Sexistické prasátečko zná svého vítěze
15. 12. 2010 - BRNO [Econnect/Nesehnutí]
V letošním ročníku soutěže se změnil systém hlasování a kromě veřejnosti o „vítězi“ rozhodovala také odborná porota složená převážně z odborníků a odbornic na genderovou problematiku v médiích. Výsledky obou hlasování byly rozdílné. Veřejnost za nejvíce sexistickou považuje reklamu firmy S&Ř, Ch Kovo. „Klasická sexistická reklama, která kombinuje sexuální narážku s ženskou nahotou prezentovanou v duchu pornografických konvencí,“ komentuje leták jeden z členů odborné poroty Petr Pavlík působící na Karlově univerzitě. Na druhé místo zařadila veřejnost reklamní billboard firmy Pila Pasák, s motivem ženy s vystrčeným pozadím a heslem „Na to si musíte sáhnout“ a na třetí leták firmy Spilka interiéry vyzývající k vyhození staré a pořízení nové – ne jak by obrázek napovídal – ženy, ale skříně.
U odborné poroty vyhrála anticenu firma VAŠSTAV. Na druhém místě se potom ocitla zastavárna Index, jejíž letáky jsou terčem kritiky kampaně NESEHNUTÍ už druhým rokem. „Leták zneuživá ženského tela na absolútne nepatričnú reklamu. Evokuje, že ženské telo možno „použiť“ či „zneužit“ na všetko, možno ním platiť a podobne,“ vysvětluje svou volbu porotkyně Jana Juráňová ze Slovenského časopisu Aspekt. Třetí místo obsadila firma Hyperinzerce, stereotypně zobrazující ženu v roli manželky s válečkem v ruce, kterou je nejlepší prodat.
Firmy s nejvíce sexistickými reklamami budou „odměněny“ negativním diplomem a publikací obsahující odborné informace o tom, co je sexismus a jak se projevuje v reklamě. Naopak lidé, kteří tyto reklamy do soutěže nominovali, získají dárkový balíček obsahující například tematické knihy, placky proti sexismu či růžové víno s logem soutěže. „Ty, kteří nám zasílají tipy na nejvíce sexitické reklamy, chceme pozitivně odměnit hlavně za to, že si všímají svého okolí a přemýšlí o něm. Nechceme, aby Sexistické prasátečko byla pouze negativní soutěž,“ vysvětluje jedna z organizátorek Petra Havlíková.
Záměrem soutěže nebylo jejich zhotovitele/ky odsoudit, ale upozornit je na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet, což si řada firem vůbec neuvědomuje. Cílem soutěže je především snaha informovat širokou veřejnost o sexismu ve veřejném prostoru a jak se mu bránit. Dále upozornit na konkrétní reklamy, které jsou sexistické a zjistit, jak je vnímají další lidé. Cílem je rovněž změnit pohled firem i veřejnosti na reklamu obecně. „Rádi bychom vtipnou formou ukázali, že nejenom nahé ženy nebo muži upoutají pozornost potenciálních zákazníků/nic, ale hlavně vtipné reklamy, které boří zažité stereotypy a klišé, se nejlépe vryjí do paměti,“ doplňuje Havlíková.
Sexistické reklamy se vyznačují stereotypním zobrazováním pohlaví v reklamě. V českém prostředí jsou touto skupinou častěji ženy. Sexistické reklamy často využívají zobrazení sexualizovaného těla bez souvislosti s propagovaným výrobkem. Časté je rovněž využití zjednodušujících představ o ženách nebo mužích – ženy jsou spojovány s praním prádla, muži s opravou domu a podobně. Proti těmto zjednodušujícím a často nedůstojným obrazům je možné bránit se například nekupováním výrobků od daných firem nebo upozorněním Rady pro reklamu, která má regulaci reklamy u nás na starosti.
Loňský ročník soutěže vyhrál billboard propagující noční klub Belveder v blízkosti parku Lužánky. Majitel firmy si převzal cenu za vítězství v Sexistickém prasátečku, nicméně stáhnout reklamu, která vadí velkému počtu Brňanů a Brňanek, se nerozhodnul.