Čeští školáci vědí málo o menšinových kulturách
19. 5. 2006 -, Radio Praha / Econnect
Čeští školáci mají jen malé povědomí o tom, jaké jsou zvyky, původ nebo dějiny národnostních i náboženským menšin, které žijí na území České republiky. Vyplývá to z výzkumu Martiny Ciché z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. V roce 2002 se výzkumu zúčastnilo 833 žáků základních, středních a vyšších odborných škol. V odpovědích na její otázky se také často projevovaly rasistické nebo xenofobní postoje.Nejvíce rasistických postojů se podle Ciché u studentů objevilo v odpovědích týkajících se Romů a Arabů. Cichá soudí, že se tak u studentů odráží negativní vztah k menšinám, který má i dospělá populace. Na otázku po původu Romů dokázala správně nebo alespoň částečně správně odpovědět asi polovina dotázaných. Žáci středních a základních škol také ve více než 90 procentech případů neměli povědomí o koncentračním táboře v Letech u Písku, kde během 2. světové války zahynulo 326 lidí, převážně Romů.
Dvě třetiny z dotázaných žáků neznalo žádný vietnamský zvyk či obyčej. Vietnamci jsou po Ukrajincích a Slovácích v České republice třetí největší národnostní menšina. Podle údajů statistického úřadu jich v Česku v loňském roce žilo 36.832. Relativně největší povědomí mají žáci středních a základních škol podle výzkumu o židovských tradicích a dějinách. Na rozdíl od romského jsou studenti podle Ciché dobře informováni o holokaustu židovském. Co je typické pro židovské náboženství, ale věděla jen zhruba polovina dotázaných.
"Přestože ve zmíněném dotazníku nebyly cíleně zkoumány postoje k vybraným národnostním a etnickým skupinám, do mnohých odpovědí se promítly, a v některých případech byly velmi nepřátelské nebo přímo rasistické. Vzhledem k tomu, že zkoumaným vzorkem byli žáci základních škol a studenti středních škol, považujeme toto zjištění za závažné," uvádí se ve zprávě o výzkumu.
"Domníváme se, že o multikulturní výchově se v ČR zatím především hovoří, a to jak mezi učiteli, tak ve společnosti jako takové. A to je jistě potřebné a užitečné. Je však potřeba přenést teorii do praxe a cíleně ovlivňovat postoje a vědomosti našich svěřenců v duchu multikulturality, a to jak na úrovni základních a středních škol, tak i pedagogických fakult," uzavírá zpráva.