Bassekou Kouyate objevuje duši pouštního blues
28. 5. 2008 -, Econnect/Respect Music
“Basekou je genius. Potvrzuje, že blues pochází z malijského kraje Segou,” tvrdí Taj Mahal o muzikantovi, který stál dlouhou dobu v pozadí - ale v roli spoluhráče se přitom objevil na těch nejvýznamnějších západoafrických nahrávkách: na posmrtném albu Savana kytaristy Ali Farky Toureho, i na prvních nahrávkách jedné z největších hvězd malijské kory, Toumani Diabateho. Koncert začíná v neděli 1. června v pražském Paláci Akropolis.Ale zatímco jednadvacetistrunná loutna kora se stala hudebním symbolem celé Afriky, ve vnitrozemském kraji Segou, odkud Kouyate pochází, je dominantním nástrojem zvukově daleko syrovější ngoni, které velikosti připomíná ukulele a je předchůdcem dnešního banja. Jeho lakonické, rytmicky výrazné tóny mluví stejným jazykem, jako elektrické kytary Tinariwen ze Sahary.
Kouyatého první album Segou Blue je zároveň debutem jím vedené skupiny Ngoni Ba, což v jazyce Bambara znamená Velké ngoni. Nahrávku produkovala britská muzikoložka Lucy Duran, album se koncem loňského roku umístilo na prvním místě prestižní ankety kritiků časopisu fRoots a Bassekou byl spolu s Tinariwen nominován na letošní ceny BBC.
Loni vystupoval s Ngoni Bai v Rudolstadtu, Roskilde, na Le Mar de Musicas festivalu ve Španělsku se k nim připojil Youssou N'Dour, na jehož albu Bassekou hostoval. "Bassekou hraje na ngoni s virtuozitou Jeffa Becka nebo Jimi Hendrixe," napsal El Pais.
Vystoupení Sidi Goma se uskuteční v rámci přehlídky etnické hudby a world music Respect Plus ve středu 10. října od 19:30 v Paláci Akropolis. Tento festival založil před desíti lety Borek Holeček z agentury Rachot ve spolupráci s týdeníkem Respekt jako odpověď na vlnu rasově motivovaného násilí v České republice.