Independent: Británie prožívá cyklistickou revoluci
13. 6. 2006 - PRAHA/LONDÝN [Ekolist]
-foto Sustrans-
V Londýně se v průběhu posledních pěti let zvýšil počet jízd na kole o padesát procent, dnes je to 450 000 jízd za den. Podle výzkumu britského deníku Independent vzrostlo využívání Národní sítě cyklostezek (NCN), která měří zhruba 5 000 kilometrů, za poslední rok o 15 % na 232 milionů jízd. Obrovský zájem o jízdní kola, který se podle cyklistických aktivistů děje navzdory nezájmu vlády investovat do tohoto druhu dopravy, však vyvolává silnější konflikty mezi automobilisty a cyklisty ve městech. Během loňského roku zemřelo nebo bylo vážně zraněno 328 cyklistů na městských silnicích a více než 20 000 jezdců je také každý rok zraněno na cestách po celé zemi.
Dopravní společnost Transport for London oznámila, že v nejbližší době plánuje kampaň, která by měla zmírnit napětí mezi řidiči a cyklisty, kteří dnes bojují o prostor na silnicích. Navzdory obrovskému nárůstu zůstává Británie na konci tabulky evropských států s pouhými 2 % podílu cyklistiky na dopravě. Méně vykazuje už jen Španělsko, Řecko a Portugalsko, naopak nejlépe je na tom Nizozemí s 27 % všech jízd.
Podle dříve nepublikovaných výzkumů organizace Sustrans narostl v posledních letech počet obyvatel, kteří používají kolo při cestě do práce na 28 %. "Británie zažívá úžasnou dobu rozvoje cyklistiky," říká ředitel výzkumu Andrew Cope. Největší nárůst je podle něj zejména na velkoměstských cyklostezkách zcela oddělených od automobilů. "Na stezkách, které již existují delší dobu, dochází k dalšímu nárůstu využívání, u zcela nových tras pak přímo k boomu. Tam, kde cyklostezky jsou, mají lidé snahu je skutečně používat," dodává Cope. Podíl jízdních kol v celkové dopravě dosahuje v Cambridgi 28 %, v Yorku 19 %, v Gosportu 15 % a v Crewe 12 %.
Podle odborníků stojí za současným zájmem o kola několik různých faktorů, od dobrého pocitu z lepšího fyzického stavu přes snahu o snížení špatných dopadů na životní prostředí až po praktický pohled na dopravu. Jízda na kole je totiž ve srovnání s cestou v přecpaných autobusech a vlacích, případně v automobilu, který může uvíznout v dopravní zácpě, mnohdy rychlejší, levnější a pohodlnější. Doprava v Londýně se pohybuje průměrnou rychlostí 16,1 km/h (o 3,2 km/h pomaleji než v roce 1906) a spokojenost cestujících s veřejnou dopravou je kolem 44 % u podzemní dráhy, 37 % u autobusů a 28 % u vlaků.
Zájem o používání kola na cesty do práce vzrostl po útocích na londýnské metro o 20 %, jenže tento skok se ukázal jako dočasný a lidé se po čase zase vrátili k veřejné hromadné dopravě. Mezitím se však nastartovala snaha o udržení cyklistů v londýnských ulicích a investice do cyklistické infrastruktury vzrostly z 5,5 milionů liber v roce 2000 na 24 milionů v letech 2006-2007. Projektanti pak pro roky 2009-2010 počítají s rozpočtem 30 milionů liber. V tomto období by londýnským cyklistům mělo být k dispozici přes 900 kilometrů stezek ve srovnání se současnými necelými 500 kilometry.
Podle článku Cahal Milmo The Independent 07. 06. 2006.
(Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.)
Hugo Charvát