Evropské peníze slouží k rozvoji letecké a automobilové dopravy
30. 5. 2007 - PRAHA [Hnutí Duha / Econnect]
-foto-
Evropská unie i členské státy sice hovoří o přesouvání nákladů z kamionů a letadel na železnice – ale ve skutečnosti jejich vlastní banka investuje většinu peněz do rozvoje špinavých dopravních odvětví. Ukázala to nová studie, kterou vydávají evropské ekologické organizace.
Hnutí Duha proto dopisem požádalo ministra financí Miroslava Kalouska, aby jako jeden z guvernérů Evropské investiční banky (EIB) požadoval nová pravidla financování. Dále, aby v bance prosazoval investiční pravidla, jež peníze nasměrují do podpory železnic a čisté dopravy.
„Sebelepší papírové proklamace o přesouvání nákladů ze kamionů či letadel na železnice nemají žádný smysl, pokud peníze ve skutečnosti proudí do automobilové a letecké dopravy. Česká republika, která leží uprostřed kontinentu a přes níž vedou dopravní tahy, bude nutně obětí takové evropské politiky. Miroslav Kalousek by měl v bance obhajovat české zájmy, a těmi nesporně jsou pravidla, která preferují cílené investice do přesunu nákladů na železnice,“ řekl k tomu Pavel Přibyl z Hnutí Duha.
Evropská investiční banka – největší veřejná finanční instituce na světě, ve které je jedním z viceprezidentů český politik Ivan Pilip – v letech 1996–2005 utratila na dopravní projekty 112 miliard euro. Více než polovina z toho šla na projekty podporující silniční a leteckou dopravu; v zemích střední a východní Evropy jejich podíl činí dokonce 68%. Financuje tak právě ty trendy, kterým se Česká republika a další státy snaží bránit.
Několik projektů nových letišť, které EIB financovala, při plném využití zvýší exhalace oxidu uhličitého o množství, které převyšuje kompletní produkci Švýcarska nebo Slovenska. Největší část půjček do průmyslu šla za posledních deset let do výroby automobilů (31%, respektive 63% ve střední a východní Evropě). Mezi klienty banky, která utrácí veřejné peníze, patří Jaguar, Volkswagen a Land Rover.
EIB je co do objemu půjčovaných prostředků významnější než Světová banka, ale podstatně méně známá. Zelené organizace také upozorňují, že oproti Světové bance je podstatně neprůhlednější a na rozdíl od ní nemá prakticky žádná ekologická a sociální kritéria pro své půjčky.