Fair Trade: Většina outdoorového oblečení, které si v Česku koupíme, se šije v Asii za nelidských podmínek
15. 2. 2011 - PRAHA [Econnect]
Průzkum Společnost pro Fair Trade realizovala společně s partnerskými organizacemi z Vietnamu a Číny v roce 2010. Průzkum odhalil, že pracovní týden dělníků, kteří pracují ve vietnamských továrnách dodávajících pro značky Vaude, Tatonka či Columbia, může mít s přesčasy až 96 hodin. Dělníci pracují 6 dní v týdnu a někdy i v neděli. „Normální pracovní doba jim končí v pět hodin odpoledne. Od šesti do deseti hodin večer nastupují na přesčasy. I s přesčasy si vydělají ekvivalent 50 euro. Tato částka však nestačí ani na základní živobytí,“ uvedla Anna Cisariková, jedna z organizátorů kampaně Ušili to na nás! realizované v ČR Společností pro Fair Trade. Všichni dotazovaní dělníci sdíleli pokoj se třemi až pěti lidmi, aby byli vůbec schopní pokrýt náklady na bydlení. Běžnou praktikou zaměstnavatelů je rovněž zadržování prvního platu, aby pro dělníky bylo nevýhodné dát výpověď a odejít. Obvyklé je také hrubé zacházení se zaměstnanci, běžné jsou nadávky či urážky.
Také v Číně se na základě průzkumu ukázaly velkým problémem nízké mzdy a přesčasy (10 až 12 hodin denně 6 až 7 dní v týdnu) delší, než povoluje zákon. Z výzkumu vyplynulo, že více než 50 % platu dělníků je tvořeno přesčasy, bez kterých by jim plat nestačil ani na pokrytí základních potřeb. Stejně jako ve Vietnamu vyšly najevo takové praktiky jako záměrné zadržování měsíční mzdy. Jedna z osmi sledovaných továren vyplácela mzdu dokonce jednou za tři měsíce. Dělníci jsou zaměstnáváni pouze na nevýhodné krátkodobé smlouvy.
Přes 50 % českých outdoorových firem přesunulo svou výrobu do Asie, kde se celosvětově šije většina outdoorového oblečení. Dotazníkové šetření Společnosti pro Fair Trade mezi 29 outdoorovými firmami působícími na českém trhu ukázalo, že „většina firem se vyhýbá konstruktivnímu dialogu o pracovních podmínkách v továrnách, které pro ně šijí oblečení a utajují co největší množství informací“, uvedla Anna Cisariková ze Společnosti pro Fair Trade. Nejdále v oblasti reálného zlepšování pracovních podmínek jsou tři outdoorové firmy:
„Mezi příklady dobré praxe lze uvést firmy Mammut, Odlo či Jack Wolfskin. Tyto firmy jsou členy mezinárodní iniciativy Fear Wear Foundation (FWF). Při zakoupení oblečení těchto značek může mít tedy spotřebitel jistotu, že bylo vyrobeno za eticky přijatelných podmínek,“ dodala Cisariková. Tyto firmy například realizují velké množství nezávislých sociálních auditů a zavázaly se, že budou odebírat pouze od těch dodavatelů, kteří platí dělníkům mzdu, jež pokrývá minimální životní náklady (čili nejen oficiálně stanovenou minimální mzdu).
Tisková konference: 22. února 2011, 10:30 hodin, Café Therapy, Školská 30, Praha 1. K dispozici bude celé znění výzkumné zprávy „Výzkum u výrobců outdoorových oděvů ve Vietnamu a Číně“ a celé znění dotazníkovího šetření „Zpráva o společenské odpovědnosti firem v outdoorovém průmyslu v rámci jejich dodavatelského řetězce“. Občerstvení včetně fairtradové kávy, čokolády a čaje zajištěno.
V Číně se vyrábí většina produkce pro evropský trh. Vietnam s jeho 1,6 miliony zaměstnanců v textilním a oděvním průmyslu je však v současnosti rovněž považován za velmi atraktivní region s nízkými výrobními náklady. Práce je zde dvakrát až třikrát levnější oproti výrobě v Číně. Společně s Kambodžou patří Vietnam mezi země, kde je průměrný příjem pouze těsně nad hranicí chudoby definované dvěma dolary na den. V reakci na rostoucí sociální napětí byla v roce 2009 vietnamskou vládou v exportních centrech se zahraničními investory doporučena minimální mzda 38 euro (např. Hanoj, Ho Či Minovo Město).
Obliba outdoorového oblečení u Čechů stoupá. Za sportovní oblečení a vybavení utratili loni lidé v průměru 4 780 Kč. Více za sportovní oblečení / vybavení utráceli lidé s vyšším vzděláním a také lidé mezi 25 a 44 lety. (zdroj: průzkum agentury Ipsos Tambor, 2010)
Kampaň Ušili to na nás!
Kampaň Ušili to na nás! si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, kde se šije většina našeho oblečení. Kampaň informuje veřejnost o podmínkách, jež při výrobě spotřebního zboží panují a snaží se tak přimět spotřebitele, aby se začali zajímat o původ svého oblečení a používali svou nákupní sílu cíleně a pozitivně. Kampaň se dále snaží podněcovat veřejnou debatu o problémech spojených s výrobou oblečení a snaží se o změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Prosazuje legislativní změny, které by na oděvní firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží. V neposlední řadě vytváří prostor pro rozšíření nabídky alternativ k běžnému zboží, aby zákazníci, kteří se chtějí chovat odpovědně, měli na výběr a mohli nakupovat i zboží s nezávisle ověřovanou certifikací (např. Fair Wear). Ta garantuje, že při výrobě nebyla porušována lidská práva či použita nucená dětská práce. Více se o kampani Ušili to na nás! se dozvíte na www.usilitonanas.cz.
Společnost pro Fair Trade
Česká nevládní organizace Společnost pro Fair Trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí a vede kampaně za zlepšení pracovních podmínek v rozvojových zemích.
www.fairtrade.cz ǀ www.svetvnakupnimkosiku.cz ǀ www.globalissues.eu