Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Způsoby poškozování práv spotřebitelů se mění

7.8.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková , tel: 224 239 940

Dvouletá záruční doba, vyřízení reklamace do 30 dnů a třeba možnost volby mezi výměnou a opravou – takové informace už si někteří spotřebitelé zafixovali. Nicméně způsoby klamání spotřebitelů a porušování jejich práv se mění v závislosti na rozvoji obchodu i rozvoji nových služeb.

V osobních poradnách Sdružení obrany spotřebitelů České republiky i prostřednictvím dalších informačních kanálů (SOS po telefonu, www.spotrebitele.info) se kromě tradičních poradenských problémů stále častěji objevují některé nové projevy klamání spotřebitelů. Ať už se jedná o společnosti, které se pohybují v cestovním ruchu a nabízejí timesharingové pobyty, ale v rozporu se zákonem neumožňují lidem odstoupit od smlouvy, uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání, nebo o přesměrování internetového spojení na linky se zvýšenou tarifikací, klamavé informování při odesílání SMS zpráv z telefonních automatů (Český Telecom), různé soutěže s „výhrami“, nedostatečné informování zákazníků v internetových obchodech a další.

Celkem zaregistrovalo SOS ve všech formách poradenství za uplynulých 6 měsíců letošního roku cca 4000 podání. Naprostá většina se týkala reklamací (49 %), což se dá vysvětlit i tím, že po novele občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., která nabyla účinnosti 1. ledna letošního roku, vzniklo mnoho nejasností. Spotřebitelům, a mnohdy ani podnikatelům, nebylo zřejmé, nač má spotřebitel právo.

Nejčastěji se stížnosti zákazníků týkají obuvi (19 % z výrobků), elektroniky (15 %), oděvů a textilu (12 %) a mobilních telefonů (10 %).

V oblasti služeb si nejčastěji spotřebitelé stěžují na telekomunikace (46 %), na služby spojené s bydlením, dodávkami a placením energií (10 %) a stavební služby, opravny a cestování (po 8 %).

Pokud počet podání na nějakou firmu vzroste, zjišťuje SOS skutečný stav věci, informuje spotřebitele a kontaktuje firmu s upozorněním, že porušuje některý zákon či předpis. To se stalo např. u přesměrování internetového spojení na linky se zvýšenou tarifikací, podobný průběh mělo i jednání s Českým Telecomem v případě klamání spotřebitelů při odesílání SMS zpráv z telefonních automatů.

SOS dále rozvíjí své poradenské služby především na internetu (www.spotrebitele.info), kde nabízí spotřebitelům také Databázi spotřebitelských zkušeností, Kartotéku spotřebitelských témat a Knihovnu spotřebitelských informací, v níž mohou najít spotřebitelé radu před nákupem, při řešení nějakého problému či hledají-li spotřebitelské informace.

V poslední době se na SOS opakovaně obracejí zákazníci firmy MAKRO Cash & carry s problémy při nákupu či reklamaci zboží. MAKRO je určeno pouze pro podnikatele, kteří splňují požadavky dané zákonem.

Vztah mezi touto firmou a jejími zákazníky se proto vždy řídí obchodním zákoníkem a nevztahují se na něj ustanovení o spotřebitelských smlouvách v občanském zákoníku, ani zákon o ochraně spotřebitele. Například lhůta k vyřízení reklamace může být delší než 30 dní. MAKRO samozřejmě odpovídá za vady věci, ale jen za vady, které má věc v okamžiku převzetí kupujícím. Tyto vady musí být uplatněny bez zbytečného odkladu poté, co je zákazník zjistil, nejpozději však do dvou let od doby dodání zboží. Firma MAKRO může v záručním listu převzít závazek, že dodané zboží bude po určitou dobu způsobilé pro použití ke smluvenému účelu, bude tedy odpovídat i za vady, které se u zboží vyskytnou v průběhu této záruční lhůty. Pokud je záruka poskytnuta, může zákazník reklamovat zboží pouze v průběhu záruční lhůty, která může být i kratší než dva roky.




Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info

Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114

František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266



Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz