Divákům se v Jihlavě nejvíce líbil dokument Auto*Mat Martina Marečka
2. 11. 2009 -, Econnect
13. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava se uskutečnil ve dnech 27. října až 1. listopadu 2009. Šestidenní svátek autorského dokumentu letos promítal v DKO, ve dvou sálech kina Dukla, na Masarykově náměstí a vybrané projekce se uskutečnily i přímo v jihlavských domácnostech. Promítnuto bylo bezmála 240 filmů všech metráží. Pořadatelem festivalu bylo opět JSAF, o.s.Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava je v regionu střední a východní Evropy největším festivalem autorského dokumentu. Soustavně mapuje domácí i světovou dokumentární scénu nejen během šesti dní samotného festivalu, ale po celý rok i na portálu Doc Alliance Films. Platforma www.docalliancefilms.com vznikla rozšířením původního portálu Doc-Air ve spolupráci pěti klíčových evropských festivalů dokumentu v rámci iniciativy Doc Alliance. V rámci festivalu se již podeváté uskutečnilo rovněž East European Forum, prestižní setkání východoevropských dokumentaristů s distributory a nákupčími ze západní Evropy a Ameriky. Rovněž byla otevřena videotéka trhu s dokumentárními filmy z východní Evropy East Silver. Ten letos poprvé uděloval vlastní ceny, Silver Eye, které mají oceněným filmům pomoci v přístupu do západní distribuce.
14. ročník MFDF Jihlava se uskuteční ve dnech 26. – 31. října 2009
Jihlavský festival:
- uvedl soutěž světových dokumentů z posledních dvou let Opus Bonum, sledující současné pohyby světové dokumentaristiky
- uvedl soutěž dokumentárních filmů ze střední a východní Evropy Mezi moři, ze zemí jako Slovensko, Maďarsko, Rusko či Polsko
- vypravil se na soutěžní procházku českou dokumentární krajinou Česká radost
- i letos prozkoumal hranice filmové formy v soutěžní části sekce Fascinace
- přivítal významného hosta, dánského provokativního dokumentaristu Jørgena Letha
- v retrospektivním profilu Průhledné bytosti představil významnou osobnost francouzského dokumentu a průkopníka časosběrné metody Georgese Rouquiera
- představil dokumentární tvorbu z období Protektorátu Čechy a Morava v sekci Jak Češi hajlovali
- připomenul formální bravuru tvůrců Kubánského institutu pro filmové umění a průmysl, od jehož založení uplynulo letos padesát let, v sekci Cuba Libre
- sekcí Maďarské filmové povstání představil rovněž dokumentární a experimentální produkci Studia Bély Balázse, tvůrčího ostrůvku v komunistickém Maďarsku, u příležitosti padesátého výročí jeho založení
- již podeváté se stal hostitelem pro East European Forum organizované Institutem dokumentárního filmu (IDF)
- společně s IDF i letos otevřel digitální trh dokumentárních filmů East Siver, který filmovým profesionálům zpřehledňuje dokumentární tvorbu střední a východní Evropy
- podílí se na provozu portálu DocAllianceFilms.com, který coby platforma iniciativy Doc Alliance zpřístupňuje široké portfolio dokumentárních i experimentálních filmů z domácí a zahraniční
- vydává obsáhlý autorský katalog, spojující letos část informační s oddílem teoreticko-historických studií, a Dok.revue, měsíční přílohu týdeníku Respekt věnovanou reflexi dokumentárního filmu
OCENĚNÉ FILMY
ČESKÁ RADOST
Cena pro nejlepší český dokumentární film 2009 pod záštitou RWE – Energie českého filmu (100 000 Kč)
Porota ocenila film Mám ráda nudný život (r. Jan Gogola, ml., Česká republika 2009).
Zápisky Aleny Němcové o počasí, snech, cvičení, vaření a dalších rodinných a světových událostech vstupují do filmu, který v řečišti surreálně tekoucí všednosti a ve snaze přeměnit, nikoli pouze zachytit realitu postihuje různé světy, přebývající v jednom domě.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2009
„Film jedinečným způsobem tematizuje průzračnost i neproniknutelnost povrchu světa a lidské zkušenosti. Porota oceňuje téměř zenovou vyváženost pohybu a klidu i prostoupení niterného soukromí s vnějšími událostmi,“ komentovala porota svůj verdikt.
