Přerušení územního řízení pro silnici R52 je nezákonné
14.1.2010
BRNO [Děti Země]
Děti Země, Ekologický právní servis a sdružení Nebojsa podala minulý týden odvolání ke krajskému úřadu v Brně proti nezákonnému usnesení stavebního úřadu v Mikulově ze dne 7. prosince 2009, který podle nich v rozporu se zákonem na rok přerušil územní řízení pro silnici R5204 z Pohořelic do Ivaně.
Nejvyšší správní soud totiž dne 25. listopadu 2009 zrušil územní plán velkého územního celku Břeclavska, takže žádost investora z 10. května 2007 o vydání územního rozhodnutí měla být správně zamítnuta.
„Je až neuvěřitelné, jak dokáží někteří státní úředníci v Mikulově vyhovět státním úředníkům na Ředitelství silnic a dálnic ČR, když raději poruší zákon a územní řízení popáté přeruší, než aby jeho žádost do schválení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje prostě striktně zamítli,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ze stavebního zákona a ze správního řádu a z logiky věci totiž vyplývá, že nelze umisťovat stavby nadmístního významu a chránit toto území, pokud nejsou schváleny v příslušném „nadmístním“ územím plánu, kterým je území kraje. V opačném případě by pak vznikl zmatek a územní plánování by bylo k ničemu. Proto také při každé takové stavbě si musí investor vždy opatřit souhlas krajského úřadu o souladu jeho stavby s tímto plánem.
„Je smutné, že ani dvacet let po sametové revoluci se u nás nerozhoduje podle zákona, ale spíše podle politicko-stranických a mocenských zájmů jako za socialismu a dokonce bez ohledu na to, že silnice R52 je dopravně zbytečná a stát tak přijde nejméně o deset miliard korun, které chybějí jinde,“ domnívá se dále Patrik.
Proto se obává, že spor nakonec asi skončí u Krajského soudu v Brně, neboť nevěří, že by úředníci krajského úřadu odvolání uznali, neboť si nebudou chtít narušit pohodlné vztahy s krajskými politiky.
Stavební úřad územní řízení od podání žádosti o vydání územního rozhodnutí v květnu 2007 již čtyřikrát přerušil a vždy ŘSD ČR „vyhrožoval“, že když žádost nedoplní o chybějící podklady, tak řízení zastaví. Přitom to neudělal ani po zrušení ÚP VÚC Břeclavska, přestože jde o podklad, který investor sám nemůže sehnat.
„Pokud se má v Jihomoravském kraji nějaká kapacitní silnice stavět, tak ať je to silnice R55 kolem Břeclavi a dále na Staré Město a Napajedla, která zničí méně přírody, než R52 kolem CHKO Pálava,“ myslí si Patrik.