Průplav Dunaj – Odra – Labe se má stát veřejným zájmem ČR
10. 11. 2003 - RNDr. Jitka Seitlová, senátorka Jitka Seitlová
Při projednání návrhu novely zákona č. 114/ 1995 Sb. o vnitrozemské plavbě ( v Poslanecké sněmovně tisk č. 343) navrhl jeho hlavní zpravodaj pan poslanec Šling doplnění o nový bod, podle kterého by se síť vnitrozemských vodních cest obsažená ve smlouvě AGN stala veřejným zájmem. Smlouva obsahuje trasu průplavu Dunaj – Odra – Labe v celkové délce přes 499 km. Její finanční náklady jsou odhadovány ve výši od 200 do 400 miliard korun. Na trase průplavu na území ČR by podle současného projektu muselo být vybudováno minimálně 23 zdymadel, 3 zvedací zařízení, 1 most a 2 vodní tunely.Přestože ekonomický přínos pro Českou republiku a dotčené regiony zatím nebyl vyhodnocen, znamenalo by schválení veřejného zájmu stavby zákonem její absolutní prioritu a potvrzení záměru nejvyšším orgánem státu. Všechna další rozhodnutí samospráv krajů a obcí ale také usnesení vlády by pak měla nižší právní sílu.
V obcích, regionech ale ani na úrovni vlády přitom nebyla vedena seriozní diskuse o tomto megalomanském záměru, jeho přínosech a dopadech. Provedeno nebylo ani zákonné posouzení vlivu na životní prostředí, bez kterého nelze žádat finanční prostředky ze zdrojů EU.
Všeobecně známý problém, že by stavbou musela být porušena platná česká legislativa zasažením CHKO Litovelské Pomoraví, CHKO Poodří a dalších více než 60 chráněných nebo přírodně cenných území, vyřešil pan poslanec Šling druhou částí svého návrhu. Jeho ustanovení uvádí, že pokud vodní cesta leží ve zvláště chráněném území, zákazy ochrany přírody se na ni nevztahují.
Česká republika se již prostřednictvím smlouvy AGN, podepsané vládou v roce 1997, bez vědomí svých občanů zavázala, že bude usilovat o vybudování průplavu D-O-L. Tato smlouva však není právně vymahatelná. V roce 2002 na návrh „ údajně“ jednoho českého úředníka v Bruselu zařadila tuto dohodu do Smlouvy o přístupu ČR k EU. Ani na konkrétní dotaz nevládních organizací a ústavních činitelů nebyly v průběhu vyjednávání a před odsouhlasením dohody poskytnuty informace o obsahu tohoto závazku a jeho zařazení do přístupové smlouvy.
Ministerstvo dopravy písemně popřelo pokračování přípravných prací na záměru průplavu přesto, že na ně právě v tomto období zadalo veřejnou zakázku za několik milionů korun. Ani pan poslanec Šling nepřiznal při předložení svého návrhu ve Poslanecké sněmovně, že jde fakticky o schválení záměru průplavu Parlamentem ČR.
Chceme budovat moderní evropskou stavbu v Evropské unii, která je založena na nejvyšších principech demokracie. Proces její přípravy však představitelé české exekutivy pojali podle starých zásad hluboké totality. To pro stavbu samotnou ale ani pro nás nevěští do budoucna nic dobrého.
O návrhu stanovit průplav Dunaj-Odra-Labe veřejným zájmem budou poslanci hlasovat na nejbližší schůzi, která bude zahájena 25. listopadu 2003.
Vysvětlivka:
AGN – Evropská dohoda o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu.