu členů z řad obcí v oblastech společných zájmů, především se zaměřením na otázky životního prostředí. V současné době se prioritou KLIDu stal boj proti nevhodnému trasování dálnice D3 Posázavím.
2) Ve Středočeském kraji se v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí vybírá ze dvou variant trasy dálnice D3 – Západní (Posázavská, dříve označovaná též jako „Stabilizovaná“) a Východní (Benešovská, dříve též Promika 2008).
3) Silné stránky východní varianty tak, jak je diskutovali odborníci v komisi:
a) souběh trasy se stávající silnicí I/3 umožňuje rozdělit výstavbu na krátké etapy s okamžitými přínosy tam, kde jsou
nejvíce zapotřebí
b) ve všech mimoúrovňových křižovatkách má vazbu na síť kvalitních silnic II. a I. třídy nebo D1, tj. má souvislou odklonovou trasu
c) hlavní tah zůstává ve stejném koridoru, již „obětovaném“ pro dopravní potřeby, ve kterém však výrazně zlepšuje podmínky,
nedochází k narušení dalších krajin
d) podporuje dlouhodobě rozvinutý charakter a hodnoty širšího obytného prostředí Prahy
e) přímo obsluhuje urbanizované území Říčany – Kunice a rozvojový sídelní pás Velké Popovice – Čerčany – Benešov – Votice
f) zachovává rekreačně a turisticky přitažlivé krajiny Dolního Posázaví
g) lokalizace přemostění Sázavy je poměrně přijatelná
h) výrazně menší fragmentace krajiny.