Postjazzová improvizace Supersilent zaplaví v pátek Roxy
3. 11. 2006 - PRAHA [Econnect]
Norská formace Supersilent představuje vrchol současné volně improvizované hudby s kořeny v jazzu a abstraktní elektronice. Dokáží namíchat free jazz prakticky s čímkoliv: s rockovým odpichem, živou elektronikou nebo temným ambientem. Světově respektovaný kvartet stál deskou "1-3" společně s albem skladatele Arne Nordheima u zrodu prestižního norského vydavatelství Rune Grammofon, které založil v roce 1997 Rune Kristoffersen. Supersilent vznikli z freejazzového tria Veslefrekk, k němuž se roku 1997 připojil elektronik Helge Sten. Ten pod pseudonymem Deathprod vydává již od konce osmdesátých let sólové desky, pohybující se na pomezí noisu, temného ambientu a abstraktní elektroniky.
Zvuk kapely kolísá mezi spontánní freejazzovou improvizací, organicky doplňovanou elektronickými modulacemi či hlukovými vstupy, a temným ambientem, jehož pojetí přiznaně navazuje na průkopníka norské vážné a elektronické hudby Arne Nordheima a jinými výrazovými prostředky tak rozvádí jeho odkaz.
Duo Susanna and the Magical Orchestra tvoří zpěvačka Susanna Wallumrod a pianista Morten Qvenild (známý například z Jaga Jazzist nebo Shining). Ve svých popjazzových skladbách, nesoucích se v kvalitativně spolehlivých intencích vydavatelství Rune Grammofon představí sofistikované písně na pomezí jazzu a melancholického popu s decentním oparem severské mlhy. Střídmá hra na klávesové nástroje a Susannin neafektovaný jemný hlasový výraz odkazuje na jazzový či bluesový styl zpěvu, avšak překvapuje svou uměřeností a civilní samozřejmostí. Atraktivní vystoupení mimo jiné nabídne opravdu povedené předělávky Depeche Mode, Joy Division, Kiss nebo AC/DC.
Komorní jazzové trio In the Country tvoří mladí hudebníci, kteří však mají i přes svůj nízký věk poměrně bohaté zkušenosti z jiných, žánrově odlišných hudebních oblastí. Pianista Morten Qvenild, kontrabasista Roger Arntzen a bubeník Pal Hausken vystoupí se svým novým programem z aktuální nahrávky Losing Stones, Collecting Bones. Ve své hudbě kombinují redukcionistický způsob hry s klidnými jazzovými tématy a přiznaná inspirace hudbou Paula Bleye, Mishy Alperina, nebo i Mortona Feldmana dává vzniknout žánrově ojedinělému tvaru komorní muziky, která se nestydí za harmonii a čitelnou melodii. Jejich jemné zenové krajiny by se daly přirovnat k současné produkci ECM.