Porota rovněž udělila Zvláštní uznání filmu Souboj s mozkem (r. Jan Šípek, Česká republika 2009)
Trojportrét představující skutečnost v mezích subjektivního nazírání spojuje životy světu stále vzdálenějšího spisovatele a hudebníka, dále hackera, který v technologické hlubině sní o proměně v čirou virtuální existenci, a hrobníka, pábitele napájeného historií polomytických Sudet.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2009
„V oblasti vědy mnozí těžko chápou rozdíl mezi výzkumem aplikovaným a základním – přičemž v poli toho druhého se rodí převratné a nečekané objevy. Tento film je v nejlepším slova smyslu základním výzkumem v oblasti umění. Při zdánlivě osobním tématu proniká do nadosobních paradoxů lidské existence a k pramenům lidské tvořivosti,“ usnesla se porota.
Členy poroty byli:
Petr Fischer / filozof a novinář (ČR)
Vít Janeček / filmař a esejista (ČR)
Karel Thein / filozof (ČR)
Blahoslav Žilka / optik (ČR)
OPUS BONUM
Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2009
Jørgen Leth jako jediný porotce soutěže ocenil film Basídž (Bassidji, r. Tamadon Mehran, Írán, Francie, Švýcarsko 2009).
Díky režisérovu přímému přístupu k členům islámské náboženské milice basídž, polovojenské organizace, o niž se opírá íránský režim, umožňuje film ve dvou částech - v první se členové milic klanějí v poušti mrtvým, druhá se odehrává v Teheránu - pochopit myšlení strážců islámské revoluce.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2009
Porotce sekce své rozhodnutí komentoval: „Byl to první film, který jsem viděl, a musím říct, že jsem neváhal ani na okamžik. Představuje pro mě některé z nejlepších kvalit dokumentární tvorby. Snaží se zkoumat realitu a citlivým, elegantním způsobem rozkrývá jednu z nejsložitějších a zároveň nejvýbušnějších situací dnešního světa, konfrontaci mezi opozicí a režimem v Íránu. Autor snímku Tamadon Mehran, který dnes žije v Paříži, ve filmu uvádí, že „si klade otázky, aby porozuměl.“ V tom podle mě spočívá univerzální ctnost dokumentárních filmů. Když si řeknou: „Nevím, ale uvidím, k čemu mě to přivede.“
MEZI MOŘI
Cena pro nejlepší východoevropský dokumentární film roku 2009 pod záštitou kraje Vysočina (150 000 Kč)
Porota ocenila film Hranice (Hranica, r. Jaroslav Vojtek, Slovensko 2009).
V roce 1946 rozdělila poválečná hranice nejbližší příbuzné i hřbitov, když část vesnice Slemence zůstala na území Československa a druhá připadla Ukrajině, a zdá se, že se už nespojí, neboť od roku 2007 je hranice na konci Evropské unie ještě více střeženou.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2009
„Těší nás, že film, který jsme zvolili jako nejlepší snímek, pojmenovává celou řadu naléhavých problémů, jako například: Odkaz komunismu, přetrvávání svévolně stanovených hranic, krutost absolutní moci, lhostejnost vzdálených úřadů, důležitost náboženství, výzvy, kterým čelí starší generace, a snaha rodin, aby mohly zůstat spolu navzdory všem silám, které je rozdělují. Film Jaroslava Vojtka tyto problémy zkoumá bohatou, podmanivou filmovou formou,“ ocenila porota sekce.
Členy poroty byli:
Bill Nichols / filmový teoretik (USA)
Amir Labaki / ředitel festivalu It´s All True (Brazílie)
Kuba Dąbrowski / fotograf a blogger (PL)
Svätopluk Mikyta / výtvarník a performer (SR)
FASCINACE
Cena pro nejlepší experimentální dokumentární film 2009
Porota ocenila film Dělníci vycházející z továrny (Dubai) (Workers Leaving the Factory (Dubai), r. Ben Russell, USA 2008).
