Ekologové pošlou dopis firmě Hyundai, nechtějí továrnu u Beskyd
28. 11. 2005 - PRAHA [Radio Praha]
Aktivisté žádají korejskou automobilku, aby se zachovala ekologicky odpovědně a vybrala si pro svou investici méně problematickou lokalitu. Argumentují mimo jiné tím, že zóna leží v bezprostřední blízkosti hranice Chráněné krajinné oblasti Beskydy a připravované Národní přírodní památky Skalická Morávka. "Domníváme se, že nasměrování Vaší investice do Nošovic by sebou přineslo nepřiměřené společenské a enviromentální důsledky a bylo by v příkrém rozporu s Vaší deklarovanou filozofií a politikou společenské odpovědnosti a trvale udržitelného rozvoje," stojí v otevřeném dopise adresovaném generálnímu řediteli automobilky Hyundai Čong Mong-kuovi.
Podle Nezhyby sepsali místní občané k záměru výstavby průmyslové zóny petici, již dosud podepsalo 357 občanů. Zdroje z Nošovic ale tvrdí, že svůj podpis pod petici připojili většinou lidé ze vzdálenějších obcí, podpisů od nošovických obyvatel je prý menšina. Každá domácnost v Nošovicích a sousedních Nižních Lhotách má od kraje v případě výstavby továrny slíbeno 100.000 korun.
Záměr vybudovat továrnu s náklady 30 miliard až 45 miliard korun oznámila sedmá největší automobilka na světě nedávno. Podle ministerstva průmyslu a obchodu v úvahu pro tuto obří investici v Česku připadají vedle Nošovic ještě průmyslové zóny v Ostravě-Mošnově a Holešově. Právě nošovická zóna je podle dosavadních informací favoritem. Korejská firma chce ve své automobilce zaměstnat kolem 3000 lidí, další tisíce míst by zřejmě vzniknuly v dodavatelských firmách. Podle odborníků by to výrazně zlepšilo hospodářskou a sociální situaci v Moravskoslezském kraji, který dlouhodobě trápí druhá nejvyšší nezaměstnanost v Česku. Své rozhodnutí by měl Hyundai oznámit do konce listopadu.
Vládní agentura CzechInvest se obává, že uvedený dopis může investici zmařit. CzechInvest zdůrazňuje, že továrna může přinést nová místa, zakázky i zlepšení dopravy. "Pokud ale EPS svým nezodpovědným jednáním tohoto investora odradí, a ten postaví svůj závod raději v sousedním Polsku, nezískají obyvatelé severní Moravy z celého projektu nic jiného než dopravní zátěž v podobě kamionů proudících přes Moravu mezi Slovenskem a Polskem," sdělila ČTK mluvčí CzechInvestu Jana Víšková.