Neziskovým organizacím přispěl loni skoro každý druhý Čech
6. 8. 2003 -red- [ICN / Econnect] -
Neziskové organizace v České republice loni podpořil téměř každý druhý Čech. Z průzkumu Informačního centra neziskových organizací vyplývá, že neziskovému sektoru loni finančně přispělo 46 procent lidí. Nejúčinnější jsou přitom pouliční veřejné sbírky, kam přispělo 38 procent dotázaných. Jen osm procent lidí podpořilo neziskové organizace složenkou, bankovním převodem nebo podobným prostředkem.
46 procent lidí v uplynulém roce finančně přispělo na činnost neziskových organizací. Většina z nich (38% dotázaných) tak učinila prostřednictvím veřejné sbírky na ulici, pouze 8% lidí věnovalo neziskové organizaci finanční částku jinou formou (složenkou, v hotovosti, platebním příkazem). Vyplynulo to z průzkumu veřejného mínění, které v červnu zorganizovalo Informační centrum neziskových organizací (ICN) a jehož cílem bylo zjistit, v jaké míře lidé znají neziskové organizace a jaký je v současnosti jejich postoj k přispívání neziskovým organizacím. Průzkum, který provedla nezávislá agentura Market Vision, byl zčásti financován z programu EU Phare-Rozvoj občanské společnosti prostřednictvím NROS.
Většina respondentů je přesvědčena, že neziskové organizace plní ve společnosti nezastupitelnou úlohu (63% dotázaných) a zasluhují si větší pozornost (76%). Podle výsledků průzkumu se však 68% lidí domnívá, že prostředky vložené do neziskového sektoru nejsou využívány účelně.Velká většina dotázaných postrádá dostatek informací o činnosti neziskových organizací a stěžuje si na malou přehlednost jejich aktivit (85%). Zhruba polovina dotázaných nedokázala jmenovat žádnou konkrétní neziskovou organizaci.
Jak uvedl Marek Šedivý, ředitel ICN, výsledky průzkumu ukázaly, že přes trvající nedůvěru lidí ve využití financí v neziskových organizacích jsou tyto organizace ve společnosti považovány za důležité a nenahraditelné: „Věřím, že i díky lepší informovanosti veřejnosti ze strany neziskového sektoru si lidé najdou cestu k neziskovkám častěji, a to nejen na ulici při výběrech do různých kasiček.“ Ke zvýšení informovanosti veřejnosti přispívá mimo jiné každoroční mediální kampaň 30 dní pro neziskový sektor, kterou ICN pořádá vždy v únoru a jejímž cílem je právě seznámit širokou veřejnost s aktivitami neziskových organizací.
-red-
|