Kontaktní centrum Člověka v tísni nabízí karlínským sociální, psychologickou i právní pomoc
30. 10. 2002 - PRAHA [Econnect]
Psychosociální a sociální pomoc, o kterou denně žádá minimálně desítka lidí, právní poradenství a návrhy řešení konkrétních situací, se kterými se musí potýkat lidé ve vodou poničeném Karlíně, nabízí Kontaktní centrum pro Karlín společnosti Člověk v tísni. Centrum sídlící v maringotce na Karlínském náměstí začíná nyní organizovat vysoušení objektů v jedné z nejpostiženějších pražských čtvrtí a po dohodě s firmou Austis, která zajišťuje komplexní servis v oblasti zabezpečení správy, provozu a údržby domů a nemovitostí obecního majetku pro městskou část Praha 8, společně také koordinuje vysoušení. „V současné chvíli centrum disponuje celkem pětatřiceti horkovzdušnými vysoušeči, o který je stále velký zájem,“ uvedla Karla Štěpánková ze společnosti Člověk v tísni.
Pracovníci Kontaktního centra ve spolupráci s terénními pracovníky Městského centra sociálních služeb v oblasti provádí monitoring: jeho hlavním cílem je informovat občany o kontaktním centru a jeho službách a kromě toho také přinášet informace o navracení infrastruktury do oblasti – o obnově škol, obchodů či služeb, mapovat situace jednotlivých rodin a stavy objektů. Bezprostředně po povodni do Karlína společnost ve spolupráci s dobrovolnickým centrem Univerzity Karlovy zprostředkovala pomoc více než 1200 dobrovolníků, kteří svojí prací přispěli k čistění Karlína a posléze se zapojili do vyklízení vyplavených sklepů, bytů, vytrhávaní podlah a vynášení zničeného vybavení.
Pražská čtvrť Karlín patří mezi 21 lokalit, ve kterých společnost Člověk v tísni dlouhodobě provozuje terénní sociální práci (TSP). Společnost se orientuje na sociálně slabé klienty, kterým se terénní pracovník stává poradcem a pomocníkem v jejich obtížné životní situaci. Terénní sociální pracovník se zejména snaží podporovat u svých klientů schopnost řídit si svůj život samostatně, pomáhá jim při hledání zaměstnání, studia pro děti, společně řeší problémy s bydlením a administrativní úkony, včetně právní pomoci. „Srpnové povodně ztížily situaci všem obyvatelům Karlína, ovšem ti sociálně slabší ji vzhledem k horší ekonomické i sociální situaci zvládají hůře. Proto se karlínské lokalitě dostalo v rámci programů TSP společnosti Člověk v tísni při ČT zvýšené podpory. Od tohoto týdne začne působit v Karlíně dvojice terénních pracovníků společnosti - tato dvojice bude působit v lokalitě natrvalo a společnost je připravena ji krátkodobě posílit o další dva pracovníky,“ doplňuje Karla Štěpánková.
Hned po opadnutí vody začala první fáze humanitární pomoci: do nejpostiženějších oblastí společnost Člověk v tísni vypravila přes stovku zavážek humanitární pomoci. Materiální pomoc zahrnovala vše potřebné od kartáčků na zuby přes trvanlivé potraviny a hygienické potřeby, kladiva a škrabky na otloukání promočených omítek až po těžkou techniku. Po prvním průzkumu v terénu a navázání kontaktů, si z postižených obcí volali sami starostové a sdělovali své požadavky. „Lidé mohli využít i speciální telefonní linky 608 129 134, na které uvedli své požadavky a společnost, ve spolupráci s dobrovolnickým centrem Univerzity Karlovy, se jim snažila co nejrychleji poslat na pomoc skupinu dobrovolníků,“ upřesňuje Karla Štěpánková. Následovala distribuce více než stovky vysoušečů. V prvních dnech bylo prioritou vysoušení škol a dalších objektů společenského zájmu, dále se pokračovalo i s vysoušením domácností. „Využita byla kalová čerpadla, elektrocentrály, vrtací kladiva. Sušení probíhá i v povodněmi silně postiženém Karlíně,“ dodává pracovnice společnosti Člověk v tísni.
Lidem v povodněmi postižených oblastech je velkou pomocí také veřejná finanční sbírka. „Díky solidaritě jednotlivců i velkých firem se na sbírce SOS Povodně sešlo k 24. říjnu 2002 více než 186 milionů korun,“ říká Karla Štěpánková. Další prostředky se sešly na benefičních linkách - tyto peníze přislíbili lidé volajícími na zvláštní žlutou linku Českého Telecomu a využívající mobilní operátory k zasílání „povodňových“ sms zpráv; tyto peníze musí více než sto deset tisíc lidí nejprve zaplatit. „Od prvních dnů posílali peníze, ale i materiální pomoc do Čech i lidé ze zahraničí. Sbírky organizují lidé od Japonska po Kanadu. Aktivně se zapojují i nejrůznější krajanské spolky a organizace z celého světa,“ dodává. O prvních sta milionech korun, které jsou na sbírkových kontech společnosti, bylo rozhodnuto na počátku září – deset milionů je určeno na pokrytí první humanitární fáze, včetně organizačních nákladů při vysílání dobrovolníků, dalších padesát milionů na obnovu, případně znovuvybudování zničených či velmi poškozených domácností. Zbývající část bude využita na projekty ve veřejném zájmu. Převážná většina z dalších finančních prostředků částky nad 100 milionů bude použita na realizaci projektů rekonstrukce a výstavby bytových jednotek určených pro nejpostiženější domácností.