O víkendu startuje spotřebitelská kampaň Svět v nákupním košíku
11. 5. 2007 -, Econnect / FairTrade
-foto-
"Kampaň má spotřebitelům ukázat, že nakupováním ovlivňují nejenom obsah své lednice, ale také závažné problémy jako dětská práce, kácení tropických pralesů nebo chudoba zemědělců tisíce kilometrů daleko," uvedla Šárka Špačková ze Společnosti pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání, jež kampaň pořádá. Desítky dobrovolníků budou na frekventovaných místech rozdávat informační materiály a zvát kolemjdoucí k informačním stánkům, které představí témata kampaně a spotřebitelské značky Fairtrade, FSC a BIO, které zaručují, aby na naše nákupy nedopláceli lidé ani životní prostředí.
Kampaň Svět v nákupním košíku se soustřeďuje především na problémy, které české spotřebitele propojují s nejchudšími zeměmi světa. Pro rok 2007 byly vybrány tři hlavní problémy a tři výrobky, které je symbolizují. Přetrvávající problém dětské práce bude představen na příkladu kakaa a čokolády: jen na západoafrických kakaových plantážích, odkud se kakao exportuje do celého světa, se pěstováním kakaa v hazardních podmínkách živí více než čtvrt milionu dětí. Celosvětově se počet pracujících dětí odhaduje na čtvrt miliardy.
Druhý problém, chudoba drobných pěstitelů v rozvojových zemích, bude ilustrován na příkladu kávy: za 100 gramů kávy prodávané v obchodě dostane etiopský pěstitel málokdy více než jednu korunu. Pěstitelé si nemohou dovolit ani to základní – zdravotní péči, výživnou stravu a vzdělání pro své děti. Problém kácení tropických pralesů pak bude jako třetí téma představen na příkladu nábytku a jiných výrobků z tropického dřeva. Zhruba polovina tropického dřeva dovezeného do Evropy je pokácena nelegálně. Jen v případě České republiky, kde obliba tropického dřeva v posledních letech narůstá, to znamená desítky tisíc stromů ročně pokácených bez respektu k původním obyvatelům a jedinečnému přírodnímu bohatství tropických pralesů.
Značky prozradí, v jakých podmínkách zboží vzniká
Kampaň je unikátní tím, že současně představuje pozitivní možnosti v podobě spotřebitelských značek Fairtrade, FSC a BIO. Značka Fairtrade spotřebitelům zaručuje, že při výrobě nebylo využito dětské práce a že pěstitelé dostali možnost důstojně se uživit. Značka FSC spotřebitelům zaručuje, že dřevo pro výrobu dřevěných produktů a papíru pochází z lesů obhospodařovaných šetrným způsobem a nikoli z nelegální těžby. Značka BIO zaručuje, že výrobky splňují zásady ekologického zemědělství.
Za účelem přiblížení témat kampaně veřejnosti budou v těchto dnech v Praze, Brně, Plzni, Olomouci, Zlíně, Ostravě, Opavě a dalších městech připraveny informační stánky se symboly zeměkoule v nákupním košíku. Dobrovolníci budou rozdávat informační a propagační materiály ke kampani, diskutovat s občany o problémech rozvojových zemí a roli spotřebitelů při řešení těchto problémů. V mnoha městech se bude konat doprovodný program v podobě besed, promítání, férových snídaní nebo aktivit pro děti.
V Brně bude informační stánek včetně nákupních vozíků s modelem zeměkoule umístěn na rohu ulic Panská a Masarykova v pátek 11. a sobotu 12. května od 9 do 19 hodin. Férové snídaně, tedy informační stánky s ochutnávkou Fair Trade výrobků, se budou konat v dopoledních hodinách 12. a 16.5. v areálu plaveckého bazénu na Kraví hoře a 16.5. dopoledne v prostorách studentského klubu Krmítko na Fakultě sociálních studií. Ve čtvrtek 17. května se v klubu Livingstone od 16 hodin koná „Férový koncert“ - komponovaný večer s ukázkami aktivit z workshopů Svět v nákupním košíku, s výukou bubnování na africké bubny djembe, informačními a prodejními stánky a koncertem skupiny Tshjamm.
Kampaň Svět v nákupním košíku připravilo občanské sdružení Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání za podpory mnoha dalších organizací, jako je například FSC Česká republika, Greenpeace Česká republika, Hnutí DUHA, Pro-BIO Liga, kampaň Stop dětské práci, kterou realizuje o.p.s. Člověk v tísni, nebo národní kampaň Česko proti chudobě. Finanční podporu kampani poskytlo Ministerstvo zahraničních věcí ČR a Jihomoravský kraj.