Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - kultura
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Město zapomíná na cyklisty i svá usnesení. Promarnilo desítky šancí, tvrdí Auto*Mat.

21. 8. 2007 - PRAHA [Auto*Mat]

-Ilustrační foto: Petr Neubert, 20. 4. 2006-
-Ilustrační foto: Petr Neubert, 20. 4. 2006-
Za posledních pět let město promarnilo desítky šancí k podpoře městské cyklistiky. Vyplývá to z analýzy platformy Auto*Mat. Usnesení městské rady z roku 2003 nařizuje vytvářet vhodné podmínky pro cyklisty při všech opravách a rekonstrukcích silnic v Praze. V praxi se to ale neděje, ačkoliv úpravy přátelské k jízdnímu kolu by znamenaly jen minimální navýšení nákladů. Auto*Mat dnes předal výsledky svého průzkumu Radě hlavního města Prahy. V otevřeném dopise vyzývá sdružení městské politiky, aby začali naplňovat své dřívější sliby. Řada dalších stavebních akcí totiž v Praze stále probíhá nebo se plánuje.

„Magistrát dnes sice slavnostně otevírá zrekonstruovaný Štefánikův most, značná část Pražanů je ale právem roztrpčená. Ačkoliv to bylo součástí původního projektu, na mostě nakonec nevznikly vyhrazené pruhy pro cyklisty. Lidé na kolech se tak budou muset i po mnohamilionové investici města nebezpečně proplétat mezi auty,“ komentuje dnes zveřejněnou analýzu její autor Tomáš Cach z platformy Auto*Mat. Podle něj je právě rekonstrukce Štefánikova mostu ukázkovým příkladem toho, jak město ignoruje cyklisty. „Původně město slibovalo řešení zohledňující cyklistický provoz. Nakonec však na mostě nevznikly bezpečné cyklistické pruhy ani cyklostezka oddělená od chodníku i vozovky. Náklady rekonstrukce by se tím přitom prakticky vůbec nezvýšily. Nejde tedy o nedostatek peněz, jen dobré vůle,“ řekl Cach.

Dopravní odborník Auto*Matu Michal Křivohlávek upozorňuje na fakt, že město porušuje svá vlastní rozhodnutí. Podle usnesení městské rady z dubna 2003 totiž má magistrátní Odbor městského investora a ředitel Technické správy komunikací „zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu.“ Usnesení se však v praxi aplikuje pouze výjimečně. „Proto jsme dnes předali Radě hlavního města otevřený dopis, ve kterém žádáme politiky, aby začali naplňovat své dřívější sliby. Řada rekonstrukcí v Praze aktuálně probíhá nebo se připravuje. Politikové a úředníci mohou dokázat změnu přístupu konkrétními činy ihned,“ uvedl Křivohlávek.

Vedle Štefánkova mostu poukazuje Auto*Mat na třináct dalších míst, při jejichž rekonstrukci se zapomnělo na prvky pro bezpečí a snadnou jízdu cyklistů. „Jedním z nejhorších příkladů je přestavěná křižovatka U Bulhara, kde pro cyklisty vůbec nezbylo místo. Podobné je to v případě nákladně rekonstruovaného Náměstí OSN. Na nábřeží Edvarda Beneše a Bubenském nábřeží zbyl po opravách pro cyklisty jen úzký chodníček, v jehož středu jsou navíc občas lampy veřejného osvětlení a zastávky hromadné dopravy. Cyklisté nemohou bezpečně projet ani Chotkovou ulicí, kde je přitom velmi silný provoz,“ popisuje promarněné příležitosti města Tomáš Cach. „Náš seznam není kompletní, celkem by bylo možné napočítat řádově desítky pochybení,“ dodal.

Režisér a propagátor městské cyklistiky Martin Mareček vysvětluje, že pro používání jízdního kola jako dopravního prostředku po Praze je zásadně důležité, aby se na cyklisty myslelo při všech stavebních úpravách ulic. „Skutečná podpora cyklistiky nemusí být drahá. Často není ani nutné sahat do rozpočtů, stačí jen používat hlavu při opravách komunikací, náplavek a křižovatek. Zakomponování prvků pro cyklisty do takových staveb má mnohem větší význam, než budování „chodníčků“ na periferii Prahy,“ řekl Mareček. „V centru Prahy je většinou nemožné a vlastně i nežádoucí budovat ve velké míře samostatné koridory pro cyklisty. Spíše je třeba se soustředit na celkové zklidňování dopravy, úpravu povrchů a zpomalovacích prahů, bezpečnost křižovatek, stojany na odstavení kol a podobně,“ dodal režisér.

Top ten promarněných příležitostí pro podporu cyklistiky v Praze

  • Štefánikův most – při celkové rekonstrukci nebyly vytvořeny oddělené pruhy pro cyklisty
  • náměstí Republiky - neprosto nevhodný povrch
  • Nábřeží Edvarda Beneše – povodňové opravy vyústily v úzký chodníček se sloupy uprostřed
  • Bubenské nábřeží – cyklistům zbyl jen úzký chodníček
  • Serpentina Chotkovy sady – silnice má po rekonstrukci nevhodný povrch
  • Křižovatka U Bulhara a podjezd železnice – nebezpečná křižovatka nemá prvky pro cyklisty
  • Českomoravská ulice – při stavbě Sazka Areny se na cyklisty zcela zapomnělo
  • Sokolovská ulice – do celkové rekonstrukce nebyly integrovány žádné prvky pro cyklisty
  • Anděl – v pěší zóně je zákaz vjezdu cyklistů, nevhodný povrch
  • Vodičkova ulice – obtížně sjízdná dlažba na jedné z důležitých spojnic pro cyklisty


DISKUSE - KOMENTÁŘE:

22. 8. 2007

PODPOŘTE Econnect

Myslíte si, že je naše práce užitečná? Dejte o nás vědět a umístěte na své stránky ZPRÁVY z Econnectu, nebo BANNER či IKONU Econnectu.
Více v sekci o Econnectu
Econnect - portál občanského sektoru

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz