Virtuální budoucnost kulturních institucí
12. 11. 2002 - PRAHA [Econnect]
Technologie budoucnosti
Čeští i zahraniční odborníci prezentovali rozmanité projekty.
Praktickou ukázku, jak technologie dokáže změnit práci v kulturních institucí, představil Zdeněk Kouba z ČVUT. Projekt automatiyace inventury předmětů byl šitý na míru pro zámky a historické objekty jižních Čech. Každému předmětu inventáře byl přiřazen čárový kód a používáním mobilního čtecího zařízení se povedlo zkrátit zdlouhavý proces manuálního pohybu s předměty. Navíc výstupy jsou monitorovány v centrální databázi v Ústavu památkové péče v Českých Budějovicích. Zde jsou registrovány i údaje o pohybu předmětů. V případě krádeže jsou informace z databáze zasílány přímo na policii.
Jak využít technologii řešil i německý projekt Memorial, kde vědci vyvinuli specielní techniku pro digitalizaci velkého archivu evidenčních karet z koncentračních táborů. Samotnému čtení dat z formulářů předchází počítačem odstranění nadbytečných a vadných znaků, které čtení dat zabraňují.
Virtuální realita
Vzrušující pojem virtuální realita už slýcháme několik let. Pokud se mluví o virtuální realitě ve výstavnictví - nejedná se ani tak o nahrazení výstav dokonalým virtuálním světem, ale o kombinace stávajících výstav s novými vyjadřovacími prostředky. Komunikace novými médii oslovuje hloubkově naše smysly. Tímto způsobem si návštěvník odnáší z muzea vlastní obsah, který je schopný dále používat. Předvídat možnosti využití budoucí technologie patří mezi hlavní témata mezinárodní konference Eva. Eva je otevřeným každoročním setkáním pro vědce a pracovníky muzeí, galerií, knihoven a výzkumných center pro výměnu zkušeností s novými technologiemi. Mezi páteřní témata patří i elektronické zpracování obrazových materiálů a jejich spřístupnění on-line. Pojetí konference se během její desetileté tradice značně rozšířilo. Hlavní body se rozrostli i o rozvíjení mezinárodní spolupráce a vytváření prostoru pro studentské projekty.
Budoucnost se zdá být virtuální
Zdá se, že nás čeká dlouhá cesta než technologie budou zaváděny do kulturního sektoru. Nezbytné se jeví, aby se někdo zhostil role iniciátora a medializátora v této otázce. Kvalitní projekty vznikají, ale odborníci jen zřídka sdílií zkušenosti a technologie. Realizaci podobných projektů ztěžuje i jejich nákladnost. O možnostech získání podpory Evropské unie informovala R. Křížová z Czech cross. Financování výzkumných projektů se nabízí například v rámci programů:6. rámcový program, eContent ,
Culture2000 , Phare a nebo program Media, který vyhlásilo Ministerstvo kultury české republiky. Jak paní Křížová upozornila, Evropská unie podpoří cílené propracované projekty, které mají nadnárodní nejlépe celoevropské měřítko.
Přednášky zakončující konferenci představili praktické příklady, jak virtuální realita může vznikat. Účastníci semináře navštívili laboratoř ČVUT, kde se seznámili s různými technologiemi, jak vzniká 3D. Zde vznikali projekty jako VOP - Virtuální stará Praha. Virtuální procházkou přes Karlův most se můžete přesvědčit o tom, že Praha je krásná na jakýkoli způsob. Když dorazíte na Staroměstské náměstí ve správný čas, kohout zakokrhá a apoštolové se vyrojí v plné gardě.