Odchod dělníků z továrny byl jedním ze snímků promítaných bratry Lumierovými při prvním veřejném představení Cinématographu - Russell se ke zdroji filmu vrátil a v pouštním městě vzmáhajícím se díky příjmům z ropy natočil jeho parafrázi, dělníci ale nejdou, jenom čekají.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2009
Porota své rozhodnutí komentuje: „Naše rodinná porota zvolila vítězem film Workers Leaving the Factory (Dubai) režiséra Ben Russella. Autor asketickými výrazovými prostředky a za pomoci dubajských dělníků přestavuje stejnojmenné dílo bratří Lumiérů. Statický záběr, absence zvuku a vstup náhody tak vytváří staveniště nejednoznačných interpretací.“
Členy poroty byli:
Jan Daňhel / střihač, fotograf, surrealista (ČR)
Tereza Daňhelová / architektka (ČR)
Veronika Daňhelová / fotografka (ČR)
CENA DIVÁKŮ
Cenu diváků předala za Českou televizi šéfdramaturgyně Alena Müllerová filmu Auto*mat (r. Martin Mareček, Česká republika 2009)
Stylově různorodý film, který kombinuje dokument s animací a časosběrný princip vyprávění oživuje provokujícími situacemi, líčí společně s osobním příběhem režiséra-cyklisty cestu iniciativy Auto*Mat od poetických demonstrací proti autům až ke konstruktivní součásti živé občanské společnosti.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2009
CENA ZA PŘÍNOS SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFII
Cenu za přínos světové kinematografii obdržel vzácný festivalový host a porotce sekce Opus Bonum, dánský filmař Jørgen Leth. Cenu mu během slavnostního zahájení festivalu předal ředitel MFDF Jihlava Marek Hovorka.
CENA RESPEKTU
Týdeník Respekt ve spolupráci s MFDF Jihlava ocenil již potřetí nejlepší televizní a video reportáž uplynulého roku. Při slavnostním zahájení festivalu získala Cenu Respektu reportáž z produkce České televize, Bezdlužníci I. a II. autorů Davida Macháčka a Radka Kudely.
EAST EUROPEAN FORUM 2009
East European Forum zná své první „vítěze“. Cenu Golden Funnel si ze slavnostního zakončovacího ceremoniálu festivalu odnesli tvůrci dokumentárního projektu Field of Magic. Litevský dokument o svérázné subkultuře lidí žijících na obrovské skládce ocenili vedoucí lektoři přípravného workshopu za největší pokrok, kterého během čtyřdenní jihlavské dílny dosáhl. „Jsme velice rádi, protože jsme během workshopu opravdu tvrdě pracovali. Náš dík patří především tutorům, bez kterých bychom dnes nebyli tak daleko,“ popsala čerstvá držitelka ceny pro „skokana“ workshopu producentka Giedre Beinoriuteová.
Cena IDFA Fora, která se v rámci East European Fora již tradičně předává, putuje tentokrát do Bulharska. Autoři vznikajícího snímku The Last Black Sea Pirates and Sir Norman Foster o střetu lidských principů s komerčními na chráněném území černomořské pláže dostanou šanci prezentovat svůj film na nejprestižnějším evropském dokumentárním festivalu IDFA v Amsterdamu. „Vůbec jsem to nečekal, jsme jedním slovem nadšeni. Těším se zejména na setkání s britskými producenty,“ prozradil režisér Svetoslav Stoyanov.
Oba oceněné projekty byly jedněmi ze čtrnácti, které se představily panelu producentů na dnešním pitching foru. Nejlepší ohlasy ze strany producentů získaly česko-islandský snímek Iceland: A Bankrupt Nation o dopadu hospodářské krize na společnost donedávna nejbohatšího národa na světě a gruzínský dokument talentované režisérky Salome Jashi Reastaurant Bakhmaro and Those Who Work There. Maďarský dokumentarista Gyula Nemes, který přijel na Forum představit film s názvem Recycling, se pravděpodobně může těšit na spolupráci s Českou televizí. „Forum je letos na skutečně vysoké úrovni. Vládla skvělá atmosféra a nemohu se dočkat nedělního pokračování,“ pozval diváky do auly Střední umělecké školy grafické v Jihlavě vedoucí programu Ex Oriente Film Tue Steen Müller. V závěrečný den koprodukčního setkání se představí šest zbývajících dokumentárních projektů ze střední a východní Evropy.