Realita pražské cyklistiky: značení chybí, stezek málo, křižovatky jsou nebezpečné
19. 9. 2007 - PRAHA [Auto*Mat]
-Velká jarní cyklojízda 2007, foto: Jan Hromadko-
Jeho členové si vybrali jako příklad deset kilometrů dlouhou trasu na Praze 7 a zaznamenali všechny nedostatky, které na ní nalezli. Trasa prochází úseky, které jsou z hlediska dopravy významné a cyklisté je často využívají. Podle Auto*Matu se dají totožné problémy najít v libovolné pražské městské části. Při rekonstrukcích ulic se totiž na bezpečnost cyklistů nemyslí.
„Zkušený cyklista si s obrubníky, schody i špatným značením většinou nějak poradí. Tato situace je ale naprosto nevyhovující a neumožňuje větší rozšíření cyklistiky v Praze,“ říká autor nové dopravní studie Auto*Matu Tomáš Cach. „Podle průzkumů veřejného mínění by až 30% Pražanů rádo používalo k dopravě jízdní kolo. Nebezpečné ulice, absence oddělených jízdních pruhů pro cyklisty a další chybějící infrastruktura tyto lidi ale zatím odrazují,“ konstatuje Cach. Podle něho musí magistrát i jednotlivé městské části především zakomponovat opatření na podporu cyklistiky do každé rekonstrukce ulic, mostů i křižovatek, což se dnes neděje.
Studie Auto*Matu ukazuje na příkladu Prahy 7 překážky, jež pražští cyklisté denně překonávají. „Přímo před radnicí není kde správně zaparkovat kolo. Pokud chcete dojet od úřadu k Holešovické tržnici, musíte porušit předpisy,“ vysvětluje autor studie Tomáš Cach. K nejhorším místům podle něho patří předpolí Hlávkova mostu. „Chodcům i cyklistům je určen zanedbaný podchod plný špíny a výkalů. Není pak divu, že lidé přebíhají nábřežní komunikaci i severojižní magistrálu mezi auty.“
Na nábřeží Kapitána Jaroše musí cyklista sesednout, aby překonal křižovatku do ulice Dukelských hrdinů. Pro kola zcela nedostupná je stanice metra Vltavská, k níž je ze všech směrů zákaz vjezdu. Nebezpečná je jízda po Bubenském nábřeží, které bylo sice před dvěma lety nákladně rekonstruováno, ale na cyklisty se zapomnělo. Na nábřeží zůstaly po opravě i nebezpečně úzké tramvajové refýže, ačkoliv místa pro úpravu ulice bylo dost. Řada dalších míst má nevhodně dlážděný povrch, na křižovatkách někdy značky cyklistům neumožňují odbočit. Například z Argentinské ulice není nijak zajištěn příjezd na most Barikádníků směrem do Tróje.
Studii, odhalující desítky typických dopravních problémů, nazval Auto*Mat příznačně Porodní bolesti pražské cyklodopravy. Stejný název měla i moderovaná cyklistická vyjížďka po Praze 7. Organizátoři na ni pozvali všechny zastupitele magistrátu i Prahy 7, aby mohli potíže vidět přímo v terénu. Právě politikové mohou rozhodnout o úpravách ulic a zabránit opakování stejných chyb při budoucích investičních akcích. Pozvání k vyjížďce přijal necelý tucet zastupitelů.
„Nefunkční infrastruktura ohrožuje bezpečnost cyklistů. Zejména rušné křižovatky s pohybem lidí na kolech vůbec nepočítají a stejně tak řidiči aut,“ říká mluvčí Auto*Matu Michal Křivohlávek. Nebezpečný provoz v Praze byl za posledních šest let příčinou úmrtí čtyř cyklistů, přes tři sta padesát dalších se zranilo. „Pokud si chtějí cyklisté chránit zdraví a život, jezdí raději po tramvajových pásech nebo chodnících, což je zakázáno a mohou za to padat pokuty. Ještě horší ale je, že kola kvůli špatné infrastruktuře ohrožují pěší. Chodci pak pociťují určitou averzi vůči cyklistům, kteří ale za problémy nemohou. Nekoncepční přístup vedení města ve výsledku vede k celkové nervozitě v ulicích. Jak ovšem ukazují příklady zemí západní Evropy, těchto nepříjemností se lze poměrně snadno ušetřit,“ dodává Křivohlávek.
Analýza problémů na Praze 7 je dalším podkladem Auto*Matu, který tato platforma zveřejnila a předala pražskému magistrátu v rámci Evropského týdne mobility 2007. Auto*Mat tvrdí, že Praha již roky slibuje zlepšování podmínek pro chodce a cyklisty, skutečná opatření ale v ulicích nejsou vidět. Výzvu 5 bodů Auto*Matu pro Prahu, která požaduje konkrétní kroky k přívětivějšímu městu, dodnes podepsalo více než tisíc lidí. Shromažďování podpisů probíhá v rámci všech akcí programu Zažít město jinak a na internetu. Ještě během podzimu předají členové Auto*Matu výzvu vedení města a budou prosazovat zahájení skutečných proměn ulic Prahy.