Prodej ananasů se u nás i v EU stále zvyšuje, sklízejí je nádeníci za otřesných pracovních podmínek
7. 10. 2010 - PRAHA [Econnect]
Podmínky na kostarických ananasových plantážích jsou již mnoho let terčem ostré kritiky ze strany mezinárodních odborových svazů a lidskoprávních organizací. „Lidé v České republice mají o pěstování ananasů jen velmi málo informací,“ říká Kateřina Havránková ze Společnosti pro Fair Trade. Sdružení chce právě na Světový den důstojné práce – 7. října – upozornit na to, že tisíce lidí v rozvojovém světě si o důstojné práci, jak ji známe my, může nechat jen zdát. „Zaměstnanci ananasových plantáží často nedostávají ani základní mzdu, pod výhrůžkami se nesmějí organizovat v odborech, při práci s agrochemií nedostávají žádné ochranné pomůcky a jsou zneužíváni dalšími způsoby,“ popisuje Kateřina Havránková.
„Od března do června jsme v rámci našeho orientačního průzkumu navštívili přibližně 100 supermarketů v různých českých městech,“ uvádí Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade. „Ve většině případů (78 %) ananasy pocházely z Kostariky. Průměrná cena za tyto tři měsíce ve sledovaných obchodech byla 25,50 Kč.“ Podle Českého statistického úřadu pochází nejvíce ananasů v našich obchodech skutečně z Kostariky. V roce 2009 bylo odtud do ČR dovezeno téměř 5 500 tun ananasů, do čehož ovšem není započítán reexport z ostatních evropských zemí.
Trh s ananasy ovládá jen několik málo velkých společností – patří k nim především Del Monte, Dole, Chiquita, Fyffes – a podobně několik málo velkých řetězců ovládá většinu maloobchodní trhu v ČR i jinde v Evropě. „Obrovská tržní síla maloobchodů a dodavatelů tropického ovoce způsobuje silný tlak na výrobní ceny ananasů. U nás i jinde v Evropě se ukazuje, že zákazníci chtějí nízké ceny. Ne ovšem na úkor pracovních a životních podmínek zaměstnanců plantáží,“ uvádí Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade. Variantou pro spotřebitele, kterým záleží na původu zboží, je certifikace Fairtrade. Tato známka dává spotřebiteli jistotu, že ananasy vypěstovali lidé za důstojných podmínek a že přitom bylo respektováno životní prostředí i místní komunita. „Ve Švýcarsku či Finsku je asi pětina ananasů na trhu se známkou Fairtrade, ještě více v Itálii,“ vypočítává Barbora Mrázková. „Do České republiky se bohužel fairtradové ananasy zatím nedovážejí.“
Česká obdoba kampaně Make Fruit Fair! dostala název Za férové banány! a oproti Francii, Německu a Velké Británii se zaměří hlavně na banány a na podporu jejich fairtradové alternativy. „Kampaň odstartuje v listopadu zveřejněním průzkumu o současném českém trhu s banány a postoji obchodníků ke značkám bio a Fairtrade,“ říká Kateřina Havránková ze Společnosti pro Fair Trade.