V pondělí definitivně skončil odpor proti obchvatu Plzně
28. 11. 2003 - [Econnect/Děti Země]
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni nakonec vyhovělo všem pěti zásadním požadavkům odpůrců této varianty a přistoupilo u obou staveb na dílčí změny dokumentace pro stavební povolení. Ke kompromisu došlo mezi Štěnovicemi, Útušicemi, investorem a projektanty loni v dubnu, kdy byly dohodnuty stavební úpravy u tunelu a mostu. Na změnách se významně podílelo také plzeňské Občanské sdružení na ochranu vrchu Val v čele se Zdeňkem Drncem. Následně pak sedmdesát čtyři majitelů pozemku v trase dálnice spolu s právníkem Petrem Kužvartem nebránilo právní cestou dostavbě obchvatu Plzně, když byla stažena odvolání proti vyvlastnění.
"Domnívám se, že celému procesu nakonec velmi pomohla schopnost obcí a investora spolu jednat, neboť bylo jasné, že se na jedné straně mohlo jít až k Ústavnímu soudu a na druhé zase prosadit tunel s mostem bez ohledu na obyvatele dotčených obcích a přírodu na vrchu Valík," prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země, které v letech 1993 až 2002 aktivně bojovalo za kratší trasu dálnice D5 blíže Plzni tzv. KUO.
Jak byly stavby změněny?
Dochází k prodloužení severního portálu tunelu Valík směrem na Prahu o deset metrů, dále k vybudování kamenných stěn a ochranného valu před oběma portály tunelu, ke zvýšení protihlukových stěn na mostě přes řeku Úhlavu a v jeho okolí na 2,5 metrů a dále k většímu použití vegetace u obou portálů a v okolí jako ochrany před negativními vlivy z automobilového provozu.
Tunel Valík v délce 380 metrů má být podle stavebního povolení vybudován nejpozději do prosince 2007. Vzhledem k obtížným geologickým podmínkám jsou finanční náklady velmi vysoké - 1,7 miliardy korun. Obvykle bývá cena dvakrát až třikrát nižší. Most přes řeku Úhlavu v délce 444 metrů má být hotov nejpozději do poloviny roku 2007, jeho cena je 500 miliónů korun.
Do zprovoznění celého obchvatu budou automobily jezdit po náhradní trase obchvatu v těsné blízkosti Štěnovic, tj. po silnici č. II/180. Otevření tohoto náhradního obchvatu je naplánováno na 15. prosince. "S napětím očekáváme, zda tato trasa přinese očekávané snížení automobilové dopravy v Plzni," uvedl k tomu Miroslav Patrik.
A co dálnice D8 a D11?
"Je jen škoda, že v případě dálnice D8 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří a dálnice D11 přes Národní přírodní rezervaci Libický luh se zatím na ŘSD nenašel nikdo, komu leží na srdci jejich urychlená výstavba a byl by tedy schopen s námi jednat o obdobných kompromisech," upozornil Patrik na další dva velké střety stavitelů dálnic s ekologickými sdruženími.
U dálnice D8 ekologové požadují vybudování tunelu délky 3,5 km, u dálnice D11 zase estakádu namísto násypu. Investor však s nimi dosud odmítá o úpravách jednat. Přitom například v případě dálnice D8 k jednání všech stran vyzval ombudsman ve svém stanovisku k dálnici již letos v září.
Přehled sedmiletého boje majitelů pozemku za variantu obchvatu blíže Plzni (tzv. KUO):
* květen 1996 - v trase dálničního obchvatu Plzně dále od města (tzv. SUK2) kupuje 92 osob z celé republiky za 11.040 Kč pozemek o výměře 250 metrů čtverečných jako výraz občanského protestu
* leden 1997 až květen 2002 - Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále ŘSD) se pokouší tento pozemek bezúspěšně vykoupit (nejprve za 76 Kč, nakonec za 421 Kč)
* 16. května 2002 - ŘSD podává u stavebního úřadu ve Štěnovicích dle § 117 stavebního zákona žádost o vyvlastnění pozemku se 77 posledními majiteli, řízení nakonec neprobíhá podle zákona č. 168/2001 Sb. o dálničním obchvatu Plzně
* 16. června 2002 - v rámci řízení o vyvlastnění probíhá ve Štěnovicích ústní jednání
* 8. listopadu 2002 - stavební úřad vyvlastňuje 74 majitelů pozemku, další tři již zemřeli
* listopad 2002 - 15 majitelů pozemku podává proti vyvlastnění odvolání k Okresnímu úřadu v Plzni
* duben 2003 - končí vyjednávání obcí Štěnovice a Útušice s ŘSD, které souhlasí se změnou dokumentace pro stavební povoleni u tunelu přes vrch Valík a u mostu přes řeku Úhlavu
* květen 2003 - z Krajského úřadu Plzeňského kraje jsou stažena všechna odvolání proti vyvlastnění
* červenec 2003 - pozemek v trase SUK2 je definitivně vyvlastněn a každý majitel dostává 408 Kč
* 9. září 2003 - ŘSD podává u Ministerstva dopravy (MD) dvě žádosti o vydání stavebního povolení, a to na tunel Valík a na most přes řeku Úhlavu
* 26. září 2003 - Děti Země na základě veřejné vyhlášky, která je vyvěšena jen 9 dní v souladu se zákonem o dálničním obchvatu Plzně, oznamují svou účast v obou stavebních řízeních jako jediné občanské sdružení
* 15 října 2003 - Děti Země na základě jednání s ŘSD souhlasí s dohodnutými změnami dokumentace
* 16. října 2003 - probíhá v Plzni ústní jednání k oběma stavebním řízením
* 5. listopadu 2003 - na úřední desce jsou na 9 dní zveřejněna obě stavební povolení
* 24. listopadu 2003 - poslední den, kdy lze podat rozklad k ministrovi proti oběma stavebním povolením