PlanetArk: V bohatých zemích klesá prodej balené vody
4. 11. 2008 - PRAHA [EcoMonitor]
Firma Nestle, největší prodejce balené pitné vody na světě pod značkami Perrier nebo Poland Spring, minulý týden prohlásila, že světová finanční krize a ohledy na životní prostředí snižují její prodeje v západní Evropě a USA. Společnost Pepsi ve třetím čtvrtletí ohlásila dvouciferné snížení prodeje svých balených vod, například Propel a Aquafina, zatímco firmě Danone (Evian, Volvic) se snížila poptávka ve Francii, Španělsku a Británii, píše agentura Reuters.
Řada kritiků, jako je například Světový fond ochrany přírody WWF, proti balené vodě brojí s tím, že kvůli balení a dopravě se plýtvá s přírodními zdroji. A to kvůli nápoji, který nemusí být zdravější ani bezpečnější než voda z kohoutku. "To je problematická část pro celé odvětví," říká analytik investiční společnosti Sarasin Patrick Hasenboehler. "Když máte doma čistou pitnou vodu, je to jeden z nejjednodušších způsobů, jak ušetřit peníze. Navíc pro některé lidi je pití vody z vodovodu místo z plastových lahví tak trochu módní záležitostí," řekl Hasenboehler agentuře Reuters. Podle konzultační firmy Zenith International kontroluje Nestle 19,2 % trhu s balenou vodou, druhá je Coca-Cola s podílem 9,4 %, následuje Danone s 8 % a Pepsi s 4,8 %.
John Harris, výkonný viceprezident Nestle Waters, minulý týden prohlásil, že jeho firma vyslyšela potřebu větší ohleduplnosti k životnímu prostředí a snižuje spotřebu energie při výrobě plastových lahví a lobbuje za větší objem recyklace. "Věříme, že dokážeme využít možnosti trvale udržitelné ekonomiky v našem odvětví a naše prodeje opět porostou," uvedl Waters. Dodal také, že objem používaných plastů k balení pitné vody poklesl od roku 2002 o 22 %. Společnost také propaguje pitnou vodu jako vhodnou náhradu limonád a kalorických nápojů, které podle Harrise tvoří až 21 % energetického příjmu Američanů. Firma Coca-Cola oznámila, že pracuje na snížení váhy obalů na nápoje a že investovala více než 80 milionů dolarů do výstavby šesti recyklačních zařízení na plastové lahve. Podle zprávy o udržitelném rozvoji firmy, chce nápojový gigant snižovat ekologickou stopu výroby a ochránit přírodní zdroje.
Podle analytika Hasenboehlera však bude mít prodej kvalitní minerální a pramenité vody i nadále své místo na světovém trhu, a to zejména v bohatých zemích. Ale značky nižší kvality to budou mít těžké v časech, kdy si budou muset západní spotřebitelé utáhnout opasky. "Bude těžké takovou vodu prodat, zejména v Evropě a USA," dodal Hasenboehler. Podle Zenithu vzrostla celosvětová spotřeba v roce 2007 o šest procent na 206 miliard litrů, což představuje 30,8 litru na osobu. Největší trh je v USA, další v pořadí je Čína a Mexiko. Podle Garyho Roethenbaugha ze Zenithu však spotřeba i nadále poroste, podle něj se v roce 2012 prodá o 32 % více vody, tedy asi 272 bilionů litrů, napsala agentura Reuters. Prodejci ale budou zřejmě cílit na zákazníky v chudších zemích, již dnes jsou prodeje výborné v Indonésii, Mexiku a Argentině.
Podle článku Emmy Thomassonové z agentury Reuters zveřejněném na serveru PlanetArk dne 30. října 2008.
Hugo Charvát