Prahu nejvíce hyzdí Mattoni – anticena jde starostovi Prahy 1
20. 6. 2011 - PRAHA [Econnect]
15. června v prostoru pro inovace HUB Praha vybrali vítěze přední čeští odborníci na architekturu, památky, reklamu a grafický design. Pozvání přijal také vedoucí odboru reklamy a vývěsek magistrátu města Říma. Vybíralo se ze čtrnácti nominovaných problematických míst v Praze, mezi kterými byla např. instalace velkoformátové reklamy Škoda na fasádě Muzea hlavního města Prahy, lešení s reklamou Veolia na mostě Legií nebo velkoplošná obrazovka na Těšnově. Pozvaní pražští radní a starostové městských částí se k diskusi nepřipojili.
Diskusi vedenou Jakubem Železným zahájili ředitel Národního památkového ústavu Michael Zachař, grafičtí designéři Filip Blažek a Štěpán Holič, které doplnil bývalý ředitel Rádia 1 Saša Michailidis a šéfredaktor časopisu Marketing a Média Daniel Köppl. Francesco Paciello z římského magistrátu představil detailní koncepci regulace reklamy, vývěsek a nápisů, kterou se řídí všechny reklamní plochy na území města Říma: „Už není možné umístit v historickém centru reklamní plochy větší než metr krát metr. Jasnými pravidly regulace jsme v Římě dosáhli snížení výskytu nelegální reklamy ze 70 na 3 procenta.” Michael Zachař z NPÚ k tomu dodává: „Problematická je součinnost magistrátu a památkové péče. Například obrazovka na Těšnově. Námi nepovolena, magistrátem povolena s formulací “Lze vyjímečně akceptovat”.”
Co může být příčinou neúcty k veřejnému prostoru hlavního města naznačil odborník na reklamu a marketing Daniel Köppl: „Zakopaný pes je na magistrátu města Prahy. Když potřebují politické strany venkovní reklamu, tak se s firmami dohodnou. Neoficiální trik je ten, že jedna politická strana povolí určitý počet ploch výměnou za to, že v době voleb budou tyto plochy zadarmo.” Sašovi Michailidisovi kromě přístupu města vadí i přístup zadavatelů venkovní reklamy:„Jestli si Škoda vzala reklamní prostor na fasádě budovy Muzea hlavního města Prahy za svůj, tak je to její největší ostuda.” Radim Knapp, ředitel Za lepší život v Praze, o. s. ke chladné odezvě zástupců města Prahy doplnil: „Mrzí nás neúčast radních a starostů městských částí, kteří měli jedinečnou příležitost promluvit si osobně s tvůrcem koncepce regulace reklamy z velké evropské metropole, kde se problém přebujelé venkovní reklamy podařilo vyřešit. Určitě na základě konkrétních zjištění vyzveme kromě města k větší zodpovědnosti vůči veřejnému prostoru i hlavní zadavatele reklamy.”
Impulsem ke vzniku anticeny Vizuvir je rozpínající se venkovní reklama a ve vyspělém světě běžná regulace vnější podoby obchodů, vývěsek, velikosti a barvy nápisů, jež zatím Praze chybí. Důsledkem jsou ulice zamořené vizuálním smogem, počínaje nelegálním plakátovým výlepem a konče velkoformátovými světelnými megaboardy v okolí kritických dopravních uzlů.
Za lepší život v Praze, o. s. vzniklo v minulém roce jako občanské sdružení podporující a vytvářející projekty ke zlepšování kvality života v hlavním městě.
Seznam nominovaných:
Praha 1:
Mattoni Jungmannovo náměstí
KFC Kaprova
Veolia Most Legií
Crystal a souvenirs Na Příkopě
Casino Kartáč Na Příkopě
H&M Na Příkopě
Casino Admiral Národní třída
Hyundai Wilsonova
U Bulánků Na Poříčí
Praha 3:
Výlohy Husitská
Praha 8:
Škoda Auto Na Poříčí
Media channel Na Poříčí
Praha 9:
Křižovatka Kbelská/Poděbradská/Průmyslová
Praha 10:
Barvy Adex U Plynárny