Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - lidská práva
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Praha zapomíná na pěší. Auto*Mat pořádá v ulicích hru Chodče, nezlob se!

14. 9. 2007 -, Auto*Mat / Oživení

Kolik lidí se natlačí na úzký tramvajový ostrůvek v době dopravní špičky? Kudy nejlépe obejít auta zaparkovaná na chodníku? Jak rychle se dá přeběhnout přechod pro chodce, než po krátké zelené opět naskočí červená? Hledat odpovědi na podobné otázky související s přežitím chodce v dnešní Praze je záměrem happeningu Parádní procházka, jenž se přímo v ulicích uskuteční zítra odpoledne. Sdružení Auto*Mat, Motus a Oživení tak chtějí upozornit na (ne)průchodnost městského centra. Diváci ojedinělého projektu budou zároveň jeho účastníky, když budou v doprovodu herců, hereček a modelek hrát v životní velikosti hru Chodče, nezlob se!

„Auto*Mat neprosazuje pouze městskou cyklistiku, zaměřujeme se čím dál více také na chodce. Situace v pražských ulicích se totiž místo zlepšování neustále zhoršuje. Nejen že nemají kudy jezdit lidé na kolech, obtížné už je i projít po chodnících,“ vysvětluje Tereza Vohryzková z Auto*Matu. Podle ní patří mezi nejhorší problémy parkování aut na chodnících a v těsné blízkosti přechodů pro chodce, krátký interval zelené na celé řadě frekventovaných přechodů i úzké tramvajové ostrůvky, kde čekající lidi ohrožují projíždějící auta. „Také různé nedůstojné podchody a lávky chůzi komplikují,“ uvedla Vohryzková.

Parádní procházka je oslavou chození po městě stejně jako hravou polemikou s problémy pražské dopravní situace. „Chceme znovuobjevit centrum Prahy z pohledu chodce a zároveň odhalit automatismy, jež se stále silněji vkrádají do našeho městského životního stylu,“ říká spoluautorka námětu Šárka Havlíčková ze sdružení Motus. „Lidé při představení zažijí nepříjemné situace, které znají ze života. Naším cílem je ale upozornit na to, že to není v pořádku. Na prvním místě v dopravní hierarchii má být člověk, nikoliv automobil. Chůze je zdravá a přirozená. Je ale také zážitkem, který k městu bytostně patří. Právě chůze nám umožňuje vychutnat si všechny podoby města – blyštivé výlohy obchodů, pouliční kavárny, krásu architektury i společenský život.“

Účastníci happeningu nebudou pouhými diváky, ale stanou i jeho součástí. „Lidé budou procházet ulicemi, pasážemi od Karlova náměstí k Národnímu divadlu, překonávat přechody i různé překážky,“ naznačuje Tereza Vohryzková. „Uslyší také speciální vysílání Zelené vlny pro chodce, uvidí modelky, setkají se s Vítězslavem Nezvalem, dojdou na dopravní hřiště a zažijí řetězovou dopravní nehodu. Po náročné procházce Prahou čeká na účastníky odpočinek a relaxační masáž chodidel na vltavské náplavce,“ láká diváky Vohryzková.

Auto*Mat nechce jen bavit Pražany, ale také přispět k proměně města. Nedávno zveřejněná výzva Pět bodů pro Prahu vyzývá magistrát mimo jiné ke zpracování koncepce na podporu chodců. „Chodeckou koncepci či generel mají všechna progresivní města. V České republice je zatím nejdále Plzeň,“ vysvětluje mluvčí Auto*Matu Michal Křivohlávek. „Město nesmí na chodce zapomínat. Zvláštní ohled přitom vyžadují maminky s kočárky, lidé se sníženou pohyblivostí nebo senioři. Chceme, aby magistrát popsal problémy a zahájil veřejnou debatu o jejich řešení,“ říká Křivohlávek. „Nechceme, aby generel byl další drahou teorií, která skončí někde v šuplíku. Z koncepce musí vyjít konkrétní opatření na zlepšení prostředí města.“ Občané se mohou k výzvě Auto*Matu pro přívětivější Prahu připojit podpisem na kterékoliv z akcí programu Zažít město jinak nebo na internetu.

