Snížíme skutečně emise? Připomínkujte Národní alokační plán!
10. 6. 2004 - PRAHA [Econnect]
Průmyslová odvětví zahrnutá do obchodování vypouštějí nyní podle ekologických organizací v průměru 89 milionů tun oxidu uhličitého ročně. MŽP navrhuje přidělit pro první obchodovací období, tj. roky 2005-2007, 91,6 milionu povolenek ročně. Jedna povolenka představuje jednu tunu oxidu uhličitého. Součástí návrhu je i rezerva, 6,5 %, která zůstane nerozdělena. O přidělení části těchto povolenek mohou požádat ty podniky, které v minulosti učinily opatření snižující emise nad rámec zákona či které provozují čisté technologie. Je vyčleněna i rezerva pro nové zdroje.
Klára Sutlovičová z Centra pro dopravu a energetiku říká: "Čekali jsme, že ministrovo číslo dá podnikům jasný signál, že s naším obrovským znečišťováním je konec. Takhle to ale vypadá, že snížení českého příspěvku k nejvážnějšímu ekologickému problému se opět odkládá na neurčito."
Hnutí DUHA, Centrum pro dopravu a energetiku a další organizace však prosazují, aby plán pro začátek výslovně požadoval snížení celkového znečištění na 85 milionů tun i při započtení bonusů a rezerv, tedy o 4 procenta oproti současnému stavu exhalací. Plán by podle nich měl také navrhnout konkrétní opatření, která zajistí zastavení růstu a postupné snižování exhalací oxidu uhličitého z dopravy, která je stále významnějším zdrojem emisí CO2.
Podle ekologů se při plném využití povolenek jak je navrhuje MŽP exhalace ještě zvýší - z 89 na necelých 92 milionů tun. ČR tak povolí druhé nejhorší znečištění oxidem uhličitým na obyvatele v Evropské unii. Vyplývá to z analýzy Centra pro dopravu a energetiku a Hnutí DUHA, která srovnala, kolik znečištění na jednoho obyvatele povolují státy, které už zveřejnily takzvané alokační plány. Česká republika je s 8,9 tunami na obyvatele na druhém místě. Špinavou první příčku získalo extrémní Estonsko (15,4 tuny). Za námi následují Finsko (8,8 tuny), Lucembursko (8,8) a poté až Slovensko (6,6). Návrh alokačního plánu doposud nezveřejnilo šest zemí Evropské unie: Francie, Belgie, Řecko, Španělsko, Maďarsko a Polsko. Na Kypr a Maltu se obchodování s emisemi nevztahuje.
Člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy nedávno napsal, že rekordní české znečištění jej "nedojímá".
Podle ministra životního prostředí Libora Ambrozka návrh plánu vytváří prostor pro další růst ekonomiky, stimuluje rozvoj moderních ekologicky šetrných technologií a zároveň umožňuje podnikům připravit se na další období obchodování. "Návrh považuji za realistický scénář, který je obhajitelný před Evropskou komisí. Vyšší množství povolenek by totiž bylo hodnoceno jako nedovolená státní pomoc," komentuje návrh ministr.
Návrh bude k dispozici k připomínkám veřejnosti na webu MŽP do 13. června, poté bude následovat meziresortní připomínkové řízení. Alokační plán, který MŽP odešle Evropské komisi ke schválení, musí ještě projednat vláda.
Centrum pro dopravu a energetiku nabízí na svých stránkách Návod na psaní připomínek k návrhu Národního alokačního plánu. Najete zde také další odkazy např. na text Návrhu alokačního plánu, infolist k plánu aj.