Další ročník Bezpečných cest do školy je úspěšně završen
13. 12. 2011 - PRAHA [Pražské matky/Oživení]
O programu
Program BCŠ je založen na aktivní spolupráci školáků, pedagogů i rodičů se zástupci veřejné správy města, příslušných městských částí i policie s cílem zajistit dětem lepší podmínky pro zdravý, samostatný a bezpečný pohyb do a ze školy – pěšky nebo na kole, koloběžce apod. Školáci nejdříve v rámci svých projektů identifikují na mapkách okolí školy místa, kde se necítí bezpečně nebo kde spatřují nějaký problém, a zároveň vyplní dotazníky týkající se jejich stávajícího a preferovaného způsobu dopravy. Ve škole jsou pak mapky jednotlivců zpracovány do školní mapy se seznamem nejčastěji zmiňovaných problematických míst či úseků, která poslouží jako podklad projektantovi pro zpracování dopravní studie s návrhy řešení. Zároveň je provedena sumarizace odpovědí v dotazníkovém šetření. Dopravní studie je po projednání v pracovní skupině předána městské části a Magistrátu hl. města Prahy k realizaci. Škola je také povinna zpracovat tzv. školní plán mobility – dlouhodobou strategii na podporu zdravého a k životnímu prostředí šetrného dopravování žáků – a z prostředků programu realizuje i konkrétní opatření, jímž takový způsob dopravy podpoří (nejčastěji instalace stojanů a přístřešků na úschovu kol či nákup cyklodoplňků, koloběžek apod.).
Letošní ročník: množství doprovodných aktivit a dobrá komunikace se zástupci samosprávy i úřady
Předáním dopravních studií zástupcům městských částí a MHMP úspěšně završily letošní ročník Bezpečných cest do školy ZŠ Veronské náměstí, ZŠ Chvaly, ZŠ Písnice a Waldorfská ZŠ Jinonice. „Letošní ročník Bezpečných cest považujeme za velmi zdařilý,“ říká Jarmila Johnová ze sdružení Pražské matky. „Školy se věnovaly i činnostem, které překročily povinný rámec programu – děti například pomáhaly provádět průzkumy dopravy v okolí škol, které pro svou práci využili projektanti, účastnily se dopravních soutěží a školních cyklojízd nebo pomáhaly organizovat dopravní soutěž pro mladší spolužáky. Navíc se letos obzvláště dobře dařilo komunikovat se zástupci veřejné správy zapojených městských částí v rámci pracovních skupin projektů. Z toho máme velkou radost, protože taková spolupráce je nejen velmi povzbudivá, ale školám poskytuje i lepší vyhlídky na realizaci jejich požadavků.“
Děti by rády jezdily do školy na kole
Tak jako každý rok i letos školáci v rámci dotazníkového šetření projevili přání cestovat do školy na kole, a proto si všechny zapojené školy z rozpočtu projektu pořídily přístřešky a stojany na kola. Jako obvykle však touha dětí po jízdě na kole narážela i na obavy dospělých. „Strach rodičů jsme nakonec vyřešili nákupem koloběžek, které poslouží podobně jako kola a dětem snad udělají také radost,“ říká ředitel ZŠ Chvaly Martin Březina a dodává: „Děti už vůbec nejsou zvyklé se pohybovat, musíme je to naučit!“ V případě ZŠ Veronské náměstí se odbor dopravy i policie zase obává střetů cyklistů s chodci, pokud by měli sdílet společný prostor na chodníku. „ Domníváme se ale, že cyklisty a chodce je především třeba učit vzájemnému respektu, ne je nutně segregovat.Veřejný prostor není vždy tak velký, aby umožňoval oddělelné trasy pro chodce, cyklisty i auta. Pokud se chceme řadit mezi moderní evropská města, musíme se naučit chovat se k sobě ohleduplně a respektovat své rozdílné požadavky a potřeby,“ je přesvědčena Eva Šuchmanová z o. s. Oživení.
Realizace se často protáhnou, chybí finance
Přestože ze školních projektů BCŠ již vzešlo mnoho kvalitních návrhů na zklidnění dopravního prostoru v okolí škol a okolo 60 jich bylo, velkým dílem z rozpočtu MHMP, realizováno, stále zůstává problém s pomalým uvolňováním prostředků na jejich financování. „Školní mapy ukazují, že děti se nejvíce bojí na komunikacích s hustým provozem. Bohužel realizace opatření na jejich zklidnění – zejména těch stavebních – se často protáhne na více než dva až tři roky, a děti se tak mnohdy výsledků svého snažení nedočkají. To je rozhodně škoda a je to nevýchovné, “ uzavírá Jarmila Johnová z o. s. Pražské matky.
Hlavní výsledky programu BCŠ 2011
1. sestavení pracovních skupin projektu (žáci, pedagogové, projektanti, zástupciveřejné správy MHMP a MČ, policie)
2. zpracování školních map se seznamem problematických míst a výsledků dotazníkového šetření o způsobu dopravy dětí do školy a jejich dopravních preferencích
3. zpracování dopravních studií na základě žákovské identifikace nebezpečných míst
4. průzkumy intenzit dopravy v okolí škol, dodržování dopravních předpisů atp. provedené dětmi
5. doprovodné aktivity – školní cyklojízdy, dopravní soutěže, dopravní odpoledne pro žáky 1. a 2. tříd apod.
6. žákovské prezentace průběhu školních projektů
7. školní plány mobility – strategie na popdoru šetrné a zdravé dopravy dětí do a ze školy
Více informací a fotografie z průběhu letošních školních projektů naleznete na webu o. s. Pražské matky: http://prazskematky.cz/bezpecne-cesty-do-skoly/skoly-2011-a-2010/index.html.