"Někomu pomůže, nikomu neublíží"
26. 9. 2002 Kateřina Fialová [Econnect] -
Stopadesát billboardů se sloganem "Někomu pomůže, nikomu neublíží" a obrázkem líbajících se mladíků se na
konci července objevilo v několika městech po České republice. Billboardy,
které zdarma zpracovala společnost BigBoard Praha, jsou součástí celonárodní
kampaně na podporu registrovaného partnerství.
Kampaň chce upoutat pozornost domácí, ale i zahraniční, veřejnosti k otázkám
soužití osob stejného pohlaví, kterou naši zákonodárci neúspěšne řeší již řadu
let. V důsledku neexistence zákonné úpravy jsou homosexuálně orientovaní
občané České republiky v mnoha směrech diskriminováni. Stejnopohlavním párům je
například upíráno právo na informace o zdravotním stavu životního partnera, ve
srovnání s heterosexuálními páry jsou znevýhodnění v dědickém řízení, při
odvádění daní nebo při styku s bankou a úřady. Realizátorem kampaně je nezávislá
platforma G-liga.
G-liga vznikla v průběhu července jako platforma pro jednotlivce, spolky a
organizace, které spojuje snaha o dosažení uzákonění partnerského soužití osob
stejného pohlaví v ČR. Mezi organizacemi a iniciativami zastoupenými v platformě
je například brněnské sdružení gayů a lesbiček STUD, občanské sdružení Code004
nebo informační server Kluci.cz. V zářijovém prohlášení
G-ligy se říká:
“Považujeme za zásadní, aby byly uskutečněny následující zákonodárné kroky:
Uzákonění partnerského soužití osob stejného pohlaví.
Postavení partnerů v těchto vztazích na roveň příbuzným. Promítnutí definice
těchto vztahů do občanského zákoníku, zákona o rodině, zákoníku práce a všech
dalších zákonů, v nichž dnes figuruje vztah manželský. Vytvoření plnohodnotného
právního prostředí dětem, které se v těchto vztazích reálně vyskytují (ať již z
dřívějších heterosexuálních vztahů či pomocí asistované reprodukce), a to
umožněním společné výchovy těchto dětí oběma partnery. “
Kromě billboardů chce G-liga oslovit veřejnost prostřednictvím internetových
serverů i tištěných novin a časopisů, rozhlasu a televize. Do kampaně chtějí
zapojit také domácí a zahraniční organizace zasazující se za ochranu lidských
práv. Osloveni byli také poslanci a poslankyně, kterým organizátoři kampaně
zaslali počátkem srpna e-mail s žádostí o vyjadření jejich postoje k zákonu o
registrovaném partnerství. Autoři se v dopise mimo jiné dotazují:
“Proč, když máme vůči státu a institucím stejné povinnosti jako ostatní,
nemáme
stejná práva? (Týká se daňových zvýhodnění manželů, výhodnějších podmínek při
získávání úvěrů, u hypoték, ale i třeba možnosti zařizování úředních záležitostí
za partnera atp.) Jak zde může obstát argument zdůvodňující výsadní postavení
manželských párů jejich reprodukční funkcí, jestliže velká část práv a
povinností není vůbec svázána s rodičovstvím a vztahuje se i na ty manželské
páry, které nikdy během svého života děti nezplodily ani nevychovaly a jsou tedy
pro společnost stejně přínosné jako bezdětné páry homosexuální?”
Na dopis zatím odpovědělo pouze 23 poslanců. Jejich reakce jsou zveřejněny na
internetových stránkach platformy http://www.partnerstvi.cz .
Informační kampaň na podporu registrovaného partnerství je v podstatě první
kampaní svého druhu u nás, která má potenciál oslovit veřejnost a iniciovat
celospolečenskou diskusi o otázkách soužití osob stejného pohlaví.
Kateřina Fialová
|