Grafická verze

ECONNECT - zpravodajství

Komentáře


Druh:    zprávy | komentáře | tiskové zprávy
Oblast: životní prostředí | lidská práva | sociální oblast | gender | regionální rozvoj | kultura | občanský sektor | internet

20. 8. 2002 - Druhá vlna
PRAHA (Infoservis ) - Hladiny řek při povodni ještě nedostoupily svých vrcholů, ale na telefonní čísla a e-mailové adresy několika českých humanitárních organizací již přicházely desítky a stovky nabídek pomoci. Lidé nabízeli své síly a čas, aby pomohli postiženým čelit vznikající katastrofě. Setkávali se ale s odpovědí, která mnohé z nich nemohla uspokojit. „Děkujeme za nabídku, zařazujeme vás do databáze, čekejte.“ K čemu může být čekání v takové situaci? A na co jsou pak takové organizace?

27. 6. 2002 - Důsledky a dopady změny azylového zákona a azylové politiky ČR
PRAHA (Poradna pro uprchlíky ) - Parlament ČR v loňském roce přijal nový zákon upravující tzv. azylovou politiku ČR. Nová právní úprava už s sebou přináší první problematické momenty. I přestože to bude pro český stát dražší, žadatelé o azyl budou ve většině případů nuceni pobývat v azylovém zařízení, kde bude jejich pobyt plně hrazen. Vzhledem ke zdlouhavé azylové proceduře budou v těchto zařízeních pobývat po mnohé měsíce, což rozhodně neprospěje jejich psychice. Pocity méněcennosti, frustrace a beznaděje každého z nich pak úspěšně vzrostou.

18. 6. 2002 - Slovenská spoločnosť ešte stále nie je pripravená na riešenie rómskej otázky
KOŠICE (Kristina Magdolenová, Roma Press Agency ) - Na našom území žije etnikum, ktoré sa od ostatného obyvateľstva odlišuje antropologickými znakmi, spôsobom života, temperamentom, jazykom. Obyvateľstvo, ktoré sa odmietlo podriadiť tlaku majority. Rómovia. Cigáni. Na verejnosti často prevláda názor, že všetky problémy s rómskym etnikom – teda predovšetkým existencia rómskych osád - vznikli po roku 1958, kedy bol vydaný Zákon o trvalom usídlení kočujúcich a polokočujúcich osôb. Čo na to história? Aj o tom sme sa rozprávali s Annou Jurovou, odbornou pracovníčkou Spoločensko-vedného ústavu SAV Košice.

26. 3. 2002 - Výchova k násiliu
Bratislava (Mgr. Monika Zábavníková , Feminet.sk ) - Ako je možné, že na Slovensku je každá piata žena týraná?
Slovensko deklaruje princíp dodržiavania ľudských práv, ktorého súčasťou a nevyhnutným predpokladom je rovnosť všetkých ľudí.
Rozdiel medzi deklarovanou a skutočnou rovnosťou je však často zásadný. Nie je len otázkou času, kedy sa z deklarovaných pravidiel stanú „žité“ pravidlá. Bez našej snahy a úsilia sa to nemusí stať nikdy.


14. 3. 2002 - Ukrajinci: Nádeníci & Násilníci?
Chrudim (Milan Daniel, Most pro lidská práva ) - Ukrajinci: Nádeníci & Násilníci? Tak je bohužel vnímá velká část naší veřejnosti. Ukrajinci jsou však národem s bohatou historií a kulturou. Silná ukrajinská komunita byla v Československu přítomná zejména po 1. světové válce. Ukrajinci zde měli krajanské spolky a kulturní soubory.Dosavadní snahy o dnešní národnostní život desítek tisíc Ukrajinců žijících v České republice příliš úspěšné nebyly. Existuje zde Ukrajinská iniciativa, která se však věnuje spíše dlouhodobě usazeným krajanům a vychází jediný čtvrtletník Porogi, který plní roli kulturně historické revue.

21. 2. 2001 - Už zase ti Kurdové ?!
(HENEKA ) - Vypluli na moře jen s omezenými zásobami vody a jídla. Dali jim místo v podpalubí. 908 mužů, žen a dětí. Plavili se celý týden a prý v tom přelidněném podpalubí několik žen porodilo. Když se pak k ránu probudili, byla posádka s kapitánem pryč a loď nebezpečně "kotvila" nedaleko pobřeží. Stovka mužů doplavala na souš. Podle očitých svědků to byli dezorientovaní a vyčerpaní trosečníci.

1. 9. 2000 - COLIN HINES: Lokalizace čili nástin alternativy ke globalizaci
(Jakub Patočka, LtN ) - "Globalizace je fakt, nikoli otázka politické volby", řekl Bill Clinton. „Globalizace je nezvratná a nepřemožitelná,“ řekl Tony Blair. Oba výroky si britský ekologický ekonom Colin Hines vytkl jako motto k úvodu své knihy Localization (A Global Manifesto). S oporou řady konkrétních příkladů se v ní pokouší nastínit alternativní politický koncept a prokázat tím, že obdobný religiózní fatalismus vůči globaliazci není na místě.

31. 5. 2000 - Demokracie a islám: Jak se to rýmuje ?
(Petr Kubálek, Econnect ) - Islámský svět bývá na Západě obvykle chápán jako synonymum autokratických až diktátorských režimů. Někteří politologové, jako např. v tomto směru nejproslulejší Američan Samuel P. Huntington, to berou jako vnitřní determinaci tohoto nábožensko-civilizačního okruhu, která v součinnosti s dalšími antagonismy má podle nich v budoucnu vést k nevyhnutelnému "střetu civilizací". Pak jsou zde postmoderní sociálně-kulturní relativisté, kteří se zhruba ztotožňují s deterministickým názorem prvního tábora, avšak nezajímá je přitom ani tak vize budoucího globálního konfliktu jako spíše snaha zdůraznit vlastní koncepci, totiž že současná politická realita muslimských zemí je plně v souladu s jejich historicky zakódovaným hodnotovým systémem, a tak nikdo zvenčí není oprávněn do tohoto stavu jakkoli zasahovat či k němu vznášet připomínky.

Předchozí | 1 | .. | 3 | 4