Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Nechte auto doma je výzva Dne bez aut také pro Pražany!

14. 9. 2004 - PRAHA [Econnect ]

-foto-
-foto-
Již tento čtvrtek 16. září začne v mnoha městech celé Evropy Evropský týden mobility - řada akcí, které propagují dopravu šetrnou k životnímu prostředí jako jsou tramvaje, jízda na kole či chůze. Vyvrcholením týdne bude Den bez aut ve středu 22. září. Ekologické organizace v čele s Dětmi Země a v Praze v čele s iniciativou Auto*Mat při této příležitosti vyzývají: Nechte auto doma - alespoň v tento jeden den. Jak bude Týden mobility a Den bez aut v Praze vypadat, na jaké akce se můžete těšit a jak to zde s dopravou vůbec vypadá?

Evropský týden mobility již popáté vyhlašuje Evrospká komise. V Praze chystá týden akcí občanská iniciativa Auto*Mat a také hlavní město Praha.

Auto*Mat spojuje Pražany, kteří mají zájem o řešení znepokojivé dopravní situace v hlavním městě, a jejím cílem je upozornit občany na škodlivé vlivy narůstajícího automobilismu, poukázat na alternativní možnosti mobility ve městě a apelovat na osobní zodpovědnost v používání automobilu. Týden mobility zahájí Auto*Mat ve čtvrtek tiskovou konferencí v univerzálním prostoru - klubu NoD v Dlouhé ulici. Zúčastní se např. spisovatelka Tereza Boučková, pozváni jsou i další osobnosti podporující kampaň. Bude zde také zahájena výstava s tématikou automobilismu. Svá "automobilová" díla vystaví umělci David Černý, Martin Zet, Lukáš Rittstein a Petr Vrána.

Tentýž den večer - od 18:00 se můžete přidat k tradiční - tentokrát však slavnostní cyklojízdě Prahou - bezmotorové projížďky městem, která začíná na náměstí Jiřího z Poděbrad. Podle organizátorů se jí zúčastní i významné osobnosti jako např. Jan P. Muchow a Jan Ruml. Vítáni jsou také lidé na koloběžkách a kolečkových bruslích. Smyslem jízdy je podpora rozvoje cyklistické infrastruktury v Praze - aby se jízdní kolo mohlo stát běžným dopravním prostředkem a umožnilo bezpečnou i zdravou přepravu Pražanů.

V pondělí a v úterý 20. 9. a 21. 9. pak budete moci navštívit v universálním prostoru NoD vždy od 18. hodin komponovaný večer s názvem Dopravní alternativa pro Prahu. Na programu budou krátké besedy na téma ovzduší v Praze, korupce v pražské dopravě, osudy obětí dopravních nehod. Promítány budou tematické dokumentární filmy a návštěvníci si budou moci prohlédnout také ve čtvrtek otevřenou výstavu.

Na Den bez aut 22.9. je připraven celodenní program v centru Prahy "Auto*Mat pro Den bez aut" na Palachově náměstí a v okolí. Na diváky čekají pouliční divadla, hudba a kejklíři, radou a poučením přispěje Mobilní centrum prevence městské policie, občerstvení v kavárně a čajovně pod širým nebem, stánek s produkty ekologického zemědělství a mnoho dalšího. Návštěvníci, kteří nepřijedou autem, budou moci ještě zde podepsat výzvu Nechte auto doma.

Akce připravuje také město Praha. Podrobný program chce oznámit až na tiskové konferenci ve středu 15.9., již nyní je však známo, čemu má být každý z dnů Týdne mobility zasvěcen. Čtvrtek 16.9. má být Dnem veřejné dopravy I. - v prostorách Masarykova nádraží by měli návštěvníci najít propagační a podpůrné akce k využívání prostředků Pražské integrované dopravy se zaměřením na železniční dopravu a její rozvojové akce. Pátek 17.9.2004 proběhne akce "Bezpečné ulice pro děti I. " - s využitím mobilního dětského dopravního hřiště. V sobotu 18.9.2004 proběhne Den veřejné dopravy II. - v podobě dne otevřených dveří Dopravního podniku hl. m. Prahy. V pondělí 20.9.2004 se uskuteční Den cyklistiky - vedle propagačních akcí k využívání cyklistické dopravy bude také otevřena část cyklostezky po zrekonstruovaném chodníku Evropské ulice v úseku mezi Libockou a Veleslavínskou. V úterý 21.9.2004 pak proběhne dopravní výchova o bezpečném silničním provozu - BESIP na Dětském dopravním hřišti v Jilmové ulici v Praze 3 pod názvem Bezpečné ulice pro děti II.

