Ukradni vodu, vnucuj náhražky
6. 8. 2004 - LONDÝN [Corporate Watch / Econnect]
Oblast Serra da Mantiqueira v Brazílii je známá pro své Circuito das Aguas s vysokým obsahem minerálů a léčivých látek. Čtyři městečka São Lourenço, Caxambu, Cambuquira a Lambari byla vybudována kolem těchto vodních zdrojů v 19. století. V současnosti však obsah minerálů ve vodě poklesl kvůli jejímu nadměrnému čerpání pro výrobu stolní vody Pure Life nadnárodní společností Nestlé/Perrier.
„Někdy před třemi lety mnoho lidí v São Lourenço včetně mne si začalo všímat, že se změnila chuť minerální vody ve Vodním parku,“ říká Franklin Fredrick z brazilského hnutí „Občané pro vodu“. „Jeden z nejslavnějších místních vodních pramenů Magnesiana vyschnul a přestal téct. Voda obvykle potřebuje stovky let uvnitř země, aby se pomalu obohatila minerály. Jestliže je odčerpávána v množství, které je větší než se může přirozeným způsobem obnovit, obsah minerálů postupně klesá a stejně tak se mění i její chuť, jak jsem si všimli.“ Tamější obyvatelé objevili, že Nestlé/Perrier odčerpává obrovské množství vody ze studně hluboké 150 metrů. Voda potom byla zbavena minerálů a vyrobila se z ní stolní voda Pure Life. „Protože brazilské zákony nedovolují zbavit minerální vodu minerálů, předložili jsme naše zjištění státnímu zástupci v São Lourenço,“ říká Fredrik, „a to vedlo k federálnímu vyšetřování Nestlé/Perrier a následnému obvinění společnosti na konci roku 2001.“
Přestože Nestlé soudní spor prohrálo, čerpání vody stále pokračuje, neboť kauzu řeší odvolací soudy, což může trvat až deset let. Mezitím členové hnutí „Občané pro vodu“ zorganizovali protesty proti společnosti a sesbírali 3 tisíce podpisů pod petici. Franklin byl v červnu jeden z mluvčích na semináři o lidských právech ve švýcarském Vevey, domovu Nestlé. V loňském roce švýcarští majitelé společnosti měli čistý zisk 2, 65 miliard liber. Další mluvčí se zaměřili na kampaň Nestlé pro geneticky modifikované organismy, vykořisťování dodavatelů a porušování práv odborů. V Británii Nestlé zaměstnává více než 6 tisíc zaměstnanců a nedávno oznámila vzestup obratu za první čtvrtletí tohoto roku na 8,7 miliard liber z 8,7 miliard ve stejném období loňského roku.
Nestlé bylo terčem bojkotu kvůli obvinění, že neustále porušuje pravidla Světové zdravotnické organizace (WHO) týkající se propagování náhražek mateřského mléka v rozvojových zemích. Pravidla sepsaná v roce 1981 a podepsaná 118 státy stanoví, že kojení mateřským mlékem by se mělo propagovat nad všemi ostatními produkty, a že informační letáky a nálepky na produktech souvisejících s náhražkami mateřského mléka by neměly toto úsilí komplikovat. WHO odhaduje, že v rozvojovém světě umírá každý rok zhruba 1,5 milionu dětí, protože nejsou dostatečně krmeny mateřským mlékem. Navíc se prokázalo, že kojení snižuje riziko rakoviny prsou u matek o 4,3 %.
Avšak Nestlé a další společnosti byly obviněny, že tato pravidla otevřeně porušují svojí reklamou, bezplatnými vzorky, propagací a sponzoringem. Náhražky mléka byly v rozvojových zemích propagovány jako moderní, navzdory faktu, že nedostatek čisté vody v těchto zemích způsobuje infekci a jsou zde častá úmrtí kvůli kontaminovanému mléku. Poslední zpráva International Baby Food Action Network (IBFAN) shrnuje agresivní marketingovou praxi 16 velkých společností pro výrobu kojeneckého jídla a 14 výrobců lahví a dudlíků. Autoři zprávy “Breaking the Rules, Stretching the Rules” zhodnotili zhruba 3 tisíce stížností ze zdrojů v 69 zemích. Po právním přezkoumání bylo do zprávy zahrnuto zhruba 2 tisíce porušení zákona často i s fotografiemi. Nestlé bylo opět více než jakákoliv společnost zodpovědná za tyto přestupky. V rámci marketingu rozdává thajským matkám vzorky svých mléčných náhražek. Pro zdravotnická zařízení od Číny přes Arménii až po Peru zajišťuje bezplatné produkty. Na obalech svých produktů a v reklamě v Egyptě opakovaně užívá věty jako „stejné jako mateřské mléko“ či „obdoba mateřského mléka“. Ve Venezuele distribuuje zástěry s logem společnosti pro ošetřovatelky a další zaměstnance v dětských nemocnicích. V nemocnici v Botswaně byla nalezena osmistránková brožura s tvrzeními, že „Růst je žíznivá práce“ a propaguje Lactogen „pro stále hladové kojence“.
Zveřejnění zprávy je souběžné s úsilím v parlamentu „vyzvat britskou vládu, aby zahájila implementaci a podporu Mezinárodních pravidel pro marketing náhražek mateřského mléka. Týden před zveřejněním zprávy se Nestlé objevilo v médiích, když prestižní charita Breakthrough Breast Cancer odmítla dar ve výši 1 milionu liber od společnosti. Oficiální důvod nebyl sdělen, avšak z okolností vyplývá, že zaměstnanci charity požádali svojí organizaci, aby peníze odmítla. Šéf britské pobočky Nestlé Alastair Sykes zaútočil na koordinátory kampaně v dopisech tisku s tvrzeními, že Nestlé se řídí požadavky trhu a usiluje o dobro ve světě. Mezi jinými věcmi se chlubil tím, že Nestlé spolupracuje s brazilskou vládou na iniciativě Zero Hunger. Tento program určený na propagaci rodinného farmaření nyní distribuuje polotovary Nestlé, včetně mléčných náhražek.
Mike Brady