Film Příběh věcí studentům odhalí, odkud a kam směřují věci denní potřeby
4. 11. 2011 - PRAHA [Econnect]
Kde se berou všechny věci, které nakupujeme? Jakou urazí cestu po světě, než dorazí na pulty obchodů? A může přinést nakupování lidem pocit štěstí? Odpovědi přináší nově česky dabovaný film Příběh věcí (Free Range Studios, 2007), určený středoškolským studentům a žákům vyšších tříd základních škol. Učitelé mají možnost stáhnout si film i pracovní list s úkoly pro studenty zdarma na webových stránkách společnosti NaZemi: www.nazemi.cz/pribehveci.
Studenti najdou odpověď i na otázku, jak došlo k tomu, že 99 % věcí, které nakoupíme, vyhodíme během 6 měsíců. Nebo proč si dobrovolně ničíme zdraví spaním na polštářích, jež obsahují toxické bromové zpomalovače hoření. Autorka a vypravěčka filmu v jedné osobě, Američanka Annie Leonard, kriticky nahlíží na vzrůstající spotřebu a důsledky konzumního chování a volá po změně směrem k udržitelnějšímu způsobu života. „Diváci se například dozvídají, že jen v posledních třech desetiletích byla spotřebována třetina přírodních zdrojů, 80 % původních lesů je pryč a jen v Amazonii mizí 2000 stromů za minutu,“ uvedla k filmu Eva Malířová ze společnosti NaZemi, díky níž se film právě nyní dostává i k českým studentům.
Příběh věcí vychází z údajů zejména o Spojených státech amerických. Systém materiálové ekonomiky však funguje v evropských zemích velmi podobným způsobem. Příběh věcí je součástí publikace PodObal – příručka o globálních souvislostech našeho obchodování, kterou v říjnu 2011 vydala společnost NaZemi. Díky příručce mohou učitelé studentům přiblížit „vzdálené globálno“ na příkladu našeho spotřebního chování, na provázanosti nás jako nakupujících s těmi, kteří na druhé straně planety zboží pro nás vyrábí.
„V 32 lekcích globálního rozvojového vzdělávání, které příručka přináší, jsme kladli důraz na zapojování více smyslů. Proto tvoří součást příručky 5 dokumentárních filmů, 67 fotografií, ilustrované přílohy a jiné audiovizuální materiály. Rádi bychom tímto usnadnili realizaci průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech,“ doplnila Eva Malířová z NaZemi. Ukázkové aktivity z příručky si mohou učitelé zdarma stáhnout na www.nazemi.cz/materialy.
K tématu filmu a příručky se rovněž váže interaktivní výstava Supermarket SVĚT, kterou si učitelé mohou zdarma vypůjčit od společnosti NaZemi do svých škol.
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade. www.nazemi.cz
Centrum globálního rozvojového vzdělávání společnosti NaZemi se věnuje metodice globálního rozvojového vzdělávání a usiluje o její zapojení do systému českého vzdělávání. Školám a pedagogům nabízí výukové programy pro žáky a studenty, metodické materiály do výuky, výstavy, které je možné vypůjčit a instalovat přímo ve škole, a akreditované semináře pro pedagogy seznamující s tématy globálního rozvojového vzdělávání interaktivní formou.
Tyto semináře pro pedagogy již absolvovalo téměř tisíc pět set učitelů a byly realizovány například i v Rakousku, Velké Británii a na Ukrajině. Výukovými programy z cyklu Svět v nákupním košíku prošlo již devět tisíc žáků 2. st. ZŠ a studentů SŠ. V březnu 2010 získala NaZemi (tehdy ještě jako Společnost pro Fair Trade) ocenění Britské rady ELTons 2010 za vzdělávací publikaci Global Issues in the ELT Classroom pro učitele anglického jazyka v kategorii Cambridge ESOL International Award for Innovation. Je členskou organizací SKAV – Stálá konference asociací ve vzdělávání.