Sdružení Tereza úspěšně rozvíjí ekologické výukové programy
22. 2. 2007 - PRAHA [Econnect/Tereza]
-foto: Copyright © Sdružení Tereza-
Stále více dětí rozezná zářivku od žárovky, umí vytřídit tetrapakový obal a ví, co se s ním dále děje. Dokáží vyrobit ruční papír, poznávají propojenost globálního světa, určují kvalitu vody a mnoho dalšího. A to díky ekologickým výukovým programům Sdružení TEREZA, kde si tyto zajímavé činnosti mohou sami vyzkoušet. V roce 2006 jich Sdružení TEREZA uskutečnilo celkem 338 pro více než 6200 dětí z desítek pražských škol..
Ekologický výukový program trvá obvykle dvě až tři hodiny. Děti od mateřských škol až po středoškoláky na vlastní kůži poznávají různé oblasti našeho života (od starých řemesel, odpadů, médií, přes les a přírodu až ke globálním problémům). Kladou důraz i na to, aby děti v přátelském prostředí, pouze s pomocí lektora (studenta VŠ) aktivně pracovaly, objevovaly, poznávaly, kriticky hodnotily, spolupracovaly a věděly jak ovlivnit prostředí, ve kterém žijí.
Počet uskutečněných programů je nejvyšší od roku 1999, kdy Sdružení TEREZA s ekologickými programy začalo. Ani rozšíření výukových prostor v centru nestačí pokrýt narůstající zájem škol, pedagogů i dětí o tuto formu vzdělávání. Během loňského školního roku probíhalo 2 až 6 programů denně (a to i během některých prázdnin).
V roce 2007 čeká na děti rozšířená nabídka ekologických programů. Nově jsou připraveny např. programy „Detektivem v lese“, „Nejsou kola jako kola“, „Kudy chodí rozchodník“. Zájem škol je opravdu velký. Kromě běžných výukových programů se může 10 pražských škol účastnit v projektu „Tři kroky k aktivnímu vyučování“. Tento projekt má základ v ekologických programech, ale rozvíjí je a vytváří tak hlubší provázanost a spolupráci se školami.
„Mysleli jsme, že to bude nějaká ta nudná přednáška, ale tady jsme museli něco dělat. Bylo to fakt dobrý. Byli jsme ze školy a ještě to byla sranda.“ hodnotí program „Je slunce v naší zásuvce?“ jeden z žáků. „Pro děti zajímavé téma, velmi pěkně zpracované, podněcuje děti k samostatnému myšlení, program obsahuje velké množství aktivit (jak skupinové práce, tak vlastní realizace). Lektorka děti podněcovala k práci, odhadla časové rozložení aktivit“ chválí program učitelka Korbutová ZŠ Ke Kateřinkám.
„Děti měly možnost samostatně tu pracovat a to je výborné. Oceňuji klidný vstřícný přístup lektorů, výchovné prostředí připravené pomůcky, vyhovění přání dětí. Super!!! Děti se seznámily s místem, kam mohou při dalším vzdělávání eventuálně v dospělosti zajít a účastnit se programů. Děkujeme. Držíme sobě i Terezce palce ať přežijeme a tvoříme," vzkazuje učitelka Mazůrová ze základní školy Zadní Třebáň.
Co děti v roce 2006 zažily?
- - 130 dětí a pedagogů prošlo suchou nohou druhohorním mořem
- - z více než 920 dětí se stali projektanti, kteří navrhli nízkoenergetický dům
- - přes 1000 dětí odhalilo zákulisí třídění odpadu a vyrábělo ruční papír
- - 90 dětí pátralo po záhadě záušnice
- - více než 900 dětí si po hmatu našlo svůj strom
- - přes 200 dětí našlo v potůčku larvu vážky, chrostíka či blešivce, změřilo pH a určilo kvalitu vody
- - více než 220 dětí plstilo a předlo na kolovrátku ovčí vlnu
- - 140 dětí nahlédlo do světa médií, sestavilo své vlastní televizní zprávy a odhalilo slovo „bulvár“…