Člověk v tísni spouští kampaň „NEOnácek: Chcete ho?“
8. 4. 2008 - PRAHA [Člověk v tísni / Econnect]
V České republice přibývá veřejných aktivit pravicových extremistů. Velká část veřejnosti se v loňském roce negativně vyjádřila proti listopadovým snahám pravicových extremistů projít v den výročí Křišťálové noci židovskou čtvrtí v Praze. Na tento zakázaný pochod se do Prahy sjelo kolem 800 neonacistů z Česka, Slovenska a Německa. V Brně se 1. května sešlo 500 neonacistů z Česka a Slovenska na demonstraci Národního odporu. Obě dvě tyto akce byly největšími akcemi tohoto typu za posledních pět let. Kromě těchto dvou akcí se konala řada menších - například demonstrace ve Vlašimi, kde se 28. července u příležitosti takzvaného Dne rasy sešlo na sto neonacistů. V letošním roce se 1. března v Plzni konala demonstrace a pochod neonacistů, kterého se zúčastnily přibližně dvě stovky příznivců extrémní pravice, další velký pochod je opět očekáván 1. května v Brně.
Případy nacionalistických a populistických projevů se objevují i v dalších evropských zemích (Holandsko, Slovensko, Polsko, Maďarsko), rozhodně se tedy nejedná jen o problém týkající se České republiky. Společnost Člověk v tísni a její další partneři se snaží na tento znepokojivý stav upozornit informační kampaní nazvanou „NEOnácek: Chcete ho?“.
Kampaň je zaměřena na monitorování a informování veřejnosti o aktuálních trendech v činnosti neonacistických skupin na území České republiky a na varování před hrozbami, které může pro společnost představovat rostoucí popularita těchto skupin a jejich veřejná aktivita.
Krátké spoty a vizuály představující jednotlivé neonacisty, jejich dovednosti a nabízející možnost jejich adopce ukazují, že aktivita příznivců extrémní pravice může být na první pohled úsměvná, ale ve skutečnosti je pro společnost velmi nebezpečná. Před každým z nás je tak nastolena otázka „Chcete ho?“, která je součástí názvu celé kampaně. Jak je uvedeno ve spotech a vizuálech: „Když mu dáte šanci, on vám to mnohonásobně vrátí.“
Kampaň je zaměřena hlavně na mladé lidi – studenty středních škol, ke kterým se její výstupy budou dostávat prostřednictvím forem, které jsou jim blízké (videoklip, spot na internetu a v kinech) i prostřednictvím aktivit uspořádaných přímo na školách (semináře, materiál pro učitele, soutěž uměleckých škol a výstava).
Hlavními výstupy kampaně budou: dva krátké reklamní spoty (budou k vidění na internetu, v kinech a v televizních pořadech), píseň Jana Budaře Brožurka a videoklip k ní, happening Nedovedu pochopit (24. dubna v Roxy), soutěž na uměleckých školách a příprava výukového materiálu a semináře na středních školách.
Kampaň „NEOnácek: Chcete ho?“ navazuje na předchozí aktivity společnosti Člověk v tísni. V roce 2007 realizovala společnost Člověk v tísni projekt nazvaný „Dovedu to pochopit?“ Jeho výstupem byla sada výukových materiálů (pilotní CD-ROM, příručka a DVD), v nichž bylo zpracováno pět témat multikulturní výchovy pomocí videoklipů a seminářů na motivy rozhovorů. Podobným způsobem bude zpracován i výukový materiál „Dovedu to pochopit? - Hrozby neonacismu“ vytvořený v rámci kampaně.