Ředitelství silnic a dálnic proplatilo 91 miliónů za stavbu, která nikdy nevznikla
22. 11. 2010 - PRAHA [Econnect]
Ale dotyčný zelený most (SO X226) nad dálnicí nestojí a nikdy nestál. Ekodukt byl sice podmínkou, díky které ministerstvo životního prostředí s projektem dálnice před pěti lety souhlasilo. ŘSD však od roku 2007 usilovalo o jeho zrušení, což se mu nakonec loni povedlo. To mu však nebránilo, aby mezitím proplácelo faktury za jeho fiktivní stavbu. Hnutí DUHA kvůli zjevnému podvodu podalo na policii trestní oznámení na neznámého pachatele.
ŘSD Hnutí DUHA potvrdilo, že Skanska peníze skutečně dostala. Proč je na fakturách také neexistující zelený most, vysvětlil tím, že stavební společnost namísto něj údajně udělala nějaké jiné – blíže neurčené – stavby související s ochranou přírody. Jaké to byly a proč je na fakturách uveden fiktivní most a ne ony, už neuvádí. Žádost ekologické organizace o podrobnosti o rozsahu dodávek a vykonaných prací však ŘSD odmítlo s poukazem na takzvanou pevnou, předem dohodnutou paušální cenu stavebních objektů.
Obdobně byl nedaleký, původně pilotově založený dálniční most (SO 207) vystavěn na návrh Skansky v rozporu se stavebním povolením – stavební společnost použila jednodušší a levnější způsob. Dostala však zaplaceno 30 miliónů korun, tedy částku za původně navrženou náročnou konstrukci.
Obě sporné stavby se nacházejí v oblasti Moravské brány, kde je velmi dobře průchodná krajina. Proto má smysl právě zde umožnit zvířatům putovat z Beskyd a Slovenska do sudetských pohoří, aby se sem mohli i nadále vracet téměř vyhubení rysi a další vzácné šelmy. Vlci a rysi jsou v našich lesích potřební zejména pro udržení správného množství jelenů a srnců, kteří v lesích každoročně působí škody za miliardy korun. Hnutí DUHA proto argumentuje, že se investice do zelených mostů finančně vyplatí.
Ekologická organizace také varovala, že současná pravidla proplácení umožňují stavebním firmám, aby skrývaly dodatečné marže, a jsou patrně důvodem vysoké předraženosti českých dálnic.
Ředitelství silnic a dálnic sice prohlašuje, že přechody pro zvěř jsou jedním z hlavních důvodů vysoké ceny českých dálnic. Ale ve skutečnosti byly od roku 1999 postaveny pouhé čtyři zelené mosty. Stály dohromady 0,2 % z peněz, které vláda během posledních jedenácti let utratila na budování dopravní infrastruktury.
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA řekl: "Je to evidentní podvod za desítky milionů. Skanska vyfakturovala stavbu, kterou ani nezačala budovat. Dodatečné výmluvy, že faktury sice proplatili, ale ne za fiktivní stavbu, která je na nich uvedená, nýbrž vlastně za něco úplně jiného, nepůsobí moc věrohodně. Veškeré zelené mosty u nás ve skutečnosti stály pouhé dvě tisíciny z toho, co stát v posledních jedenácti letech za dálnice utratil."