Magistrát dostal vysvědčení za dopravní politiku
19. 9. 2008 - PRAHA [Auto*Mat]
„Naším prvním pocitem je spokojenost. Výzva Pět bodů pro Prahu způsobila v jistém smyslu revoluci v dopravní politice města. V centru vznikly historicky první cyklistické pruhy a to hned na několika místech – na Štefánikově mostě, v Pobřežní, Chotkově a Vršovické ulici. Byla založena pracovní skupina pro pěší dopravu a městská rada rozhodla o přípravě koncepce,“ říká Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat. „Pokud ale srovnáme novodobý vývoj pražských ulic a veřejného prostoru s Paříží, Vídní či Berlínem, jasně vidíme, že Praha dělá velmi málo, změny se vlečou a za vyspělým světem obrovskou měrou zaostáváme,“ doplnila Vohryzková.
Podle Michala Křivohlávka z Auto*Matu v Praze přetrvává nedostatek politické vůle k zásadním krokům. „Politické vedení Prahy stále prosazuje dopravní koncepce, které v Evropě převažovaly před třiceti lety. Proto je také podle mezinárodních srovnání v Praze velmi nízká kvalita života. Drtivou většinu cest v našem městě lidé vykonají veřejnou dopravou nebo pěšky. Přesto hlavní pozornost i největší investice směřují do dálnic uprostřed města a zlepšování podmínek pro automobily,“ řekl Křivohlávek. „Zatímco radnice města Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou,“ dodal.
Auto*Mat vystavil vedení magistrátu vysvědčení se slovním hodnocením. Vyplývá z něj, že většinu požadavků výzvy Pět bodů pro Prahu město nesplnilo, a ani se příliš nesnažilo. Auto*Mat nicméně ocenil, že k některým pozitivním změnám došlo. Vedle zmíněné komise pro pěší dopravu a cyklopruhů nechalo město také aktualizovat plán rozvoje sítě cyklistických tras. Vysvědčení chtěl Auto*Mat předat radnímu hlavního města Radovanu Šteinerovi. Ten však schůzku na poslední chvíli zrušil a vzkázal přes sekretářku, že s Auto*Matem nemá o čem jednat.
Škodlivý vliv automobilové dopravy na zdraví obyvatel Prahy i životní prostředí města potvrzuje kritika ze strany Evropské unie i nedávná rozhodnutí českých soudů. Podle nich je Praha povinna omezit provoz na severojižní magistrále, protože současná úroveň dopravy vystavuje desítky tisíc lidí nadměrnému hluku. Z podobných důvodů soudy zakázaly také plánované rozšiřování magistrály v oblasti Pankrácké pláně. Další soudní řízení probíhají.
Podle Auto*Matu je právě veřejná, pěší a cyklistická doprava světovým trendem, který řeší hned několik problémů současně. „Lidé se ve městě pohybují zpravidla na krátké vzdálenosti, které mohou urazit i jinak, než autem,“ vysvětluje Michal Křivohlávek. „Pokud lidé chodí pěšky a jezdí na kole, vyhrávají všichni. Ve městě se sníží znečištění ovzduší a hluková zátěž, lidé jsou zdravější a méně nemocní. Navíc ožívají ulice a veřejný prostor, rozkvétá i podnikání,“ říká Křivohlávek.
Iniciativa Auto*Mat bude v prosazování konkrétních opatření ke zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu pokračovat. „Trváme na požadavcích výzvy, které město dosud nesplnilo. U příležitosti letošního Dne bez aut navíc zveřejníme nové body pro Prahu na školní rok 2008/09,“ uvedla Tereza Vohryzková z Auto*Matu. Magistrát se může napřesrok těšit na další vysvědčení.
Auto*Mat zveřejní nové požadavky pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům v neděli 21. září 2008 mezi 14 a 15 hodinou na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem. Zde budou probíhat oslavy letošního Dne bez aut. V 15 hodin z tohoto místa odstartuje tradiční podzimní cyklojízda centrem Prahy. Organizátoři očekávají až pět tisíc účastníků.