Parádní procházka se koná v neděli 16. září od 14.00, 14.30 a v 15.00 hodin. Sraz v parku Karlovo náměstí u fontány blíže Žitné ulici. Počet účastníků je omezen, rezervace možná na internetu (www.alfredvedvore.cz) nebo na čísle 775 186 460.

Parádní procházka je součástí projektu na podporu pěší dopravy, který organizuje občanské sdružení Oživení, podpořeného granty NROS. Pořádá Motus, produkce divadla Alfred ve dvoře, za podpory Hl. m. Praha. Koncept: T. Vohryzková, Š. Havlíčková, dramaturgie: P. Šourek, scénografie: J. Havlíčková, moderují: Z. Kasper, L. Čumba a S. Babčáková.

Více informací o Parádní procházce: www.alfredvedvore.cz

Další akce programu Zažít město jinak: http://auto-mat.cz/pozvanka.php?id=22

Pět bodů Auto*Matu Pro Prahu: www.auto-mat.cz/vyzva



Přílohy:

(1) 2000 kroků Parádní procházky

„Žádáme chodce, aby při přecházení po značeném přechodu věnovali zvýšenou pozornost tempu své chůze a dbali na dodržování rychlosti přecházení. Neriskujte, nestresujte se, neběhejte! Nepřekračujte povolenou rychlost a jděte, co noha nohu mine.“ Takto se 16. září 2007 ozve Zelená vlna pro chodce v ulicích Prahy.

Hlas Pěší zelené vlny je jen jedním z překvapení, která čekají účastníky Parádní procházky. Na každém přechodu vám ochotně položíme koberec. Uvidíte taneční streettease. Zavítáte do politické posilovny, kde jsou všechny strany všema dvěma pro chůzi. Uvidíte krásné modelky a akrobatický přechod pro provazochodce. Zahrajete si pražskou dopravní hru Chodče, nezlob se. Vyslechnete si poučnou etymologii jména Procházka. Nakonec spočinete na lehátcích na vltavské náplavce, necháte si masírovat chodidla a za doprovodu beatboxu si v leže přečtete něco o chůzi.

Skupinky budou vyrážet v půlhodinových intervalech z Karlova náměstí. Každá skupinka bude úplně jiná. Záleží jen na vás, jakého průvodce si vyberete:

První z nich, Láďa Čumba vyráží úderem 14 hodiny a říká: „Která noha bude rychlejší - levá, pravá nebo nějaká jiná? Filozoficko-vlastivědná procházka Vás zavede do hlubin vlastních nohou. Procházka pamětihodnostmi Prahy s otazníkem. Jen pro obuté.“

Jako druhý nás ve 14:30 Prahou povede Zdeněk Kasper z Jindřichova Hradce. Ten říká: „Z pohraničí do hlavního města, zavedla nás naše cesta. Přespolní rádi po ‚Václaváku‘ i ‚Karláku‘. Vůbec je nepřekvapí, že chodec po koberci kráčí a s řidiči má vztah veskrze přátelský. Jako u nás, také se nejeden motorista s chodcem rád zastaví na kus řeči, pokouří, popijí a jde, či jede dál každý svou cestou a nebo někdy i spolu...“

Jako poslední okolo 15 hodiny vyrazí dáma, která o sobě říká: „Se mnou vás čeká zcela originální angažovaná a dobrodružná výprava, při které nejenže s největší pravděpodobností zabloudíte, ale zároveň se i výsostně zasmějete.“

Jinak pro přesnost a statistický úřad uvádíme, že účastníci Parádní procházky ujdou 2000 kroků dospělých a 4000 dětských. To je téměř 12 honů a 7436 pídí, 4998 stop českých, 5006 moravských a 5119 slezských. Římští legionáři podstoupí pochod dlouhý MM gradus či mille passus, tisíc dvojkroků či jednu vojenskou míli. Jinak je Parádní procházka se vším programem dlouhá 1481 metrů, což je (mezi námi fyziky) 1,57e-13 světelného roku a (pro typografy) 4 214 786 bodů.

