Žijete také v hypermarketovém hnízdě?
10. 5. 2006 - PRAHA
-foto-
Nová knížka Nesehnutí je zajímavým čtením a současně jedinou publikací, která se přímo věnuje jednomu z největších fenoménů ve stylu našeho života posledních let. Hypermarkety vytvořily (nebo umožnily) zcela nové návyky, počínaje nedělními výlety za nákupy a konče třeba opuštěním malého kina v centru města. Ze zajímavých statistických údajů stojí za zjištění, že ve velkých nákupních centrech již nakupuje 70% českých zákazníků. Tato skutečnost přitom zdaleka není obvyklá v ostatních zemích. Z dalších údajů pak zjistíme, že ČR je nejzahypermarketovanější zemí střední Evropy (pro srovnání v Maďarsku tvoří podíl nakupujících 56% a v Posku jen 35%). Na jeden milion obyvatel v ČR připadá 16 hypermarketů, v Maďarsku osm a v Polsku pět.
Užitečné informace v publikaci najdou zákazníci hypermarketů, kteří uvěřili na lákavé slevy a jiné údajně výhodné marketingové akce. 90 % zákazníků nakupuje impulsivně, s čímž počítají prodejci při rafinovaném umisťování různých druhů zboží. Superlevné nabídky představují pouze asi 2% z desítek tisíc druhů zboží, přičemž u zbytku již není v lidských silách skutečnou výhodnost ověřit. Regály s masnými výrobky se osvětlují speciálními světly, čímž je dosaženo lákavého efektu. Pochybná je i úspora času při nákupu "pod jednou střechou", protože velká část zákazníků tráví v hypermarketech několik hodin, což je v klasickém obchodě zcela vyloučené. Konkrétní údaje čerpali autoři od marketingových agentur a z ekonomických publikací. Mezi překvapivé metody patří řízené vytváření front u pokladen, kdy počet čekajících musí představovat ideálně 3-5 lidí, aby měli možnost doplnit nákup z posledních regálů.
Větší část publikace představuje popis kauz, kterým se věnovalo sdružení Nesehnutí nebo jiné ekologické organizace. Na šestnácti stránkách je například zdokumentováno kácení stromů před supermarkety Lidl, vtipně členěné podle desatera podnikatelských zásad této firmy. Mezi dalšími kauzami je výstavba Peny Marketu na dětském hřišti v Přerově, Kauflandu vedle kostela v Havlíčkově Brodě nebo likvidace významného archeologického naleziště Delvitou v Rudné u Prahy. Případů je celá řada a kromě příběhů zde najdeme i doporučení pro účast veřejnosti. Tomu je věnována i stručná kapitola s názvem "Co dělat, když k vám přijde hypermarket". V závěru najdeme barevné fotografie k několika kauzám.
Knížka vyšla dosud nákladem pěti set výtisků a další dotisk se plánuje po rozprodání. Distribuce probíhá stylově - autoři objíždějí malá knihkupectví s knížkami v batohu, případně je prodávají na besedách s občany. Poslední proběhla včera v literární kavárně Jabloň v Plzni, kde bylo mimo jiné také několik občanů, kteří se přímo výstavbou konkrétního supermarketu cítí ohroženi. Milan Štefanec z Nesehnutí upozornil na poslední změny strategie obchodních řetězců. Například firma Lidl si pro výstavbu svého dalšího supermarketu v Rokycanech tajně najala developerskou firmu, která získala ve správních řízeních povolení na výstavbu neznámého hobymarketu. Teprve poté byl zveřejněn skutečný záměr na výstavbu supermarketu Lidl a projekt dodatečně změněn. Jde o zřejmé obcházení veřejnosti, která je zvláště v Rokycanech na obchodní značku Lidl alergická. V roce 2002 zde na pozemku, kde měla firma zájem stavět, došlo k nelegálnímu pokácení stoletých dubů navržených na památné stromy.
Výstavbu hypermarketů opravdu nelze zastavit, ať už v nich nakupujeme nebo je považujeme za zvrhlost civilizace. Také vyprávění autorů o často marném domáhání se práva a přesvědčování zaujatých politiků ze všech stran působí chvílemi dosti depresivně. Přesto si společně s Jackem Nicholsonem můžeme říct: "Aspoň jsem to zkusil!"
Základní údaje o publikaci:Přelet nad hypermarketovým hnízdem
Vydalo Nesehnutí Brno v roce 2005
s podporou Nadace Open Society Fund Praha a Ministerstva životního prostředí ČR
autor: Filip Fuchs a kol.
ISBN: 80-903228-5-9
počet stran: 128
cena: 90,- Kč
Michal Štingl
Michal Štingl