Ochránci zvířat žádají zastavení subvencovaného vývozu dobytka na Blízký východ
11. 4. 2005 - Tomáš Tetiva, Econnect/Společnost pro zvířata
Mezinárodní organizace pro ochranu hospodářských zvířat Compassion in World Farming (CIWF) a ECFA – Evropská koalice pro ochranu hospodářských zvířat, jejímž členem je česká Společnost pro zvířata, zahájily minulý týden kampaň „Stop the Bull Ship“ – zastavme subvencovaný obchod s živým dobytkem z Evropské unie na Blízký východ. Kampaň byla zahájena v Bruselu v Evropském parlamentu, kde britský poslanec Neil Parish představil text písemné deklarace evropských poslanců.
Organizace CIWF a ECFA žádají Evropskou komisi, aby zajistila, že subvence pro vývoz dobytka do třetích zemí nebudou zahrnuty v rozpočtu EU pro rok 2006. Dále požadují, aby Evropský parlament podpořil písemnou deklaraci a hlasoval pro odstranění dotací, pokud by komise dotace pro vývoz dobytka do třetích zemí navrhovala v rozpočtu EU pro rok 2006. Kromě toho obě organizace žádají radu ministrů, aby tyto návrhy podpořila.
„Je eticky neakceptovatelné, aby peníze daňových poplatníků EU byly používány na podporu obchodu, který způsobuje zvířatům tak veliké utrpení. Evropská komise a Rada ministrů musí jednat pro okamžité odstranění subvencí pro vývoz dobytka z Evropské unie,“ uvedla Dita Michaličková ze Společnosti pro zvířata.
Evropská unie exportuje ročně přibližně 250 000 kusů dobytka do třetích zemí, z toho na Blízký východ přes 200 000 kusů. Mezi největší vývozce patří Německo, Francie a Irská republika. Z České republiky bylo v roce 2003 do Libanonu vyvezeno 2 931 kusů jatečného dobytka a 402 kusů dobytka na výkrm. Zvířata ze střední Evropy jsou překládány na lodě většinou v přístavech ve Francii, Itálii či ve Slovinsku. Délka tras je 3 000 až 5 800 km a zvířata stráví cestováním 10 i více dní. Většina zvířat je poražena krátce po dosažení místa určení.
„Od začátku do konce cesty jsou zvířata několikrát nakládána a vykládána, často s hrubým zacházením a často také v noci, na neznámých místech. Během čekání a transportu jsou namačkána dohromady, smíchána jsou zvířata, která se neznají. Musí vydržet rozdílné a extrémní změny počasí, vlhkosti, vibrace, hluk, různé pachy či smrad. Během cesty ztrácí balanc a padají pod nohy ostatních, na moři trpí nevolností. Kvůli přeplněnosti na lodích a strachu nemají šanci se dostat k vodě či ke krmení, pokud je vůbec k dispozici,“ popsala podmínky transportu Dita Michaličková.
Obchod je umožněn díky dotacím. V roce 2003 vyplatila EU přepravcům zhruba 59 milionu Eur, což bylo téměř o polovinu méně než v roce 2000 (110 milionů Eur), avšak tento pokles byl důsledkem snížení vývozu kvůli slintavce a kulhavce a BSE. Evropská komise již sice vyplácení subvencí pro vývoz jatečného dobytka na jatka v rámci EU ukončila, avšak dotace se nadále vyplácejí na transporty jatečného dobytka směřujícího do Egypta a Libanonu, přičemž většina dobytka z EU je vyvážena právě do Libanonu.
Systém subvencování je podle Společnosti pro zvířata navíc jednoduché zneužít. Zjištění Evropského úřadu proti podvodům, European Anti-Fraud Office (OLAF), odhalilo množství nedostatků ve schématu proplácení vývozních refundací v případech vývozu dobytka. Existují také pochybnosti o tom, zda-li je dobytek opravdu konzumován v uvedené cílové zemi. Evropské orgány nemají právní moc, aby mohly zjistit a ovlivnit to, co se stane s dobytkem po doručení do volného pohybu ve třetí zemi.
Zástupci Společnosti pro zvířata plánují schůzku s českým ministrem zemědělstvím Jaroslavem Pallasem, kde mu chtějí předložit materiály týkající se kampaně a videozáznam natočený aktivisty CIWF, který dokumentuje otřesné podmínky zvířat při transportech do Libanonu. Zástupci Společnosti pro zvířata také požádali české poslance Evropského parlamentu, aby podepsali text deklarace. Pokud deklaraci podepíše nejméně polovina všech europoslanců, bude muset o ní jednat Evropská komise.
CIWF a ECFA vedou také již po několik let kampaň za ukončení dlouhodobé přepravy hospodářských zvířat na jatka či výkrm, tak aby přeprava trvala maximálně 8 hodin či se uskutečnila do 500 km (návrh do 500 km přidal EP, který také již čtyřikrát hlasoval pro ukončení dlouhodobé přepravy – naposledy loni v březnu) a aby tato zvířata byla porážena a vykrmována co nejblíže místu jejich narození a odchovu. Rada Zemědělských ministrů tento návrh nikdy nepřijala nebo se nebyla schopna dohodnout.