(2) Za lepší podmínky pro chodce se přimlouvají také známé osobnosti

Nespokojenost se stavem pražských ulic sdílí řada umělců, kteří podporují aktivity Auto*Matu. „Vzpomínám na situaci po povodních, jak to šlo bez aut. Pro mě to byl návrat do dětství, kdy auto skoro nikdo neměl, a lidi chodili po ulicích a my si hráli třeba kuličky nebo badminton tam, kde by to dneska byla sebevražda. Je to moje rodné město, ale dnes mě tím provozem odpuzuje,“ řekla hudebnice Jana Lewitová.

Jaroslav Dušek říká: „Miluji chůzi. Nic k ní nepotřebuji a dostanu se kamkoli. Někdy chodívám z Černošic k radotínskému přístavu na autobus, kterým pak pokračuji do Prahy. Kráčím podél Berounky, mohu se ladit na klidný tok řeky a s určitým úžasem pozorovat nedalekou silnici, po které uhánějí auta. Mohu porovnávat ty vibrace. Po pravé ruce mám alej stromů a živou vodu. Po levé vidím kovový 'veletok'. Zprava pociťuji klid a mír, ale i vznešenou životadárnou sílu. Zleva cítím chvat a spěch, ubíjející zmatek a ochablost, maskovanou určitou pýchou. Je to zřetelné a jasné. I v Praze chodím rád podél Vltavy, jen pár metrů pod čilým dopravním ruchem se ocitám v jiném světě. Nebo jdu Petřínem či Kampou ladit se na velebnou energii stromů. Ze sebezáchovných důvodů bychom měli vědomě vytvářet taková místa klidu a harmonie.“

Michal Viewegh srovnává Prahu s americkými městy: „Chodím pěšky často a rád, občas dojdu z Nuslí až do centra. V Praze lze stále ještě podnikat příjemné procházky – v amerických městech nic podobného nezažijete. V Los Angeles jsem neustále marně hledal chodník. Na mnoha místech Prahy už ovšem lze jen obtížně přejít silnici, chodci jsou tu zjevně diskriminováni. Nebezpečné jsou bohužel i přechody,“ dodává spisovatel. Podobné pocity má i herečka Zuzana Dřízhalová: „Moc ráda se procházím Prahou, ale je jen málo míst, kde si jí vychutnám bez příchuti benzínu. Připadá mi, že autům je věnováno příliš mnoho prostoru.“

Chůzi propaguje také zpěvačka Jana Koubková „Chůze je radost z pohybu, koukání po lidech a okolí. Chůze je zadarmo, pomáhá krevnímu oběhu i mysli. Potkám při ní i spoustu usmívajících se chodců. Prostě užitečná relaxace. Bydlím v centru Vinohrad a nechválím si ulice přeplněné auty, které stojí i na přechodech. Nedá se normálně přejít. A co teprve maminky s kočárky, slepci, vozíčkáři? Bezohlednost řidičů je nebetyčná. Ani semafory nejsou bezpečné. Vždycky se objeví řidič, který zelenou pro chodce nerespektuje. Bohužel, sama jsem to párkrát zažila a měla štěstí. To vše je o kultuře národa, o chování a respektování člověka člověkem,“ řekla zpěvačka.

(3) Co možná nevíte o chůzi

* Pravidelná chůze snižuje riziko onemocnění srdce, zpevňuje svaly, vyrovnává krevní tlak, snižuje hodnotu tuků, okysličuje mozek, zlepšuje koordinaci. Chůze je malá očistná kůra.

* Již po třech měsících pravidelné chůze klesá riziko onemocnění srdce, snižují se hodnoty lipidů, klesá krevní tlak a cukr. Kdo chodí, žije déle.

* Lékaři doporučují ujít každý den pěšky 7 kilometrů, tedy 10 tisíc kroků. Průměrný Čech ujde jen 1500 metrů.

* Riziko infarktu u mužů, kteří ujdou denně méně než 1,5 km, je dvojnásobné ve srovnání s těmi, kteří pravidelně chodí více než 3 km.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

Související články

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz