MFDF Jihlava uvede novinky a hity světového dokumentu
27. 10. 2009 -, Econnect
Necelý měsíc a půl po světové premiéře na festivalu v Benátkách uvede MFDF Jihlava nejnovější dokumentární třaskavinu amerického provokatéra Michaela Moora O kapitalismu s láskou, která vstoupí v příštím roce do českých kin. Moorův šťouchanec do amerického ekonomického systému si klade zásadní otázku: „Jakou cenu Američané platí za svou lásku ke kapitalismu?“.Napříč celou Amerikou sleduje praktiky velikých korporací a jejich vliv na život Američanů. Film se tak jakoby obloukem vrací k tématům na lokálním prostoru rozehraným už v autorově prvotině Roger a já. Michael Moore šokoval prezidenta Bushe, Ameriku i celý svět i svým dalším celovečerním filmem Bowling for Columbine o problematice držení zbraní v USA. Následující Fahrenheit 9/11 se stal terčem kritiky za hraniční nakládání s fakty i předkamerovou realitou, přesto je dnes komerčně nejúspěšnějším dokumentárním filmem všech dob, odnesl si Zlatou Palmu z Cannes a konspirační teorie, k nimž přispěl, jsou dodnes živé.
Další filmovou lahůdkou bude česká premiéra filmu Maradona by Kusturica, filmu o tom, jak vidí jednoho z největších fotbalistů všech dob dvojnásobný držitel Zlaté Palmy Emir Kusturica: revolucionář, fotbalista, obyčejný muž, Bůh, otec od rodiny, feťák, legenda… Kusturica sleduje někdejší fotbalovou star s typickým formálním dynamismem, který činí z prudkého Maradonova života ještě zběsilejší filmový zážitek. Do českých kin snímek uvede společnost Atlantis Entertainment.
Tendence k bilancování dnešní ekonomicko-sociální situace nezapře hned několik filmů ze soutěžního výběru. „Kolik myslíte, že vážilo kuře před padesáti lety a kolik váží dnes?“ ptá se např. Jídlo, akciová společnost Roberta Kennera, systematicky argumentující, formálně precizní a současně vtipně kousavá analýza toho, jak se naše stravování proměnilo v průmysl.
I tematicky spřízněný Design jídla Sonji Stummererové a Martina Hablesreitera si bere „na paškál“ náš životní styl, přesněji mediální a vědecké strategie, které využívají velcí výrobci potravin k nalákání svých zákazníků. Aneb, proč jsou rajčata tak červená?
Mystifikační kanonáda dvojice amerických mediálních recesistů Andyho Bichlbauma a Mikea Bonnana Yesmeni opravují svět je zase pokračováním úspěšného filmu Yesmeni (na MFDF Jihlava 2004). Autoři, kteří coby domnělí zástupci velkých nadnárodních fiem či institucí způsobují jejich jménem společenské skandály v médích, chtějí upozornit na hostilitu a aroganci podobných kruhů. Víte např., že eko-palivo společnosti Exxon bylo vyráběno z obětí globálního oteplování?
A Richard Brouillette v bezmála tříhodinovém Obklíčení – demokracie v osidlech neoliberalismu dává nejvýznačnějším současným ekonomům i filozofům (v čele s Noamem Chomskym či Ignaciem Ramonetem) prostor k zamyšlení nad současným stavem světové ekonomiky, jejím propojením s válečnictvím či se světem médií. Snímek získal Velkou cenu na festivalu Visioons du réel v Nyonu.