Letos poprvé se Praha v rámci Evropského týdne mobility chystá pro automobily uzavřít některou část Prahy. V neděli 19.září 2004 tak bude od 9 do 16 hodin uzavřeno Smetanovo nábřeží v úseku Národní divadlo - Platnéřská ulice. Vjezd bude povolen pouze pro tramvaje a cyklisty. Důvodem, proč byla vybrána neděle, je podle Rady hl. m. Prahy především skutečnost, že vzhledem k dosud neukončené výstavbě alespoň podstatné části Pražského a Městského okruhu nelze realizovat uzavírky výše dotčených komunikací, ke kterým neexistuje alternativní objízdná trasa, v pracovní dny.

Auto*Mat, který usiloval o toto gesto Prahy již loni, tento krok vedení města vítá, ale i dále komentuje: "Přestože lze mluvit o průlomu ve stylu oslav Evropského týdne mobility v Praze, je škoda, že uzavírka nebude přímo v termínu Evropského dne bez aut. Ten se totiž koná až ve středu 22. září 2004. Zkušenosti z povodní 2002, ale i z některých rekonstrukcí hlavních dopravních tepen, totiž ukazují, že řidiči si objízdné trasy najdou a kolaps dopravy v Praze nehrozí. Nehledě na to, že dostatečná propagace takové dobře míněné akce by mohla předejít případným dopravním kolizím," říká Jan Bouchal, mluvčí Auto*Matu.

Podobné uzavírky se u příležitosti Evropského dne bez aut konají v řadě evropských měst. Evropané si tak mohou, alespoň jednou za rok vyzkoušet jak vypadá jejich město bez všudypřítomných aut. "Je potěšující, že také naše hlavní město se po několika letech k takovému projektu odhodlalo. Jsem přesvědčen, že Pražané možnost neobvyklé procházky po nábřeží uvítají," říká Jan Bouchal.

Jedna z osobností, které Den bez aut podporují, Olga Sommerová říká: "Ten jeden den je jenom kapkou v oceánu nesnesitelného automobilového běsnění, ale ukáže, jak se dá jinak žít, pokud zbytečně nenastartujeme auto, abychom dojeli tam, kam můžeme dojet tramvají. Pražáci by si zasloužili, aby svou kázní sami sobě darovali město milé k životu." K výzvě Nechte auto doma se může připojit každý - na důkaz podpory můžete připojit svůj podpis na internetových stránkách www.detizeme.cz/dba.

V minulém roce se do kampaně zapojilo na 300 měst po celé Evropě, letos se k akci prozatím oficiálně přihlásilo 531 měst v Evropě (mimo jiné Vídeň, Lublaň, Madrid, Kodaň, Budapešť) a 18 českých a moravských měst (mimo jiné České Budějovice, Hradec Králové, Ostrava, Olomouc). Vedle oficiálního připojení se k ETM, tj. podpisem Charty, mohou města kampaň podpořit uspořádáním jakéhokoli vhodného programu.

Alternativ je řada...

Jeden z aktuálních receptů proti zbytečně vysoké nehodovosti ve městech je zavedení zón s rychlostí omezenou na 30 kilometrů v hodině - tzv. Tempo - 30. V takových zónách klesá počet nehod přibližně o 20%. Ještě výraznější je úbytek těžkých zranění. Například v Hamburku poklesl počet těžce zraněných o 37%, v Münsteru dokonce o 72 %. Důvod: Čím pomaleji jede auto, tím kratší je reakční čas a brzdná dráha: při rychlosti 50 km/hod je brzdná dráha téměř 28 metrů, při třicetikilometrové rychlosti se auto zastaví již po 13,3 metrech.

Od 90. let zavedla řada měst zóny s rychlostí omezenou na 30 km/hod. na velké části svého území. Např. v Berlíně tvoří více než 70 % ulic, v Bonnu je zřízeno 133 oblastí, které pokrývají 70 % uliční sítě. Dopravně zklidněné zóny najdeme i v Rakousku, Švýcarsku a jinde v Evropě.

Účinnou alternativou k přebujelé osobní automobilové dopravě ve městech je kolo a veřejná doprava. V městském prostředí lze po jízdním pruhu širokém 3,5 metru přepravit za jednu hodinu 2 000 lidí v automobilu, 9 000 lidí autobusem, 14 000 lidí na kole, 19 000 lidí pěšky a 22 000 lidí tramvají či jiným kolejovým dopravním prostředkem. 30% všech jízd autem ve městech EU je pod 3 km. Přitom např. jízdní kolo je ve městech při překonání vzdálenosti do 5 km rychlejší než automobil a do 8 km se mu vyrovná.

