Auto*Mat zveřejnil Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům
30. 8. 2007 -, Econnect/Auto*Mat
Projekt Auto*Mat dnes zveřejnil Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. Výzva je určena magistrátu hlavního města, který podle Auto*Matu investuje miliardy do infrastruktury pro automobily, zatímco ostatní účastníky dopravy přehlíží. K memorandu se může svým podpisem nebo na internetu připojit kterýkoliv obyvatel metropole. Členové Auto*Matu předají výzvu vedení magistrátu na podzim. Podpisy budou shromažďovat především během týdenního programu Zažít město jinak.„Praha je jedním z nejkrásnějších měst světa. Často se po něm procházím s mým malým synkem a je mi líto fantastických budov a soch, které jsou od znečištění způsobeného přemírou aut v ulicích celé černé. Praha má výbornou veřejnou dopravu a nevidím žádný důvod, proč by měla auta jezdit samým srdcem města,“ řekla Tonya Graves, která podporuje aktivity Auto*Matu za Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. „Hůře než v Praze jsou na tom chodci a cyklisté snad už jedině v Moskvě,“ doplnil zpěvačku a herečku Tonyu Graves spisovatel Michal Viewegh.
Právě kvůli neutěšené situaci v ulicích města dnes iniciativa Auto*Mat dnes zveřejnila svých Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům. „Při přebíhání přechodů, kde svítí zelená sotva pár vteřin, nebezpečném kličkování mezi kolonami aut kvůli neexistenci cyklistických pruhů, nebo obcházení vozů zaparkovaných už i na chodnících, člověk občas sotva věří, že se nachází v obdivovaném srdci Evropy,“ shrnul pocity mnohých Pražanů a návštěvníků města Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat. Podle něj v posledních letech zaznělo mnoho slibů a proklamací, ale problémy přetrvávají. „Zatímco Praha utrácí stovky miliard ročně za silnice a tunely, pro chodce a cyklisty jsou ulice pořád stejně málo přívětivé,“ řekl Křivohlávek.
Režisér Martin Mareček z Auto*Matu je přesvědčen, že opatření, podnikaná magistrátem, jsou nedostatečná. „Proměna města nemusí být drahá. Spíše než utrácení miliard z veřejných rozpočtů by pomohly promyšlené kroky a inspirace zeměmi, které pochopily, že město musí být především prostorem pro lidi,“ vysvětlil Mareček. Auto*Mat ve svých Pěti bodech pro Prahu požaduje vypracování koncepce podpory bezmotorové dopravy. „Zároveň prosazujeme konkrétní opatření, která zvýší bezpečnost chodců a cyklistů, zlepší dopravu a zatraktivní ulice,“ řekl režisér.
„Jako priority vnímáme prodloužení doby zelené na frekventovaných přechodech, předsazené pruhy pro cyklisty na křižovatkách, zprůjezdnění jednosměrek pro kola v obou směrech a začlenění prvků pro cyklisty do všech dopravních rekonstrukcí a novostaveb,“ dodal. Auto*Mat požaduje splnění svých bodů do jednoho roku, pak chce zkontrolovat, co vedení města skutečně udělalo.
Dnešní tisková konference Auto*Matu proběhla v improvizované kavárně na parkovišti přímo před pražským magistrátem na Mariánském náměstí. Členové Auto*Matu tak chtěli ukázat, jak si představují proměnu města. Mezi zaparkované vozy magistrátních úředníků přivezli kavárenský nábytek a květiny, servírovali kávu a koblihy. Dopolední pohodu doplňovali cyklisté kroužící kolem náměstí a symbolizující různé profese a sociální skupiny. „Je ostudné, že řada krásných náměstí v centru stověžaté Prahy slouží jako parkoviště,“ řekl Michal Křivohlávek. „Špatná dopravní situace a nevhodné využití veřejného prostoru města se týkají každého, bez ohledu na sociální zázemí nebo povolání. Všichni obyvatelé i návštěvníci města jsou o část krásy města ochuzeni.“
Pět bodů Auto*Matu pro Prahu podpořil také Vladimír Merta. „Každý cyklista znamená jedno další auto, které mu nestojí v cestě, ale v garáži. Už dnes jsou šoféři, kteří raději cyklistu pustí, nežli by agresivním přískokem dorazili do fronty o pár metrů za přechodem. V ranní špičce předjedu cestou do centra asi 400 aut. Včetně prezidentské kolony, jsou-li fronty v obou směrech,“ řekl hudebník Merta, který je také cyklistou.
Pět bodů pro Prahu může podpořit každý obyvatel metropole svým fyzickým podpisem nebo na internetu. Členové Auto*Matu budou podpisy shromažďovat především v rámci akce Zažít město jinak, již završí velká podzimní cyklojízda. „Chceme lidem umožnit jiný zážitek z ulic města, než je tradiční stres a obavy z všudypřítomných aut. Zároveň je budeme žádat o podporu našich požadavků,“ řekla Tereza Vohryzková z Auto*Matu.
"S nárůstem automobilismu v devadesátých letech se průjezdnost stala mantrou. S Pražany se jedná často jen jako s řidiči. Dokud politici nepochopí, že regulace individuální dopravy znamená především nahradit průjezdnost za průchodnost, ke zlepšení podmínek pro život v Praze nedojde. Ulice mají patřit lidem. Máme rádi Prahu a chceme, aby byla bezpečným, zdravým a živým městem,“ dodala Vohryzková.