Desková hra Cesta z ghetta přibližuje studentům život v sociálním vyloučení
10. 11. 2006 - PRAHA [Econnect/Člověk v tísni]
Obecně prospěšné společnosti Společnost tady a teď a Člověk v tísni vydaly v rámci projektu Polis deskovou hru Cesta z ghetta, která je primárně určena pro studenty středních škol a gymnázií. Hru Cesta z ghetta je možné využít k aplikaci průřezových témat ŠVP multikulturní výchova a osobnostní a sociální rozvoj. Její téma souvisí s učební látkou občanské výchovy, základů společenských věd (především psychologie, sociologie a politologie), zeměpisu (sociální geografie) i dalších, především společenskovědních předmětů.
Hra simuluje život obyvatel, kteří žijí v tzv. sociálně vyloučeném prostředí neboli v sociálním ghettu. Každý hráč hraje za „svoji“ rodinu a snaží se ji z ghetta vyvést. Cesta z ghetta je nejenom modelem snahy o odchod z domu pro „nepřizpůsobivé“ někde na okraji města, ale i metaforou psychické připravenosti na opuštění tohoto prostředí. Hráči se během hry prakticky potýkají se situacemi a problémy, které vyplývají jednak ze soužití s ostatními obyvateli ghetta a jednak z toho, jaký vliv má na jejich život například jednání úřadů či ostatních obyvatel města. Cílem hry je připravit co největší počet členů rodiny na odchod z ghetta, přičemž jde o to přinést hráčům jak faktické informace o problematice sociálního vyloučení, tak zprostředkovat prožitek života v ghettu z hlediska samotných jeho obyvatel.
Hra je časově náročná (cca 120 min), proto se nejlépe hodí do seminářů, blokového vyučování či na různé výjezdové akce (např. turistické kurzy, vícedenní exkurze apod.). Jedna hra je pro 5 hráčů, z toho důvodu počítáme s distribucí více kusů do jedné třídy/školy.
Cesta z ghetta představuje příležitost, jak netradičním způsobem žákům přiblížit netradiční téma, kterému se školní osnovy prakticky nevěnují. Pochopení způsobu chování lidí žijících v sociálním vyloučení je důležitou kompetencí, která studentům pomůže předcházet možným budoucím konfliktům. Hra slouží i k rozvoji dalších kompetencí, se nimiž pracují uvedená průřezová témata, jako například vcítění se do situace jiných lidí, nebo respektování rozdílných přesvědčení.