Trochu statistiky o automobilovém provozu v Praze i v ČR

Praha se stává nejvíce automobilizovaným městem Evropy. Je zde registrováno téměř 800 000 automobilů a každý den jich městem projíždí okolo 700 000. To znamená, že se tento počet od roku 1989 téměř zdvojnásobil. V Praze připadá jeden osobní automobil na 1,8 obyvatele (včetně důchodců a nemluvňat). Ve srovnatelných evropských městech je tento poměr 1 os. automobil na 2,1 až 2,3 obyvatele. Například lidé ve Vídni vlastní o třetinu aut méně než Pražané.

V roce 2002 se provoz v Praze oproti předchozímu roku zvýšil o 6%, provoz na městském okruhu o 14%. Centrum Prahy přestává mít kam růst. Do centra vjíždí kolem 325 tisíc motorových vozidel denně. Zvyšuje se počet lidí dojíždějících do metropole z mimopražských oblastí osobními automobily. V roce 2002 se v Praze pohybovalo zhruba 238 tisíc takových motorových vozidel denně, což je zhruba trojnásobek počátku 90. let.

V Praze každé vozidlo najede v průměru 22 km denně, přitom průměrná obsazenost osobního automobilu je zhruba 1,4 osoby. Za přetíženou oblast lze považovat celé centrum Prahy, tedy oblast o velikosti zhruba 7 x 6 km.

V hlavním městě Praze je nejhorší ovzduší v celé republice, ze 70 % to způsobuje automobilová doprava. V únoru a červnu 2003 chodilo po Praze v rámci jednoho medicínského výzkumného projektu 120 lidí se speciálními filtry. Tato zařízení simulující dýchací orgány zachytila takové množství rakovinotvorných látek, která mohou způsobit nádorová onemocnění.

Na území ČR bylo podle policejních statistik při silničních dopravních nehodách usmrceno od r. 1980 do r. 2003 30 909 osob, což početně představuje celé jedno okresní město (např. velikosti Šumperka). Mimo to bylo v uvedeném období při silničních dopravních nehodách 115 063 osob těžce a 585 608 osob lehce zraněno. Policie za toto období zaregistrovala celkem 3 175 133 dopravních nehod.

V ČR kvůli dopravním nehodám zahyne více než 1 300 lidí ročně. Každé necelé 3 minuty dojde k nehodě, každých 15 minut je při nehodě lehce zraněn člověk, každé 1, 4 hodiny je těžce zraněn člověk a každých 6, 3 hodiny při nehodě někdo zahyne. Každou hodinu je způsobena hmotná škoda přesahující půl miliónu korun. V České republice zemře na silnicích kvůli nepřiměřené rychlosti dvakrát více dětí než v ostatních evropských státech. V roce 2000 to bylo 47 dětí, dalších 416 bylo zraněno těžce a 3 087 lehce. V roce 2003 na silnicích ČR zahynulo 36 dětí. 40 % úmrtí českých dětí do věku 14 let způsobují dopravní nehody.

Jen v hlavním městě ČR podle statistik došlo v roce 2002 k téměř 36 000 nehodám, z nichž 97% zavinili řidiči. Od zavedení přednosti chodců na přechodech umírá v Praze čtyřikrát více lidí. Za poslední rok na pražských přechodech tragicky zahynulo 55 lidí.

Finančně vyčíslené škody vzniklé na zdraví účastníků dopravních nehod, hmotné škody a další náklady (příslušná agenda policie, soudů, pojišťoven apod.) tvoří komplex tzv. socioekonomických nákladů nehodovosti. Ty v ČR nezadržitelně rostou - v r. 2002 představovaly asi 49,7 mld. Kč za tento jediný rok, což znamenalo více než 2 % celkového ročního objemu HDP ČR.

Statistické Informace byly čerpány především z následujících internetových odkazů a z dalších otevřených zdrojů:
http://www.cdv.cz (Centrum dopravního výzkumu)
http://www.mvcr.cz/statistiky/index.html (Statistiky nehodovosti Policie ČR)
http://www.mdcr.cz/text/rocenka_02 (Ročenka dopravy ČR)


Alena Mejstříková

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související komentáře

O Autorech

Alena Mejstříková

Autorka je redaktorka zpravodajství ECN a koordinátorka projektů.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz