Zdravá města chtějí omezit rizika úrazů
31. 5. 2004 - PRAHA [Econnect / Zdravá města]
Radnice měst Národní dny bez úrazů realizují ve spolupráci s partnery, kteří se problematikou úrazů z jakéhokoliv hlediska zabývají (např. hygienické stanice, zdravotnická zařízení, Policie ČR a Městské policie, nevládní neziskové organizace, aj
Bezpečná cesta do školy
V rámci kampaně budou vyhodnoceny a prezentovány výsledky projektu Bezpečná cesta do školy. S podporou radnic se do projektu jako organizátoři zapojily školy a zájmové organizace v Třebíči, Orlové a v Kroměříži. Jeho smyslem je učinit cestu do školy bezpečnější, má také usnadnit žákům a studentům jejich každodenní školní docházku.
V úvodní části děti zaznamenávají do svých map, kudy chodí do školy a na jaká rizika narážejí - např. na poškozená zábradlí či chodníky atd. Poté navrhují, jak tato krizová místa odstranit, a zároveň provádějí několik průzkumů, např. kolik chodců vstoupí do vozovky na červenou, kolik řidičů či spolujezdců projede nepřipoutaných či kolik cyklistů vyrazí na kole bez bezpečnostní přilby. "Klíčové je právě aktivní zapojení dětí do projektu. Pasivní poslouchání rad učitelů nemá zdaleka takový výsledek," míní jedna z organizátorů projektu Jitka Heinrichová z Centra dopravního výzkumu Brno, jedné ze dvou organizací, které projekt do ČR dovezly. Projekt má původ ve Velké Británii a postupně se šíří do Evropy. "V oblastech, kde byl projekt v zahraničí celoplošně aplikován, se snížila nehodovost se spoluúčastí dětí až o 80%," uvedla Heinrichová.
Na podzim bude v ČR akce pokračovat v rámci Evropského týdne mobility (16. - 22. září). Měla by se zapojit i další Zdravá města - např. Brno, České Budějovice, Hodonín či Chrudim.
Bezpečným cestováním do školy se budou zabývat také besedy s městskou policí na základních školách v Mladé Boleslavi. Žáci prvního stupně proberou nejen zásady správného přecházení přes silnici, ale i chování na zastávce při příjezdu autobusu apod. Jejich starší kolegové vyrazí do ulic města, kde budou sledovat dodržování dopravních předpisů a vybavení cyklistických kol žáků školy. Získaná data statisticky zpracují při výuce matematiky.
Na kolo jen s přilbou!
K oblíbeným dopravním prostředkům dětí i dospělých patří jízdní kolo. Ne všichni si ale uvědomují rizika vzniku úrazu, které sebou nese jízda na kole bez bezpečnostní přilby. Na kolo jen s přilbou! se jmenuje kampaň, kterou loni poprvé uspořádala Bezpečná komunita Kroměříž, letos ji chce zopakovat a navíc ji také pomáhá organizovat v dalším městě - Litoměřicích.
Formou her a soutěží kampaň litoměřickým dětem už od dubna přináší informace o bezpečnosti provozu na silnicích a tom, k čemu je nošení cyklistických přileb při jízdě na kole. Zakončena bude ve čtvrtek 17. června od 14 hod. na dopravním hřišti v Jiráskových sadech, kde si děti během zábavného programu zopakují zásady bezpečné jízdy na kole.
Bezpečná komunita je mezinárodní projekt, který iniciovala Světová zdravotnická organizace(WHO)OSN. Bezpečná komunita komplexně řeší prevenci úrazovosti. V ČR je zatím s tímto projektem nejdál zdravé město Kroměříž, které se k projetu přihlásilo v roce 2000 a v červnu 2003 bylo přijato jako 75. město na světě a první ve střední a východní Evropě. 13. Mezinárodní konference Bezpečných komunit se bude konat v Praze ve dnech 2. 6. - 4. 6. 2004.
Chraňte sebe i své dítě, vždy se připoutejte
Letošní rok vyhlásila OSN rovněž Mezinárodním rokem rodiny. V této souvislosti chtějí v Brně v rámci Národních dnů bez úrazů 2004 upozornit na důležitost používání bezpečnostních pásů při jízdě v autě, a to zejména u těhotných žen. Právě ony totiž často odmítají při jízdě automobilem použít bezpečnostní pásy z obavy, že ublíží svému nenarozenému dítěti. Podle MUDr. Jiřího Kepáka, CSc. z Úrazové nemocnice v Brně, který připravil projekt Chraňte sebe i své dítě, vždy se připoutejte, je tento názor mylný. "Riziko smrti plodu při havárii je u nepřipoutaných těhotných 2,8x vyšší než u připoutaných. Důležité je však správné umístění pásů," říká MUDr. Kepák a dále dodává: "Řidiči u nás používají bezpečnostní pásy spíše na dálnicích. Pásy jsou však užitečné zejména při nižších rychlostech. Většina kolizí se odehraje do vzdálenosti 40 km od domova."
U vody a ve vodě bezpečně
Nejrizikovějším obdobím se zvýšenou frekvencí úrazů je květen až srpen, nejkritičtějším měsícem roku srpen. V rámci Národních dnů bez úrazů bude proto věnována pozornost také prevenci zranění, ke kterým dochází při letní rekreaci.
Program zaměřený na rizika spojená s pobytem u vody pro děti připravili v přístavišti U jezu v Hodoníně (5. 6., odpoledne). Tým potápěčů Policie ČR např. předvede záchranu tonoucího apod. Pro děti je připraven doprovodný program.
Dvanáctero bezpečného pobytu u vody pro děti předškolního věku zorganizují 8. 6. dopoledne na plovárně v Chrudimi. Se zásadami se zde děti seznámí prostřednictvím divadelní scénky.
Zajímavou akci s názvem Pomoc - topím se! uspořádají 8. 6. od 16 hod na plovárně pro širokou veřejnost Vodní záchranná služba ČČK Chrudim a Zdravé město Chrudim. K vidění tu bude např. vodní rodeo, ukázky činnosti Vodní záchranné služby ČČK i instruktáž poskytování první pomoci apod. Zájemci si budou moci otestovat např. potápění s dýchacím přístrojem, záchranu tonoucího aj.
Kampaň Národní dny bez úrazů vznikla před pěti lety z iniciativy Ministerstva zdravotnictví ČR a Zdravých měst ČR. Letos se k ní zatím přihlásila města: Brno, Hodonín, Chrudim, Kroměříž, Letovice, Litoměřice, Ml.Boleslav, M.Třebová, Orlová, Třebíč, Třeboň, Val.Meziříčí, Vsetín. Podrobnější informace najdete na internetové stránce Zdravých měst - http://www.nszm.cz/dbu
Podle zprávy Dětského fondu Organizace spojených národů (UNICEF) jsou ve vyspělých státech Evropy úrazy příčinou více než 40% úmrtí dětí od 1 do 14 let, tedy příčinou nejčastější. Česká republika, spolu s Portugalskem a Polskem patří ke státům s nejvyšší úmrtností dětí v důsledku úrazů. Nejzávažnější jsou dopravní úrazy, mají nejvyšší úmrtnost a také trvalé následky. Podle informací Centra úrazové prevence při 2. lékařské fakultě UK v Praze zemřelo v roce 2001 v důsledku dopravního úrazu v ČR 1 333 osob a 33 676 bylo zraněno. Ve Švédsku se ve stejném roce stalo 584 smrtelných dopravních úrazů a 22 330 osob bylo zraněno.