Dálnice D3: Ministerstvo dalo Posázaví šanci
21.1.2003
PRAHA [Arnika]
Autor: Marek Jehlička, tel: 606 727 942
„Dosud neexistuje žádné závazné rozhodnutí, které by předurčovalo trasu nové komunikace před tím, než o ní bude rozhodnuto na úrovni územního plánu okresu Benešov. Je to výhra, protože hrozilo, že výstavba benešovského úseku prakticky znemožní další jednání o alternativní trase,“ řekl Petr Hrdina ze sdružení Arnika.
Výstavba sporné dálnice D3 měla být na jihu benešovského okresu zahájena v letošním roce. Mělo se tak stát bez ohledu na to, že před zveřejněním je koncept územního plánu okresu Benešov, v rámci kterého má být určeno, kudy bude nová komunikace z Prahy na Tábor vést a zda bude mít dálniční parametry. “Výstavba měla být zahájena krátkým úsekem, který sice ještě nemusí předurčovat výstavbu dálnice ve sporném úseku Praha – Mezno, ale může být postaven tak, aby znevýhodňoval alternativní vedení v blízkosti současné silnice,” komentoval rozhodnutí Hrdina.
Hlavním důvodem, proč MŽP vyhovělo odvolání odpůrců dálnice a vrátilo věc k novému projednání, bylo nedostatečné odůvodnění rozhodnutí Okresního úřadu a neseznámení účastníků řízení se všemi podklady.
V řízení bude nyní pokračovat Městský úřad ve Voticích. “Nové rozhodnutí zřejmě nepadne dříve než za půl roku a případné stavební povolení může investor získat nejdříve za dva roky,” dodal Petr Hrdina.
Celý úsek Praha – hranice okresů Benešov/Tábor by měl stát kolem 30 miliard korun, celá dálnice D3 (včetně rychlostní silnice R3 od Českých Budějovic na hranice s Rakouskem) pak více než 63 miliard korun. Řízení o vydání souhlasu se zásahem do krajinného rázu a významných krajinných prvků pro výstavbu dálnice D3 v úseku Mezno – Nová Hospoda bylo zahájeno již v roce 2000. Se zahájením výstavby dálnice zde však nesouhlasí občanská ekologická sdružení a také někteří majitelé dotčených pozemků.