Tunely tzv. Nového spojení se dnes otevřely veřejnosti
30.9.2006
PRAHA [Hl. m. Praha]
„Stavba Nového spojení je jednou z nejvýznamnějších dopravních staveb pro hlavní město. Zatím není příliš viditelná a v budoucnu bude pouze vidět vlastně hlavně z vlaku. Po jejím dokončení chceme příměstské a městské železniční linky zapojit do městské hromadné dopravy, což by mělo výrazně rozšířit dopravní možnosti, které město a České dráhy chtějí cestujícím nabídnout,“ řekl radní Šteiner s tím, že Nové spojení umožní zkapacitnit tah mezi Hlavním nádražím a nádražím Libeň a Vysočany. „To je dnes takový gordický uzel, takové úzké hrdlo v pražské železniční síti, a to by mělo být odstraněno a železnice by měla být daleko více integrována do systému městské hromadné dopravy.“
První vlaky by novými tunely měly projet přibližně za dva roky, záleží ovšem, jak zdůraznil radní Šteiner, na financích, které uvolní stát. „Ale v každém případě je rok 2008 pro nás tím velmi žádaným rokem, kdy by Nové spojení mělo být uvedeno do provozu.“
Díky Novému spojení se uvolní starý tunel, kterým nyní vlaky jezdí. Jaké jsou plány pro jeho využití? „Měl by sloužit jako kapacitní cyklostezka, téměř cyklistická dálnice v tunelu. Hlavní město Praha je připraveno převzít tento starý tunel do své správy a zajistit provoz a údržbu. Takže Nové spojení bude mít i velký význam pro cyklisty,“ dodal radní Šteiner, který si, stejně jako téměř 7 tisíc návštěvníků, celou trasu prohlídky tunelů prošel.
Nové spojení – to jsou dva dvoukolejné tunely vedoucí podélně pod horou Vítkov. V jižním tunelu budou položeny dvě koleje pro směr hlavní nádraží – Vysočany (+ Holešovice) a zpět, v severním dvoukolejném tunelu se bude jezdit ve směru Hlavní nádraží – Libeň a zpět.
Ražba jižního tunelu (celková délka 1 365 m) byla zahájena 27.5.2005 a dokončena byla 23.5.2006, proražení severního tunelu (celková délka 1 316 m) trvalo od 5.8.2006 do 29.6.2006. Západní portály tunelů se nacházejí nad Vojenským muzeem, kde po odlesnění je již od poloviny loňského roku vidět hloubená jáma zpevněná kotvami a stříkaným betonem. Východní portály jsou na opačné straně hory Vítkov v těsném sousedství portálu starého a dosluhujícího tunelu na vítkovské trati.
Stavba je financována prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, tunely staví Metrostav, a.s. a SUBTERRA, a .s.