Obchodníci zneužívají rušení drobných mincí
4.11.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Zhruba tři pětiny spotřebitelů z řad uživatelů internetu nepochybovali, že minimálně někteří obchodníci využijí zrušení desetníků a dvacetníků ke zvýšení cen. Jak ukázala říjnová anketa Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), více než 44 % spotřebitelů o takovém chování obchodníků vůbec nepochybovalo. Už první listopadový den se skutečně ukázalo, že mnozí „podnikaví“ obchodníci využili situace a velmi razantně zvýšili ceny prodávaného zboží. Týká se to především pečiva, ale i dalších potravin. Například ceny rohlíků se v řadě prodejen v Brně či Praze zvýšily skokem z 1 Kč na 1,50 Kč, aniž by prodávající využili možnosti dál stanovit cenu v desetnících, protože česká koruna se i nadále dělí na haléře. Například firma Odkolek promptně zvýšila ve svých prodejnách v Praze ceny rohlíků z 1,30 Kč na 1,50 Kč. Někteří podnikavci (podle informací plzeňského spotřebitele) šli ještě dál: například krajíc chleba stojí v jedné plzeňské jídelně místo dřívějších 1,60 Kč nyní 2 Kč, limonáda v lahvi místo 3,10 Kč rovných 5 Kč, za jogurt, který stál kolem 9 Kč, zaplatí strávníci desetikorunu.
„SOS zaregistrovalo už dříve informaci o tom, že pekárny chtějí zvýšit ceny svých výrobků s poukazem na letošní slabou úrodu obilí. Nicméně ani to nepovažuje za přesnou informaci, protože podle dostupných faktů jsou zásoby obilí pro potravinářské účely dostatečné a není důvod pekárenské zboží zdražovat. Každopádně zvýšení cen o 50 procent, jak vyplývá z poznatků z některých míst, je daleko vyšší než dvacetiprocentní zvýšení cen, o kterém hovořili pekaři,“ konstatoval František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS.
Sdružení upozorňovalo už dlouho před 31. říjnem, že by se ceny výrobků od 1. listopadu neměly měnit, protože nákupy se podle Zákona o ochraně spotřebitele mají zaokrouhlovat až na pokladnách. Do 24 haléřů na celou korunu dolů, od 25 haléřů do 49 haléřů na 50 haléřů, do 74 haléřů na 50 haléřů a od 75 haléřů výš na celou korunu nahoru.
SOS považuje jednání obchodníků za nemorální a apeluje na ně, aby nezneužívali situace, tedy zrušení drobných mincí, ke zvyšování cen ve svých obchodech. SOS vyzývá spotřebitele, aby své konkrétní poznatky o firmách, jež využily zrušení desetníků ke zdražení, vkládali do Databáze spotřebitelských zkušeností na www.spotrebitele.info nebo na ně Sdružení upozornili písemně na adrese SOS, Rytířská 10, 110 00 Praha 1, faxem na 224 239 941, či na lince SOS po telefonu s číslem 900 969 091 (dotovaná sazba 6 Kč/min).
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru, lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od září 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.